Hospodársky denník
USD42,432 Sk
EUR44,948 Sk
CHF27,896 Sk
CZK1,2 Sk
  Utorok  4.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zahraniční investori chorých radšej obídu


Najlepší exportér roka SR, ocenili 22 firiem
Presadiť sa na trhoch v zahraničí znamená pre firmu splniť niekoľko aspektov, ktoré sa od seba nedajú organicky odčleniť. V prvom rade treba reagovať na potreby trhu, zákazníka a mať kontakty. Druhá vec je ale môcť reagovať. To si už vyžaduje kvalitnú predprípravu, teda vývoj, projekciu, konštrukciu, tak aby sme vedeli flexibilne stvárniť ešte nie celkom presnú predstavu zákazníka, povedal pre Hospodársky denník generálny riaditeľ a. s. Slovenské lodenice Komárno, Milan Kopčok. Podľa neho úspech presadenia sa v konkurencii ovplyvňuje najmä ľudský faktor. „Za roky môjho pôsobenia vo funkcii manažéra som pochopil , že firmu naozaj robia ľudia. Keby tých približne 80 kľúčových ľudí vo firme zlyhalo, tak nadarmo nám budú supermoderné zdroje, výsledky pôjdu dole,“ dodal M. Kopčok. Práve Lodenice Komárno sú jednou z 22 firiem, ktorým včera zástupcovia Ministerstva hospodárstva SR a Fondu na podporu zahraničného obchodu (FPZO) slávnostne odovzdali ocenenie Najlepší exportér SR na rok 1998. Do súťaže sa prihlásilo 59 exportérov. Podmienkou účasti v nej bolo dosiahnuť na vyvezených výrobkoch najmenej 25-percentný podiel pridanej hodnoty. Laureátmi ocenenia boli napríklad Volkswagen Slovakia Bratislava, Zlatý Bažant Hurbanovo, Fermas Slovenská Ľupča, Závod SNP Žiar na Hronom atď. Priorita exportu
Minister hospodárstva Ľudovít Černák zdôraznil, že v roku 1998 tvoril export 52 % HDP SR. Podľa neho sa transformácia slovenskej ekonomiky ešte neskončila. Čaká nás pomerne rozsiahla reštrukturalizácia tradičných odvetví a zároveň je treba podporiť vznik nových progresívnych podnikateľských aktivít. Tieto procesy budú náročné na dovoz strojov a technológií zo zahraničia. Vláda ich však bude podporovať, aj keď prinajmenšom v strednodobom horizonte zaťažia pasívnu časť obchodnej bilancie. Vysoká zadlženosť SR a celková nerovnováha v platobnej bilancii ešte viac zdôrazňujú potrebu venovať podpore exportu aj zo strany vlády a štátu prioritnú pozornosť. V súvislosti s pripravovanými opatreniami nám ďalší z ocenených - generálny riaditeľ SCP Ružomberok Ján Líška povedal: V oblasti podnikovej sféry musí veľa urobiť manažment firmy. To znamená strategický prístup k marketingu, nevyhnutnosť postarať sa o to, aby výrobky boli kvalitné, aby mali požadované parametre a zabezpečený servis. Od vlády očakávame, že by mala razantnejšie riešiť problematiku financií. Napríklad pokiaľ ide o dodávky drevnej hmoty, tak my platíme do 14 dní, ale naši odberatelia nám platia do 90 - 150 dní. Tento čas treba nejakým spôsobom prefinancovať, a tu by mala vláda pomôcť preklenúť toto obdobie. Zdravý kmeň
Držiteľom ocenenia Najlepší exportér roku 1998 sa stal aj Slovnaft Bratislava. Vzhľadom na to, že jeho generálny riaditeľ Slavomír Hatina je aj predsedom Správnej rady FPZO, zaujímalo nás, na čo kladie fond dôraz pri poskytovaní finančných prostriedkov. „Myslím si, že očakávania podnikateľov sú väčšie ako možnosti fondu. Zákon o fonde ale jasne určuje, že v prvom rade sa podporuje rozširovanie informácií o zahraničných trhoch a pomoc sa poskytuje aj pri prezentáciách na veľtrhoch, na podnikateľských misiách a podobne. Jednoducho tam, kde sa prezentujú aj tí, nad ktorými chcú naši podnikatelia v konkurenčnom boji uspieť ,“ zdôraznil S. Hatina. Na otázku, ako zvýšiť exportnú výkonnosť slovenskej ekonomiky, S. Hatina povedal, že dôležitý je predovšetkým zdravý manažérsky kmeň, lebo kvalite ľudských zdrojov treba pripisovať mimoriadnu vážnosť. V spoločnostiach, ktoré zaznamenávajú dobré hospodárske výsledky, manažéri neprešľapujú na jednom mieste. Podľa S. Hatinu je tiež dôležité zabezpečiť lacnejšie zdroje na financovanie, či už prevádzkovej alebo marketingovej činnosti. Mnohé firmy sa ťažko zviechajú, celá ekonomika je podkapitalizovaná. Treba hľadať skúsených, bonitných partnerov zo zahraničia. „To všetko je ale hudba budúcnosti, lebo je naivné si myslieť, že do chorých častí nášho priemyslu okamžite prídu zahraniční investori a začnú ho ozdravovať. Významní investori si najskôr odskúšajú situáciu v našich veľkých spoločnostiach a až keď bude pozitívny signál z ich radov, tak môžeme očakávať, že s kapitálom na Slovensko prídu aj malí a strední podnikatelia,“ dodal S. Hatina. Zdena Rabayová

Amsterdamveľká oblačnosť15
Atényoblačno27
Belehradoblačno22
Berlínpolooblačno18
Bratislavapolojasno23
Bruselpolojasno20
Budapešťpolojasno20
Bukurešťveľká oblačnosť23
Frankfurtmalá oblačnosť23
Helsinkizamračené4
Istanbuljasno28
Kodaňpolojasno12
Kyjevveľká oblačnosť13
Lisabondážď20
Londýnoblačno21
Madridoblačno19
Milánodážď21
Moskvazamračené7
Oslopolojasno13
Parížpolojasno24
Prahapolojasno19
Rímdážď22
Sofiaoblačno23
Štokholmoblačno12
Varšavapolojasno16
Viedeňpolojasno22
Záhrebdážď22
Ženevaoblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.