Podstatný je domáci trh Komentuje Katarína Šelestiaková Nedávny protest poľnohospodárov proti nadmerným dovozom potravín a poľnohospodárskych produktov do Slovenskej republiky vyvrcholil tento týždeň stretnutím zástupcov Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory s vicepremiérom Ivanom Miklošom. A hoci finančná situácia nedovoľuje vláde dotovať poľnohospodárov tak, akoby si to momentálne situácia na trhu vyžadovala, prísľub vlády v podobe rozšírenia počtu komodít, na ktoré je možné poskytovať zmenky a vyčlenenie prostriedkov na podporu exportu do Štátneho fondu trhovej regulácie, zahnali do úzadia (aspoň na istý čas) prípadný štrajk. Ustavičné opakovanie toho, že nadmerné dovozy, silná konkurencia na trhu a stagnujúci export vážne znižujú ekonomickú silu domáceho poľnohospodárstva a jeho schopnosť odolávať produktom zo zahraničia, spôsobujú, že sa môžu zdať ako zabehaná fráza. Čísla sú však veľavravné. Za obdobie prvého štvrťroku 1999 sa vyviezli tovary agropotravinárskeho priemyslu za 3,213 mld. Sk, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím 1998 menej o 466 mil. Sk. Opačne je to s dovozom. Za rovnaké obdobie boli dovezené agroprodukty v hodnote 8,045 mld. Sk, čo je oproti prvému štvrťroku 1998 viac o 397 mil. Sk. Saldo obchodnej bilancie agropotravinárskeho sektora sa tak oproti minuloročnému stavu zhoršilo o 863 mil. Sk. Najväčší podiel na zhoršení zahraničnoobchodnej bilancie na strane dovozov má jatočný bravčový dobytok, bravčové mäso chladené a mrazené, pivo, minerálne vody, pekársky tovar, pšenica a jogurty. Pokiaľ bude momentálny trend pokračovať nastúpeným smerom - keď dnes takmer 73 percent potravín, nealkoholických nápojov a iných požívatín na slovenskom trhu nie je domáceho pôvodu -, je viac ako reálne, že ani vládne kroky nepomôžu zastabilizovať tento vývoj. Na jednej strane sú tak hlavným problémom nízke dotácie oproti zahraničiu, čo predražuje slovenské výrobky v prvovýrobe, na druhej strane je to aj malá podpora exportu slovenských produktov zo strany vlády. Ale aj zvýšenie exportu slovenských produktov má svoj háčik. Je síce pre výrobcov prioritou číslo jedna, avšak nemalo by sa zabúdať ani na podporu predaja na domácom trhu. Pokiaľ si totiž naše podniky nevytvoria predpolie v domácom prostredí, tak očakávať úspech na zahraničnom poli sa môže zdať chimérou.
|
Amsterdam | oblačno | 18 |
Atény | polojasno | 29 |
Belehrad | polooblačno | 21 |
Berlín | oblačno | 18 |
Bratislava | oblačno | 17 |
Brusel | dážď | 15 |
Budapešť | oblačno | 18 |
Bukurešť | slnečno | 23 |
Frankfurt | polojasno | 18 |
Helsinki | polooblačno | 7 |
Istanbul | oblačno | 21 |
Kodaň | oblačno | 14 |
Kyjev | polojasno | 11 |
Lisabon | polooblačno | 21 |
Londýn | prehánky | 17 |
Madrid | oblačno | 19 |
Miláno | polojasno | 21 |
Moskva | oblačno | 8 |
Oslo | polojasno | 11 |
Paríž | oblačno | 19 |
Praha | oblačno | 16 |
Rím | slnečno | 25 |
Sofia | polojasno | 22 |
Štokholm | slnečno | 11 |
Varšava | slnečno | 13 |
Viedeň | oblačno | 19 |
Záhreb | oblačno | 21 |
Ženeva | polojasno | 20 |
|
|
|