Aká je cena života, koľko potrebujeme lásky... Dnes je v Balete SND premiéra dvoch choreografií na veľmi známe hudobné diela - a to Carminu buranu kantátu Carla Orffa a Verdiho Requiem. Choreograf Ondrej Šoth hľadal v tomto spojení spoločnú tému a o pokus odpovedať aj v tanečnom stvárnení na otázku, aká je cena života a koľko potrebujeme lásky... Carl Orff skomponoval Carminu buranu na staronemecké a latinské texty zo 14. storočia, ktoré sa našli v jednom z bavorských kláštorov v 19. storočí. Boli to piesne trouverov, potulných hudobníkov a vagabundov s ich názorom na život. Ondrej Šoth sa s touto hudbou stretáva už po šiesty raz - napokon stála na začiatku jeho profesionálnej kariéry, lebo choreografiou na túto hudbu vlastne absolvoval VŠMU. Nechce sa však nikdy opakovať, a tak je tentoraz osnovou jeho príbehu Muž, Žena a On ako manipulátor. Muža chápe ako bytosť približujúcu sa k dokonalosti, čomu zodpovedá aj Ondrejovský portrét od Leonarda da Vinci na scéne. Žena prináša do spoločnosti podľa Šotha lásku, svetlo a inšpiráciu. Zasiahne však On - manipulátor a tanečná kreácia má ambíciu vypovedať aj o živote a smrti z tohto pohľadu. Requiem - téma a hudba všeplatná, nadčasová - pre Šotha pokora, úcta a hĺbka. Kým Carmina burana má v SND premiéru, k baletu Requiem sa Ondrej Šoth vracia - po prvý raz sme toto dielo v Balete SND videli v novembri 1988. Jeden z kritikov (Ladislav Čavojský) vtedy napísal: Súbor tancuje Verdiho so strhujúcou vervou. Tanečníci neopúšťajú javisko - valia sa s vlnami duniacej hudby, zdôrazňujúc explozívne napätie pri jej výbuchoch s erotizujúcim spektrom partnerských vzťahov v kvartete Žena - Život, Muž - Smrť. Skúšky aj tentoraz napovedajú, že strhujúca hudba nájde adekvátny ohlas v pohybovom vyjadrení. Choreograf Ondrej Šoth patrí k búrlivákom a cestovateľom proti svojej vôli. Pracoval v mnohých krajinách a jeho choreografie poznajú v Nemecku, Rakúsku, v Madride i Rio de Janeiro... Na Slovensko sa tvorivo vracia prakticky po siedmich rokoch vďaka staronovému vedeniu Baletu SND, vďaka riaditeľovi Emilovi T. Bartkovi, ktorý ho k tejto spolupráci prizval. Pozerá sa na život z nadhľadu, ako skúsený tvorca, skoro štyridsiatnik, ktorý pociťuje naliehavosť hovoriť umením aj tancom k otázkam bytia. Na tlačovej besede sa tvorivý kolektív a sólisti Baletu SND stotožnili, že spolupráca bola inšpirujúca, veríme, že sa entuziazmus z javiska prenesie aj do hľadiska. Scénu a kostýmy navrhla Mona Hafsahlová. Premiéra je dnes a zajtra. Izabela Pažítková
|
Amsterdam | prehánky | 21 |
Atény | slnečno | 25 |
Belehrad | polojasno | 25 |
Berlín | polojasno | 25 |
Bratislava | slnečno | 26 |
Brusel | prehánky | 22 |
Budapešť | slnečno | 25 |
Bukurešť | polojasno | 26 |
Frankfurt | polojasno | 24 |
Helsinki | oblačno | 16 |
Istanbul | slnečno | 21 |
Kodaň | polojasno | 18 |
Kyjev | slnečno | 20 |
Lisabon | búrka | 20 |
Londýn | prehánky | 21 |
Madrid | búrky | 28 |
Miláno | slnečno | 28 |
Moskva | oblačno | 20 |
Oslo | polojasno | 20 |
Paríž | búrky | 20 |
Praha | polooblačno | 25 |
Rím | slnečno | 27 |
Sofia | polojasno | 21 |
Štokholm | oblačno | 13 |
Varšava | slnečno | 21 |
Viedeň | slnečno | 25 |
Záhreb | polooblačno | 25 |
Ženeva | polojasno | 25 |
|
|
|