Hospodársky denník
USD42,19 Sk
EUR44,939 Sk
CHF28 Sk
CZK1,198 Sk
  Štvrtok  6.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kolotoč rozruchov sa točí ďalej


Komentuje Zdena Rabayová
Stáva sa pomaly tradíciou, že téma odstavenia bohunickej elektrárne V-1 vystupuje do popredia pri každom oficiálnom stretnutí rakúskych a slovenských štátnikov na najvyššej úrovni. Rovnako to bolo aj počas návštevy rakúskeho spolkového kancelára Viktora Klimu v Bratislave. Hoci povedal, že Rakúsko je sklamané rozhodnutím slovenskej vlády zrušiť uznesenie z roku 1994 o odstavení V-1 v roku 2000 a že sa tento postoj môže odzrkadliť v správe o SR pre summit v Helsinkách, mnohí zainteresovaní nevidia tieto výroky až tak tragicky. Veď odkedy rakúski občania v referende rozhodli o zastavení výstavby jadrovej elektrárne na svojom území, boj proti jadrovým elektrárňam sa stal kartou, na ktorú vsádza každý významný rakúsky politik. No a keďže k V-1 mali odborníci po nežnej najväčšie výhrady a je i k rakúskym hraniciam najbližšie, odpor proti jej prevádzkovaniu sa stal pre Rakúšanov takmer celonárodným ťažením. Málokto z nich si však uvedomuje, že za desať rokov od pádu železnej opony sa aj v Bohuniciach veľa zmenilo. Elektráreň navštívili stovky expertov, významné medzinárodné misie, zrealizovala sa tzv. malá rekonštrukcia v hodnote asi 2 mld. Sk, ktorá akceptovala ich základné pripomienky. Postupnou rekonštrukciou, ktorá sa mala skončiť tento rok, podmienil Úrad jadrového dozoru SR (ÚJD) pridelenie licencie na jej prevádzku už v roku 1997. Bez licencie by boli museli oba bloky, ktoré zabezpečovali takmer štvrtinu el. energie, odstaviť. Hoci si pôvodne mala vyžiadať investičné náklady 5,5 miliardy Sk, dnes sa už hovorí o sume asi 7,5 mld. Sk. Ak sa teda takáto obrovská suma preinvestuje na to, aby V-1 vyhovovala požiadavkám západného štandardu, je naozaj namieste otázka, prečo by sa mala odstaviť už budúci rok? Neboli by to vyhodené peniaze ? Navyše, treba dodať, že na postupnej rekonštrukcii sa ako jeden z dvoch dodávateľov konzorcia REKON zúčastňuje Siemens KWU, čiže firma, ktorá má vo svete meno a skúsenosti. Nespochybnilo by to jej imidž? Podľa vyjadrení energetikov by odstavenie V-1 stálo ročne 5,5 mld. Sk!!! Energia v takej hodnote by sa musela „doviezť“ zo zahraničia, aby sa nahradil chýbajúci výkon. O tom, ako dlho sa bude V-1 prevádzkovať, sa dozvieme z pripravovanej energetickej koncepcie. Pri dávaní odpovede si však nemožno zakrývať oči pred tým, že výroba práve vo V-1 a V-2 je v súčasnosti ejšia (dvakrát lacnejšia ako v tepelných elektrárňach). Pokiaľ však ide o výroky V. Klimu, pripomeňme dva fakty: S odstavením V-1 sa uvažovalo pri pôvodnom projekte dostavby Mochoviec za účasti francúzskej EdF a EBRD. Škoda len, že práve vtedy rakúski politici robili taký rozruch na všetkých európskych fórach, až sa napokon slovenská vláda rozhodla ísť inou cestou dostavby, lebo jej neboli pochuti ani ďalšie z požiadaviek EBRD. Po druhé, celá prevádzka V-1 i rekonštrukcia sú pod prísnym dohľadom ÚJD, ktorého činnosť vysoko vyzdvihuje i MAAE. Preto je naivné si myslieť, že aj ostatné krajiny EÚ by v Helsinkách vyjadrili nespokojnosť nad tým, že SR chce dosiahnuť na svojich elektrárňach medzinárodne akceptovateľnú úroveň. Veď napokon práve veľké firmy z týchto krajín získavajú pri realizácii ďalších a ďalších bezpečnostných opatrení, či už v Bohuniciach, ale aj v Mochovciach, obrovské

Amsterdamdážď18
Atényoblačno27
Belehradprehánky22
Berlínoblačno18
Bratislavapolojasno17
Bruseldážď17
Budapešťoblačno18
Bukurešťbúrky21
Frankfurtpolojasno18
Helsinkislnečno7
Istanbulbúrky25
Kodaňpolojasno12
Kyjevprehánky7
Lisabonprehánky18
Londýnprehánky17
Madridzamračené19
Milánopolojasno21
Moskvasnehové prehánky5
Osloslnečno14
Parížpolojasno20
Prahaoblačno17
Rímslnečno23
Sofiadážď19
Štokholmslnečno15
Varšavaslnečno14
Viedeňpolojasno18
Záhrebprehánky19
Ženevapolojasno19

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.