Hospodársky denník
USD44,429 Sk
EUR46,299 Sk
CHF29,049 Sk
CZK1,224 Sk
  Piatok  28.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ako cestovať?


Komentuje Veronika Fitzeková
Avizovaná deregulácia cestovného je pre podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) v tejto chvíli až na druhom mieste. To prvé patrí jednoznačne reorganizácii podnikov, ich počty by sa mali znížiť z 54 na 16, ostať majú len tie životaschopné. Redukcia počtu podnikov SAD je prvým krokom pripravovanej transformácie na obchodné spoločnosti. V Prešovskom kraji napríklad zostanú len tri podniky - v Prešove, Poprade a Humennom. Čo všetko redukcia prinesie, sa zrejme ukáže až v praxi. Zlučovanie nepochybne prinesie odbúranie súbežných spojov. Zároveň sa zvýši aj základné imanie podnikov, čo vytvorí lepšie podmienky na prípadný vstup kapitálu. Po redukcii počtu podnikov príde na rad deregulácia cien cestovného, ktorú momentálne dopravcovia vnímajú len hmlisto. Podstatné príčiny nepriaznivého vývoja vo financovaní hromadnej dopravy sú predovšetkým v dotačnej politike. Podniky často neboli schopné z dosiahnutých tržieb a z objemu poskytovaných neinvestičných dotácií pokryť nevyhnutné prevádzkové náklady. Štát bude zrejme musieť nájsť spôsob, ako dotovať sociálne slabšie skupiny, ale priamo, nie prostredníctvom dopravcov. Zavedenie verejného záujmu v doprave sa ukázalo vzhľadom na všeobecný nedostatok finančných zdrojov ako neefektívne. Dopravcovia potrebujú nielen definovať verejný záujem, ale predovšetkým definíciu obslužnosti územia. Znamená to definovať kam autobusy musia ísť z hľadiska nevyhnutnosti zabezpečiť spojenie pre obyvateľov a kde môžu ísť na základe objednávky vo verejnom záujme, ktorú objednávateľ zaplatí.

Amsterdamprehánky21
Atényslnečno25
Belehradpolojasno25
Berlínpolojasno25
Bratislavaslnečno26
Bruselprehánky22
Budapešťslnečno25
Bukurešťpolojasno26
Frankfurtpolojasno24
Helsinkioblačno16
Istanbulslnečno21
Kodaňpolojasno18
Kyjevslnečno20
Lisabonbúrka20
Londýnprehánky21
Madridbúrky28
Milánoslnečno28
Moskvaoblačno20
Oslopolojasno20
Parížbúrky20
Prahapolooblačno25
Rímslnečno27
Sofiapolojasno21
Štokholmoblačno13
Varšavaslnečno21
Viedeňslnečno25
Záhrebpolooblačno25
Ženevapolojasno25

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.