Hospodársky denník
USD43,924 Sk
EUR46,463 Sk
CHF29,145 Sk
CZK1,225 Sk
  Štvrtok  27.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Daň proti rozumu?


O tom, koho sa bude týkať zavedenie dane z dopravných prostriedkov (majiteľov i prenajímateľov vrátane podnikateľov, nepodnikateľov a právnických osôb všeobecne), sme písali tento týždeň v pondelok. Okrem toho však rezonuje v podnikateľskej verejnosti, že táto nová majetková daň nemá byť uznateľným výdavkom na daňové účely. Ak to naozaj bude tak, povedie to nielen k odčerpávaniu zisku podnikateľov novou daňou, ale aj k ďalšiemu zneprehľadneniu daňového zákona. Veď jedným z jeho princípov uplatnenia výdavkov na daňové účely je možnosť uznať tie, ktoré je daňovník povinný hradiť zo zákona. Ak to tak nebude, v prípade dane z dopravných prostriedkov bude podnikateľ potrestaný za to, že používa auto na zabezpečenie zdaniteľného príjmu. Daňovo bude niekoľkonásobne zaťažený: jednak povinnosťou zaplatiť cestnú daň, potom novú daň z dopravných prostriedkov s tým, že zdrojom tejto druhej dane bude v podstate zisk po zdanení. To má byť v súlade s praxou bežnou vo svete, keď sa hrdíme tým, že sa zákonodarstvom približujeme k vyspelej Európe? Odporuje to nielen týmto princípom, ale najmä zdravému rozumu. Menej sa už hovorí, alebo verejnosť ani nevie o tom, že sa pripravuje aj ďalší zákon, ktorý by mal od budúceho tisícročia zrušiť teraz platný zákon o cestnej dani. Jeho prevratnou novinkou okrem iného má byť zavedenie povinnosti platiť túto daň nielen pre podnikateľov, ale aj pre všetkých držiteľov motorových vozidiel, t. j. i bežných občanov, ktorí nepodnikajú. To bude po dani z dopravných prostriedkov pre každého z nás – i nepodnikateľov – už druhá daň z automobilov. Tá prvá – daň z dopravných prostriedkov – bude teda daňou z luxusu a druhá – cestná – zasa na opravy a budovanie infraštruktúry. Uvedené veci sa majú rovnako dotknúť aj rozpočtových a príspevkových organizácií (hoci je otázne, či tie chudobnejšie majú vôbec motorové vozidlá, ktoré budú spĺňať uvedené kritériá...). Z čoho budú žiť či plniť svoje úlohy, to dnes ešte nik nevie. Dagmar Piršelová

Amsterdampolooblačno21
Atényslnečno26
Belehradoblačno23
Berlínpolojasno22
Bratislavaslnečno24
Bruselpolooblačno21
Budapešťslnečno24
Bukurešťoblačno25
Frankfurtpolojasno22
Helsinkizamračené15
Istanbulpolojasno22
Kodaňpolojasno19
Kyjevpolooblačno21
Lisabonpolojasno27
Londýnoblačno23
Madridbúrky28
Milánoslnečno29
Moskvaoblačno21
Osloprehánky16
Parížpolooblačno28
Prahapolooblačno23
Rímslnečno28
Sofiapolooblačno22
Štokholmoblačno17
Varšavaslnečno21
Viedeňslnečno24
Záhrebpolooblačno23
Ženevapolojasno25

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.