Omyly privatizácie Zamestnanci ČKD bez práce a pláce Dva mesiace sme nedostali ani korunu. Teraz nám dali tri tisícky, ale čo je to? To je maximálne na jedlo. Ale z čoho zaplatíme nájomné? posťažovala sa Právu jedna zo siedmich stovák zamestnancov ČKD Dopravní systémy, ktorí v pondelok prišli na demonštráciu pred budovu generálneho riaditeľstva ČKD v Prahe. Uspokojivú odpoveď však nedostala. Výrobca električiek a súprav metra napriek viacerým dobrým objednávkam od solventných zákazníkov už tretí týždeň nevyrába a 1800 z 2230 zamestnancov je na nútenej dovolenke, pričom nie je celkom jasné, dokedy agónia potrvá. ČKD dlhuje veriteľským bankám 7,5 miliardy korún a tie ďalšie pôžičky podmieňujú štátnymi zárukami, zmenou vlastníckej štruktúry a výmenou manažmentu. Kde sa stala chyba? Súčasnú krízu v holdingu ČKD tlač označuje za koniec českej cesty privatizácie. Ekonómi sa zhodujú v jednom zlé bolo už rozhodnutie veľké kolosy predávať malým manažérskym firmám, uvádza Mladá fronta dnes (MFD). Táto cesta je možná pri menších firmách, ale pokiaľ ide o veľké spoločnosti, vo svete nemá obdobu. Podniky ako Škoda Plzeň alebo ČKD mali isté výhody lacnú pracovnú silu a znalosť východných trhov, ale na súboj s bohatými zahraničnými koncernami to nemohlo stačiť, tvrdí pre MFD Miroslav Nosál z londýnskej pobočky investičnej spoločnosti Merrill Lynch. V roku 1994 firma Inpro ovládaná Jiřím Marouškom kúpila 51 percent akcií tohto strojárskeho podniku od štátu (podiel neskôr klesol na 38 percent). V tom čase ČKD bolo ešte z čias komunizmu zaťažené nesplatenými požiadavkami. V prvej fáze sa novému generálnemu riaditeľovi Marouškovi podarilo získať bankové pôžičky, zaujímavé zákazky a rozbehnúť výrobu. Podľa analytikov sa však manažment ČKD vtedy dopustil ďalšej chyby typickej pre podobne sprivatizované české podniky megalománie. Aj napriek pretrvávajúcim finančným ťažkostiam neváhal Maroušek k holdingu pripájať ďalšie firmy (napr. Vagonku Studénku), píšu Lidové noviny. Nakoniec MFD za príčinu neúspechu ČKD pokladá nezodpovedné spoliehanie sa iba na jedno východisko z ťažkostí. Vlani na jeseň skrachoval ambiciózny plán na získanie lacného kapitálu zo zahraničia a náhradný zdroj financovania sa nepodarilo získať. Jiří Maroušek v piatok odstúpil. Ak by previedol aj svoje akcie na veriteľské banky, tie by mohli poskytnúť zdroje na obnovenie výroby. Hovorí sa aj o možnom vstupe zahraničného partnera (povráva sa o Siemense). V každom prípade však bude musieť dôjsť k reštrukturalizácii a prepúšťaniu. (by)
|
Amsterdam | oblačno | 19 |
Atény | slnečno | 28 |
Belehrad | oblačno | 23 |
Berlín | polojasno | 20 |
Bratislava | oblačno | 22 |
Brusel | oblačno | 20 |
Budapešť | oblačno | 24 |
Bukurešť | polooblačno | 23 |
Frankfurt | prehánky | 22 |
Helsinki | malá oblačnosť | 17 |
Istanbul | prehánky | 23 |
Kodaň | veľká oblačnosť | 15 |
Kyjev | oblačno | 22 |
Lisabon | polojasno | 31 |
Londýn | oblačno | 21 |
Madrid | búrky | 28 |
Miláno | oblačno | 27 |
Moskva | prehánky | 20 |
Oslo | dážď | 13 |
Paríž | polooblačno | 23 |
Praha | polooblačno | 21 |
Rím | polooblačno | 26 |
Sofia | oblačno | 20 |
Štokholm | oblačno | 18 |
Varšava | polooblačno | 19 |
Viedeň | oblačno | 22 |
Záhreb | oblačno | 24 |
Ženeva | prehánky | 23 |
|
|
|