Hospodársky denník
USD41,667 Sk
EUR45,002 Sk
CHF28,008 Sk
CZK1,2 Sk
  Piatok  7.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vývoj v odvetví dopravy, pôšt a telekomunikácií SR

Čoraz viac sa potvrdzuje, že budovanie infraštruktúry pri rozvoji ekonomiky má zásadný význam. V našich podmienkach sa často takáto úvaha brala s rezervou, pretože v podmienkach plánovaného hospodárstva pri deformovaných cenách a nízkej priamej prepojenosti s inými ekonomikami sa otázka efektívneho a výkonného dopravného systému a technicky modernej a výkonnej komunikačnej techniky nezdala taká významná.

V súčasnosti sa na dopravu a telekomunikačný systém pozerá ináč a je viac-menej samozrejmé, že jeho vybudovanie je základnou podmienkou pre súčasný a reálny rozvoj domácej ekonomiky.

Popri nazeraní na tento problém z technického hľadiska a úžitkových vlastností týchto systémov si málokto uvedomil, že dosiahnutie porovnateľnej úrovne v tomto odvetví so zahraničím si vyžaduje mimoriadne veľké finančné investície. Z minulosti, keď tvorba cien a trhové vzťahy najmä prevádzkovateľa komunikačných systémov k jeho používateľom boli značne deformované, nebolo toto odvetvie posudzované z podnikateľského hľadiska. Ako však ukazuje súčasnosť, privatizácia niektorých súčastí dopravného a telekomunikačného systému je mimoriadne zaujímavá a za podmienok bežných v zahraničí aj lukratívna. Z týchto dôvodov v ďalšej časti bližšie uvedieme niektoré údaje a informácie o tomto odvetví.

Výkonnosť a využiteľnosť najmä nákladnej dopravy dlhodobo klesá. V súvislosti s poklesom výroby v mnohých podnikoch došlo k zníženiu potreby prepravy tovaru, surovín, polotovarov a pod. V minulom roku celkové výkony nákladnej dopravy (v mil. tkm) síce vzrástli o 2 %, ale objem prepraveného tovaru (v tis. ton) klesol medziročne o 10,1 %, pričom v januári a februári tohto roku sa znížila preprava tovaru oproti rovnakému obdobiu v minulom roku o 22,6 %, resp. o 34 %. Už posledný štvrťrok 1998, v ktorom sa znížila preprava tovaru o 21 % naznačoval, že dôjde k výraznému poklesu prepravy hmôt v súvislosti s prebiehajúcou hospodárskou recesiou. Je iste zaujímavé, že so znižovaním prepravnej náročnosti nákladnej dopravy v rovnakom období vzrástli tržby za nákladnú dopravu o 2,7 % (rok 1998) a v januári a februári tohto roku pri výraznom znížení prepravy tovarov sa tržby zvýšili o 6,1 %, resp. o 1,2 %.

Podobné tendencie prebiehali aj vo vývoji prepravy osôb. Počet prepravených osôb sa v minulom roku znížil o 1,3 % (oproti r. 1997), pričom rýchlejšie klesala preprava v súkromnom sektore (-11,7 %). Celkove v minulom roku klesli výkony osobnej dopravy (v mil. oskm) o 4 % a tržby z tejto činnosti o 4,6 %. Vývoj v prvých mesiacoch tohto roku ukazuje, že trend poklesu osobnej dopravy pokračuje (zníženie prepravených osôb medziročne v januári o 6,7 % a vo februári o 1,5 %) pri prudkom medziročnom zvýšení tržieb za osobnú prepravu v januári o 5,6 % a vo februári o 12,1 %. V súčasnosti v odvetví dopravy pracuje v SR celkom 95,5 tis. osôb, z toho v súkromnom sektore 25,3 tis. Kým počet zamestnaných v tomto odvetví permanentne klesal (index 98/97 98,4) podiel zamestnancov v súkromnom sektore stále rastie (index 105,3) a k 28. 2. 1999 dosiahol 26,5-percentný podiel. Vyrovnanú úroveň zamestnanosti si udržiava železničná doprava, medziročne sa najviac znížil počet zamestnaných v cestnej doprave (-6,1 %) a v mestskej hromadnej doprave (-1,7 %).

Priemerné mesačné mzdy sa k 31. 12. 1998 oproti rovnakému obdobiu pred rokom zvýšili v dopravných organizáciách s počtom nad 20 zamestnancov zapísaných v obchodnom registri o 10,6 % a dosiahli úroveň 11 904 Sk. V rovnakom období v týchto organizáciách vzrástli mzdy v železničnej doprave o 11 % (12 306 Sk), v cestnej doprave o 6,1 % (10 249 Sk), v mestskej hromadnej doprave o 15,9 % (13 364 Sk) a v leteckej doprave klesli o 2,4 % (16 955 Sk). Celkove však v odvetví dopravy vzrástli mzdy v roku 1998 o 7,5 % na 10 648 Sk mesačne.

Pozrime sa však na súčasné ekonomické výsledky tohto odvetvia prostredníctvom vývoja v organizáciách zapísaných v obchodnom registri s počtom nad 20 zamestnancov. V roku 1998 v 4. štvrťroku dosiahli výnosy celkom objem 16,5 mld. Sk (rast 1998/97 128,2) a celkové náklady 18,04 mld. Sk (rast 142,3) v dôsledku čoho toto odvetvie uzavrelo hospodársky rok 1998 so stratou 1,6 mld. Sk. Túto situáciu rozhodujúcou mierou ovplyvnil vysoký rast nákladov v železničnej doprave (135,2), ktorý nebol vykompenzovaný priemerným rastom výnosov (112,4). Ani iné druhy dopravy s výnimkou taxislužby a turistickej prepravy neboli ziskové. Vzhľadom na to, že železničná doprava v štruktúre výnosov má 55-percentný podiel, jej straty rozhodujúcou mierou ovplyvňujú hospodársky výsledok za celé odvetvie. O samom odbore pôšt a telekomunikácií sa v minulom období veľa nepovedalo, ak, tak len v súvislosti s úvahami o ich možnej privatizácii alebo potreby zvýšiť ceny poštových a telefónnych služieb. V súčasnosti v tomto odbore v organizáciách zapísaných v obchodnom registri pracuje celkom 36 391 pracovníkov, z toho 19 117 pracovníkov v poštovej službe a 15 104 pracovníkov v telekomunikáciách a rádiokomunikáciách. Počet pracovníkov v minulom roku vzrástol v poštovej službe o 2,3 % a v ostatných telekomunikáciách o 26 %. Priemerná mesačná mzda v tomto odbore celkom bola v 4. štvrťroku 1998 13 537 Sk a medziročne vzrástli o 15 %. Najvyššie mesačné mzdy boli vyplácané v ostatných telekomunikáciách 27 126 Sk, v telekomunikáciách a rádiokomunikáciách 17 285 Sk, pri poštových podacích a dodacích službách 17 620 Sk, pri doručovateľských službách 16 370 Sk a v činnosti štátnej pošty 9366 Sk.

Celkové výnosy v tomto odbore v 4. štvrťroku 1998 boli v objeme 10,2 mld. Sk, čo je viac o 23,6 % ako v porovnateľnom období pred rokom. Najvýraznejšie rástli výkony pri ostatných telekomunikáciách a doručovateľských službách (index 105,1, resp. 131,2) a najmenej v telekomunikáciách a rádiokomunikáciách (index 115,6). Tento výrazný rast výkonov bol podporený najmä výrazným rastom tržieb od obyvateľstva, ktoré medziročne vzrástli indexom 144,9, pričom na úseku ostatných telekomunikácií indexom 227. Napriek tomu pošty a telekomunikácie ako celok nedosiahli zisk, ale stratu -2 024 mil. Sk. Tento stav spôsobil vysoký rast nákladov (index 168,2). Najvýraznejšie sa vzhľadom na váhu v štruktúre výnosov a nákladov na tomto stave podieľal negatívny vývoj telekomunikácií a rádiokomunikácií, ktoré sa na výnosoch celkom podieľajú 57 % a na nákladoch 61,5 %. Rast nákladov o 83,7 % spôsobil, že len telekomunikácie a rádiokomunikácie vytvorili stratu v objeme 1 651 mil. Sk, teda 81 % z celkovej straty v tomto odbore v SR.

Takýto vývoj naznačuje, že tento odbor nie je ani pri výraznom raste tržieb za poskytované služby schopný vytvárať dostatok zdrojov na technickú inováciu, ktorá je v tomto odbore nevyhnutná. Ak si uvedomíme, že v celom odvetví dopravy a telekomunikácií v SR záväzky prevyšujú pohľadávky približne o 17 mld. Sk a stav bankových úverov predstavuje sumu 46,5 mld. Sk, potom vytvorenie podmienok pre financovanie technickej inovácie bude v budúcnosti pomerne ťažké.

J. A. Oberhauser

Amsterdamoblačno18
Aténypolojasno29
Belehradpolooblačno21
Berlínoblačno18
Bratislavaoblačno17
Bruseldážď15
Budapešťoblačno18
Bukurešťslnečno23
Frankfurtpolojasno18
Helsinkipolooblačno7
Istanbuloblačno21
Kodaňoblačno14
Kyjevpolojasno11
Lisabonpolooblačno21
Londýnprehánky17
Madridoblačno19
Milánopolojasno21
Moskvaoblačno8
Oslopolojasno11
Parížoblačno19
Prahaoblačno16
Rímslnečno25
Sofiapolojasno22
Štokholmslnečno11
Varšavaslnečno13
Viedeňoblačno19
Záhreboblačno21
Ženevapolojasno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.