Hospodársky denník
USD43,902 Sk
EUR46,641 Sk
CHF29,212 Sk
CZK1,231 Sk
  Streda  26.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Omyly privatizácie


Zamestnanci ČKD bez práce a pláce
„Dva mesiace sme nedostali ani korunu. Teraz nám dali tri tisícky, ale čo je to? To je maximálne na jedlo. Ale z čoho zaplatíme nájomné?“ posťažovala sa Právu jedna zo siedmich stovák zamestnancov ČKD Dopravní systémy, ktorí v pondelok prišli na demonštráciu pred budovu generálneho riaditeľstva ČKD v Prahe. Uspokojivú odpoveď však nedostala. Výrobca električiek a súprav metra napriek viacerým dobrým objednávkam od solventných zákazníkov už tretí týždeň nevyrába a 1800 z 2230 zamestnancov je na nútenej dovolenke, pričom nie je celkom jasné, dokedy agónia potrvá. ČKD dlhuje veriteľským bankám 7,5 miliardy korún a tie ďalšie pôžičky podmieňujú štátnymi zárukami, zmenou vlastníckej štruktúry a výmenou manažmentu. Kde sa stala chyba? Súčasnú krízu v holdingu ČKD tlač označuje za koniec českej cesty privatizácie. Ekonómi sa zhodujú v jednom – zlé bolo už rozhodnutie veľké kolosy predávať malým manažérskym firmám, uvádza Mladá fronta dnes (MFD). „Táto cesta je možná pri menších firmách, ale pokiaľ ide o veľké spoločnosti, vo svete nemá obdobu. Podniky ako Škoda Plzeň alebo ČKD mali isté výhody – lacnú pracovnú silu a znalosť východných trhov, ale na súboj s bohatými zahraničnými koncernami to nemohlo stačiť,“ tvrdí pre MFD Miroslav Nosál z londýnskej pobočky investičnej spoločnosti Merrill Lynch. V roku 1994 firma Inpro ovládaná Jiřím Marouškom kúpila 51 percent akcií tohto strojárskeho podniku od štátu (podiel neskôr klesol na 38 percent). V tom čase ČKD bolo ešte z čias komunizmu zaťažené nesplatenými požiadavkami. V prvej fáze sa novému generálnemu riaditeľovi Marouškovi podarilo získať bankové pôžičky, zaujímavé zákazky a rozbehnúť výrobu. Podľa analytikov sa však manažment ČKD vtedy dopustil ďalšej chyby typickej pre podobne sprivatizované české podniky – megalománie. „Aj napriek pretrvávajúcim finančným ťažkostiam neváhal Maroušek k holdingu pripájať ďalšie firmy (napr. Vagonku Studénku),“ píšu Lidové noviny. Nakoniec MFD za príčinu neúspechu ČKD pokladá nezodpovedné spoliehanie sa iba na jedno východisko z ťažkostí. Vlani na jeseň skrachoval ambiciózny plán na získanie lacného kapitálu zo zahraničia a náhradný zdroj financovania sa nepodarilo získať. Jiří Maroušek v piatok odstúpil. Ak by previedol aj svoje akcie na veriteľské banky, tie by mohli poskytnúť zdroje na obnovenie výroby. Hovorí sa aj o možnom vstupe zahraničného partnera (povráva sa o Siemense). V každom prípade však bude musieť dôjsť k reštrukturalizácii a prepúšťaniu. (by)

Amsterdamoblačno19
Atényslnečno28
Belehradoblačno23
Berlínpolojasno20
Bratislavaoblačno22
Bruseloblačno20
Budapešťoblačno24
Bukurešťpolooblačno23
Frankfurtprehánky22
Helsinkimalá oblačnosť17
Istanbulprehánky23
Kodaňveľká oblačnosť15
Kyjevoblačno22
Lisabonpolojasno31
Londýnoblačno21
Madridbúrky28
Milánooblačno27
Moskvaprehánky20
Oslodážď13
Parížpolooblačno23
Prahapolooblačno21
Rímpolooblačno26
Sofiaoblačno20
Štokholmoblačno18
Varšavapolooblačno19
Viedeňoblačno22
Záhreboblačno24
Ženevaprehánky23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.