Hospodársky denník
USD43,902 Sk
EUR46,641 Sk
CHF29,212 Sk
CZK1,231 Sk
  Streda  26.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Pomôže znižovanie nákladov


Z miliónovej straty do trojmiliónového zisku
Ešte v januári predstavovala strata v š. p. Slovenská autobusová doprava (SAD) Prešov 1,05 mil. Sk. V podniku preto zaviedli systémové opatrenia na zníženie mesačných nákladov. „Nastolili sme požiadavku neplytvania materiálmi,“ tvrdí riaditeľ podniku Mgr. Gejza Varga. V podniku preto sledujú spotrebu vody, elektrickej energie, náhradných dielcov, nafty. „Na vnútropodnikové opravy máme mesačne okolo 1 mil. Sk. Túto položku pravidelne sledujeme a korigujeme. Ak jeden mesiac ušetríme, môžeme potom pristúpiť k väčšej oprave. Sledujeme ceny súčiastok a materiálov a nakupujeme počas špeciálnych zľavnených akcií, nie až vtedy, keď dielce súrne potrebujeme. Tak sme napríklad kúpili koncom apríla pneumatiky s 34-percentným rabatom. Pri nákupe tachografov sme ušetrili 130 000 Sk. Zabezpečením ubytovania vo vlastných priestoroch a tankovaním priamo v „sesterskej“ SAD sme ušetrili na diaľkových linkách 300 000 Sk. Možnosti znižovania nákladov teda sú, treba ich len objaviť,“ argumentuje Gejza Varga. Plán tržieb
Na začiatku roka dosahovali dlhy SAD Prešov 14 mil. Sk z obchodného styku, dnes je to o 40 % menej. Ešte vo februári podnik nemal uhradené odvody štátu za posledný štvrťrok minulého roka. Dnes sa dostali na úroveň marca. Po štvrťroku sa prejavilo aj zvýšenie cestovného vo februári o 20 %, aj keď reálne zvýšenie tržieb predstavuje 8 – 11 %. K 30. aprílu prešovský podnik dosiahol zisk 3,25 mil. Sk. V tom istom mesiaci dostali pracovníci za dobré výsledky po dlhom čase prémie v plnej výške a 10 % navyše. Podnik prijal nových vodičov, čím sa počet pracovníkov v tejto kategórii zvýšil na 180 oproti 165. Jednou z činností, ktorou podniky SAD vyrovnávajú svoju ekonomiku, sú diaľkové linky. Tržby z diaľkových liniek dosahujú 1,9 mil. Sk, počas sezóny aj viac. Práve preto, že ide o ziskové linky, panuje v tejto oblasti veľká konkurencia. Prešovský podnik SAD zabezpečuje diaľkové linky do Londýna, Varny, Užhorodu, Prahy a Mníchova. Rozvíja aktivity aj do Francúzska a plánuje ich rozšíriť do Talianska a Švajčiarska. „Podmienkou na túto dopravu sú však nové autobusy. Ak nemáme kvalitné autobusy, nedostaneme licenciu. Osobitne pri tejto doprave značka robí svoje, takže nákup nových vozidiel je tu veľmi náročný. Nové autobusy by sme potrebovali aj na vnútroštátne diaľkové linky, aby sme usporili náklady.“ Lízing predražuje
Počas pracovných dní zabezpečuje SAD Prešov 88 spojov, počas víkendov je to o polovicu menej. Podnik má k dispozícii 140 autobusov, 80 percent z nich je však po hranici ekonomickej aj fyzickej životnosti. Životnosť autobusov, ktorá sa v prímestskej doprave počíta na šesť rokov, závisí od stavu vozoviek a konfigurácie terénu. Katastrofálny stav vozoviek skracuje životnosť až o dva roky. Podľa G. Vargu si vozidlový park SAD najprv vyžaduje nevyhnutnú injekciu nových autobusov: „Na Slovensku treba obnoviť ak nie 50, tak aspoň 30 percent vozidlového parku. Ak by podniky SAD boli v hospodárení na nule, nemali dlhy a rozumne gazdovali, ročne by sme mohli kúpiť 2 – 3 autobusy z vlastných zdrojov. Hľadáme možnosti, ale jeden autobus nás z biedy nevytrhne. Preto je nevyhnutná injekcia pri transformácii.“ Kúpu autobusov však v Prešove pripravujú. „K polroku sa nám končia dva lízingy. Budeme mať mesačne k dispozícii 400-tisíc Sk, môžeme teda kúpiť autobus.“ Podľa riaditeľa podniku to však nie je jednoduché. Nevedia sa dohodnúť so žiadnou bankou, pretože úrokovú mieru 18 – 23 percent podnik ani za optimálnych podmienok nemôže splácať. Neradi by nákup riešili lízingom, pretože „preplácajú“ 2,5 mil. Sk. Preto hľadajú cesty ako vynechať lízing a dohodnúť sa priamo s výrobcom na splátkovom kalendári: „Ak by boli vzťahy korektné, mohli by sme kúpiť štyri prímestské autobusy na splátky. Mesačne môžeme platiť 700 – 800 tis. Sk. Ďalšou cestou je orientácia na zahraničie, tam však autobus stojí minimálne 7 mil. Sk. Karosa na prímestskú dopravu stojí 2,7 mil. Sk. Máme ponuku ojazdených autobusov z Nemecka. Za jeden zánovný autobus by sme mali zaplatiť 440 000 DEM. Na druhej strane ide o kvalitné značkové autobusy, ktorým klienti dávajú prednosť,“ vysvetľuje G. Varga. Verejný záujem
Ďalším variantom, o ktorom podnik uvažuje, je kúpa miniautobusov. „Chceme združiť prostriedky s obcami, aby sme získali potrebných 1,7 mil. Sk na takýto miniautobus do dvadsať miest. Môžeme ich využiť počas víkendov a v obciach od hlavnej cesty,“ zdôrazňuje G. Varga. SAD Prešov poskytol v minulom roku zľavy vo výške 38 mil. Sk, dotácia štátu predstavovala 23,7 mil. Sk. Štátna dotácia dosahuje mesačne priemerne 2,5 mil. Sk. Pripravuje sa však reorganizácia Slovenskej autobusovej dopravy. V prvej fáze – už od 1. júla – by sa mal znížiť počet podnikov SAD z 54 na 16 a v druhej by sa mali podniky transformovať. „Zlučovanie je výhodné preto, že sa odbúrajú súbežné spoje a zvýši sa základné imanie podnikov. Je však stále otázne, ako sa vyrieši problém financovania SAD po transformácii. Treba definovať verejný záujem. Ak ani po novelizácii zákona nebudú jasne definované služby vo verejnom záujme, jedinou cestou pre podniky bude rušenie nerentabilných spojov. Potrebujeme definíciu obslužnosti územia. Znamená to, že treba definovať, kam autobusy pôjdu, z hľadiska nevyhnutnosti zabezpečiť spojenie a kam môžu ísť na základe objednávky. Musíme nájsť kľúč, ako má na dopravu prispievať štát, obce, mestá. Mesačne nás pohonné látky stoja 4 mil. Sk. Tu by sa mohol uplatniť vplyv štátu, že by dotoval nákup nafty. Keby štát vedel takto strážiť cenu nafty pre dopravcov, pri súčasnom cestovnom by sme mohli kúpiť ročne 4 – 5 autobusov. Možným spôsobom zvýšenia tržieb je deregulácia cestovného. To je však podľa Mgr. G. Vargu veľmi chúlostivá otázka, ktorá by mohla spôsobiť vážne problémy. „Samozrejme, ak by sa zvýšenie cestovného prejavilo, hneď nakúpime ďalšie autobusy a skvalitníme služby,“ dodal. Veronika Fitzeková
Tabuľka
Vývoj tržieb a nákladov v SAD, š. p., Prešov za rok 1999
Mesiac*Tržby (mil. Sk)*Náklady (mil. Sk)
Január*10,0*11,05
Február*10,0*9,4
Marec*12,0*9,5
Apríl*11,0*10,0

Amsterdamoblačno19
Atényslnečno28
Belehradoblačno23
Berlínpolojasno20
Bratislavaoblačno22
Bruseloblačno20
Budapešťoblačno24
Bukurešťpolooblačno23
Frankfurtprehánky22
Helsinkimalá oblačnosť17
Istanbulprehánky23
Kodaňveľká oblačnosť15
Kyjevoblačno22
Lisabonpolojasno31
Londýnoblačno21
Madridbúrky28
Milánooblačno27
Moskvaprehánky20
Oslodážď13
Parížpolooblačno23
Prahapolooblačno21
Rímpolooblačno26
Sofiaoblačno20
Štokholmoblačno18
Varšavapolooblačno19
Viedeňoblačno22
Záhreboblačno24
Ženevaprehánky23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.