|
|||||||||||||||||
Štvrtok 6.Mája 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Záujem určuje peňaženkaTrhy sa nehľadajú ľahko, absentuje podpora V týchto dňoch účtovne uzavreli minulý rok aj v OVP Orava. Dosiahnuté výsledky hovoria, že firma sa zaradila k ziskovým výrobcom. Pred zdanením zisk dosiahol výšku 24 mil. Sk. Predpoklad bol vyšší, no nestabilita kurzu slovenskej koruny značne ovplyvnila hospodárenie. Veľká časť komponentov potrebná na výrobu farebných televízorov sa nakupuje za devízy a počas roka sa znehodnotenie koruny prejavilo na zdražení nakupovaných komponentov. Možno povedať, že v priemere na jeden televízor zvýšenie cien materiálu predstavovalo 10,8 %. Pri dosiahnutej produkcii 105-tisíc televízorov sa to už musí prejaviť na celkových výsledkoch. Pritom firma ceny svojich výrobkov udržala, ba pri niektorých typoch vzhľadom na veľkú konkurenciu znížila. Núti k tomu dovoz ázijských výrobkov za dumpingové ceny. Lákavá cena V tržbách za predaj vlastných výrobkov spoločnosť OVP Orava za rok 1998 o 65 miliónov prekročila 1 mld. Sk. To je viac o 260 mil. Sk oproti roku 1997. Na export firma vyviezla tovar v hodnote vyše 385 mil. Sk. Cieľovou krajinou vývozu bola predovšetkým Česká republika. Prepočítaný stav pracovníkov dosiahol počet 455, čo je v porovnaní s rokom 1997 o 126 viac. Vyšší počet zamestnávaných pracovníkov sa prejavil na produktivite práce, ktorá mierne klesla. Kým v roku 1997 jeden pracovník vyrobil 250 televízorov, v roku 1998 to bolo 230. Klesol však počet nadčasových hodín, ktorých pracovníci firmy najmä v štvrtom štvrťroku v minulosti odpracovali značné množstvá, aby OVP plnil požiadavky obchodných partnerov. Priemerná mzda pracovníkov dosiahla 9426 Sk, čo je o 884 Sk viac ako v roku 1997. Firma, ako jedna z mála, vyplatila pred Vianocami aj 13. plat vo výške 8 % zo základnej mzdy za 11 mesiacov. Hodnotený rok bol pre OVP úspešný aj z hľadiska investičných akcií. Dokončenie prestavby výrobnej haly a jej vybavenie novou technológiou v celkovej hodnote 68 mil. Sk skvalitnilo výrobné podmienky, čo sa odrazilo na kvalite produkcie. Televízne prijímače so značkou OVP si získali zákazníka práve pre svoje prednosti vynikajúcu kvalitu a spoľahlivosť, štandardné funkčné vybavenie a dobrú cenu. K najpredávanejším typom sa v uplynulom roku zaradili televízory s menšou uhlopriečkou obrazovky 55,51 a 37 cm. A tento trend trvá aj v tomto roku s tým rozdielom, že kupujúcich je asi o 40 % menej ako vlani. Nové typy Opatrenia vlády premietajúce sa do životných nákladov obyvateľstva a obavy z ďalšej existencie znižujú kúpyschopnosť na najnižšiu možnú mieru. Pre firmu to znamená výrazný pokles predaja televízorov na slovenskom trhu. V ponuke tohto sortimentu je dnes nielen u nás, ale aj v krajinách možného exportu, taká konkurencia, že hľadať nové odbytiská je veľmi zložité. Pritom stále chýbajú sľubované vládne opatrenia na podporu vývozu pre malých a stredných podnikateľov. Zrejme pre zodpovedné inštitúcie sú dôležitejšie reštrikčné opatrenia ministerstva financií ako podpora prosperujúcich podnikov. Napriek problémom slovenskej ekonomiky, ktoré sa výrazne premietajú aj do chodu OVP Orava, pracovníci firmy intenzívne pracujú na príprave nových typov televízorov. Na júl naplánovali sériovú výrobu nového prijímača s označením CTV 28W31 s formátom obrazovky 16:9, uhlopriečkou obrazovky 71 cm. K štandardnému vybaveniu pribudli niektoré zaujímavé funkcie týkajúce sa posunu obrazu. Keďže ide o televízor so širokouhlou obrazovkou, je napríklad možné sledovať film v klasickom režime 4:3 a vedľa toho nastaviť tri okná funkcie PIP POP obraz vedľa obrazu. Čiže okná funkcie PIP neprekrývajú sledovanú predvoľbu. Ak sa vysiela širokouhlý film, v hornej a dolnej časti obrazovky sú sivé pásy. Prijímač CTV 28W31 umožní zobrazenie bez týchto pásov. Pri vysielaní filmu s titulkami je možný posun obrazu tak, aby bolo vidieť titulky. Výrobok má aj viacero ďalších predností v kvalite obrazu a zvuku a možností na pripojenie periférnych zariadení. Pritom jeho cena na pultoch predajní bude podstatne nižšia ako pri podobných typoch dovážaných zo zahraničia. Výrobok firma predstavila na výstave ELOSYS v Trenčíne a udelili mu ocenenie Najúspešnejší exponát veľtrhu. K ďalším výrazným novinkám sa zaradia prijímače so 100-Hz rozkladom (vyššia stabilita obrazu). Nábeh sériovej výroby je plánovaný na október. Znamená to, že najhorúcejšie novinky sa dostanú na vianočný trh. Pôjde o tri typy televízorov dva v klasickom formáte 4:3 a jeden vo formáte 16:9 s uhlopriečkou obrazovky 63 a 70 cm. Použité obrazovky Black Line budú, tak ako pri väčšine typov, od výrobcu Philips. Cez veľtrhy Uvedené novinky, ale aj ďalšie, ktoré sa pripravujú vo vývoji, firma predstaví už na jeseň na významných výstavách a veľtrhoch. Účasť na veľtrhoch je významnou súčasťou marketingových aktivít firmy. V predchádzajúcich rokoch OVP Orava práve na výstavách dosiahol výrazné ocenenia svojej produkcie. Bol to predovšetkým multimediálny televízor CTV 288, ktorý získal v minulosti niekoľko ocenení. A práve tento výrobok, ale aj ďalšie sa pripravujú na veľtrhy, na ktorých sa firma zúčastní na jeseň tohto roka. Účasť na výstavách, najmä v zahraničí, je v súčasnosti finančne veľmi nákladná, ale aj nevyhnutná. Generálny riaditeľ OVP Orava Ing. Jozef Sitek k tomu hovorí: Doma predaj viazne a vyhľadávanie nových možností obchodných partnerov v zahraničí sa bez marketingových aktivít nezaobíde. Pritom chýba akákoľvek výraznejšia podpora štátu pri rozvoji exportných aktivít firiem. Chýbajú finančné zdroje, možnosť malých úverov pri investičných akciách, nákupoch technológií, prípadne iné možnosti, ktoré by uľahčili zložitý život malých a stredných podnikateľov na Slovensku. Opak je skôr pravda, slušných a platiacich podnikateľov treba potrestať, znepríjemniť im život rôznymi kontrolami a pod. Je žiaduce, aby si zodpovední činitelia tieto fakty uvedomili a prehodnotili smerovanie hospodárskej politiky štátu. Aby nesmerovala proti ľuďom, ktorí úspešne podnikajú, platia dane a odvody do všetkých fondov a poisťovní. Snahou našej firmy je udržať, ba aj zvýšiť zamestnanosť, ktorá je aj tak v našom regióne kritická. Ústretovosť štátu a jeho hospodárskej politike je však v tomto procese veľmi žiaduca. (vs) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |