Hospodársky denník
USD41,667 Sk
EUR45,002 Sk
CHF28,008 Sk
CZK1,2 Sk
  Piatok  7.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Podstatný je domáci trh


Komentuje Katarína Šelestiaková
Nedávny protest poľnohospodárov proti nadmerným dovozom potravín a poľnohospodárskych produktov do Slovenskej republiky vyvrcholil tento týždeň stretnutím zástupcov Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory s vicepremiérom Ivanom Miklošom. A hoci finančná situácia nedovoľuje vláde dotovať poľnohospodárov tak, akoby si to momentálne situácia na trhu vyžadovala, prísľub vlády v podobe rozšírenia počtu komodít, na ktoré je možné poskytovať zmenky a vyčlenenie prostriedkov na podporu exportu do Štátneho fondu trhovej regulácie, zahnali do úzadia (aspoň na istý čas) prípadný štrajk. Ustavičné opakovanie toho, že nadmerné dovozy, silná konkurencia na trhu a stagnujúci export vážne znižujú ekonomickú silu domáceho poľnohospodárstva a jeho schopnosť odolávať produktom zo zahraničia, spôsobujú, že sa môžu zdať ako zabehaná fráza. Čísla sú však veľavravné. Za obdobie prvého štvrťroku 1999 sa vyviezli tovary agropotravinárskeho priemyslu za 3,213 mld. Sk, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím 1998 menej o 466 mil. Sk. Opačne je to s dovozom. Za rovnaké obdobie boli dovezené agroprodukty v hodnote 8,045 mld. Sk, čo je oproti prvému štvrťroku 1998 viac o 397 mil. Sk. Saldo obchodnej bilancie agropotravinárskeho sektora sa tak oproti minuloročnému stavu zhoršilo o 863 mil. Sk. Najväčší podiel na zhoršení zahraničnoobchodnej bilancie na strane dovozov má jatočný bravčový dobytok, bravčové mäso chladené a mrazené, pivo, minerálne vody, pekársky tovar, pšenica a jogurty. Pokiaľ bude momentálny trend pokračovať nastúpeným smerom - keď dnes takmer 73 percent potravín, nealkoholických nápojov a iných požívatín na slovenskom trhu nie je domáceho pôvodu -, je viac ako reálne, že ani vládne kroky nepomôžu zastabilizovať tento vývoj. Na jednej strane sú tak hlavným problémom nízke dotácie oproti zahraničiu, čo predražuje slovenské výrobky v prvovýrobe, na druhej strane je to aj malá podpora exportu slovenských produktov zo strany vlády. Ale aj zvýšenie exportu slovenských produktov má svoj háčik. Je síce pre výrobcov prioritou číslo jedna, avšak nemalo by sa zabúdať ani na podporu predaja na domácom trhu. Pokiaľ si totiž naše podniky nevytvoria „predpolie“ v domácom prostredí, tak očakávať úspech na zahraničnom poli sa môže zdať chimérou.

Amsterdamoblačno18
Aténypolojasno29
Belehradpolooblačno21
Berlínoblačno18
Bratislavaoblačno17
Bruseldážď15
Budapešťoblačno18
Bukurešťslnečno23
Frankfurtpolojasno18
Helsinkipolooblačno7
Istanbuloblačno21
Kodaňoblačno14
Kyjevpolojasno11
Lisabonpolooblačno21
Londýnprehánky17
Madridoblačno19
Milánopolojasno21
Moskvaoblačno8
Oslopolojasno11
Parížoblačno19
Prahaoblačno16
Rímslnečno25
Sofiapolojasno22
Štokholmslnečno11
Varšavaslnečno13
Viedeňoblačno19
Záhreboblačno21
Ženevapolojasno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.