Hospodársky denník
USD42,52 Sk
EUR44,963 Sk
CHF27,914 Sk
CZK1,201 Sk
  Streda  5.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ochrana klienta a jeho práv


Garančný fond cestovných kancelárií
Diskusia o zvýšení ochrany klienta a jeho práv pri porušení zmluvy s cestovnou kanceláriou naberá na intenzite. Na balíku služieb, ktorý čerpá klient, sa totiž môže podieľať väčší počet subdodávateľov. V prípade, ak čo len jeden z nich poruší zmluvu, môže vzniknúť situácia, ktorá sa niekoľkokrát odohrala počas minuloročnej letnej sezóny - klienti vracajúci sa z Mallorky sa nedostali do svojho lietadla jednoducho preto, že bolo preobsadené. Zodpovednosť nesie cestovná kancelária, s ktorou klient uzatvoril zmluvu. Ak k takýmto prípadom pripočítame aj nesolventnosť cestovných kancelárií pre bankrot, finančné potreby cestovných kancelárií na pokrytie pohľadávok počas jednej hlavnej sezóny môžu dosiahnuť miliónové sumy. Kolektívna vina?
V polovici apríla prerokovali otázku ručenia zástupcovia cestovných kancelárií združených v SACK na svojom pravidelnom zasadaní. Ručenie klientom je zatiaľ len v legislatívnom návrhu, ale cestovné kancelárie už dnes vedia, že prostriedky na zloženie garancií sa budú musieť vytvoriť už v tejto letnej sezóne. Aká vysoká bude potreba týchto prostriedkov? Aký je vysoký predpoklad rizík z podnikania na našom či zahraničnom trhu? Aké parametre ovplyvňujú výšku ručenia? Poistiť riziká prostredníctvom komerčnej poisťovne, alebo vytvoriť si vlastný garančný fond? Napriek tomu, že na garančný fond odznelo mnoho negatívnych názorov, najzávažnejší z nich je, že: garančný fond je založený na princípe kolektívnej viny - všetci platia za jedného, pri dôkladnom uvážení všetkých pozitív o právnom ošetrení fondu, môže toto riešenie byť najprijateľnejšie. Predovšetkým pre prípad, ak by legislatíva stanovila spôsob ručenia. Niektoré štáty prijali dvojaký spôsoby ručenia, prípadne ich kombináciu. Súdiac z postojov odborníkov, ako aj postupov prijatých v okolitých štátoch, môžeme rátať skôr s direktívnym stanovením spôsobu ručenia. Garančný fond, pokiaľ by bol založený ako združenie právnických osôb na neziskovom základe a jeho správa bola zverená správnej rade a SACK ako odborovému združeniu cestovných kancelárií, by mohol zvládnuť otázku ručenia nielen klientom, ale aj otázku ručenia „dobrého mena“ slovenským kanceláriám. Dôležité je prehodnotiť, kto aké prostriedky do fondu vkladá a komu za akých podmienok sa tieto prostriedky vydávajú. Predísť krachu
SACK je dobrovoľné, nepolitické, záujmové a hlavne odborné združenie slovenských cestovných kancelárií a ako také chráni a podporuje spoločné záujmy svojich členov a prispieva k riadnemu a odbornému prevádzkovaniu koncesie vydanej v zmysle živnostenského zákona. Na základe toho je oprávnené vydávať vyjadrenia k žiadosti o koncesiu alebo sa vyjadrovať k dodržiavaniu povinnosti prevádzky cestovných kancelárií. Je teda jedným z mála odborných garantov, ktoré sa môže zodpovedne vyjadriť k vydaniu koncesie a k efektívnosti ručenia cestovnej kancelárie klientom. Má teda oprávnenie aj na to, aby odporučilo majiteľovi či pracovníkom novovzniknutej cestovnej kancelárie doplniť si odborné vzdelanie, pokiaľ nie je dostatočne preukázané. SACK by mohlo teda byť garantom nielen odbornosti pracovníkov cestovných kancelárií, ale aj hlavným správcom garančného fondu, do ktorého by cestovné kancelárie zo zákona vložili požadovanú výšku „kaucie“. Cestovné kancelárie by na jeho čerpanie nemali automaticky nárok, ale bolo by možné len na základe požiadania o úver ako finančnej pomoci (napríklad ako v programe mikropôžičiek Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania). Poplatky platené za správu fondu by boli určite výhodnejšie ako tie platené poisťovni a celkový efekt kontrolného mechanizmu by mohol byť väčší. V prípade vzniku škôd v rámci kooperácie by mohlo dôjsť k účinnejšej mobilizácii síl na pomoc čakajúcim klientom. V neposlednom rade včasným riešením problému jednej cestovnej kancelárie často možno predísť sérii krachov. Rudolfa Vallová

Amsterdamveľká oblačnosť17
Atényslnečno30
Belehraddážď17
Berlínslnečno18
Bratislavaoblačno19
Bruselzamračené19
Budapešťdážď19
Bukurešťdážď14
Frankfurtpolojasno22
Helsinkipolojasno9
Istanbulslnečno28
Kodaňslnečno15
Kyjevpolooblačno11
Lisabonprehánky19
Londýndážď18
Madridbúrka19
Milánooblačno24
Moskvasneženie3
Oslopolojasno11
Parížoblačno22
Prahapolojasno21
Rímprehánky23
Sofiaprehánky21
Štokholmpolojasno10
Varšavapolojasno14
Viedeňprehánky19
Záhrebdážď18
Ženevazamračené20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.