Požiadavky stavebných firiem predmetom sporu Dnes vyprší termín na splatenie dlhov štátu určených stavebným firmám za už postavenú časť diaľnic. To, čo sa niekomu javí ako samozrejmosť, je podľa druhého účelovým krokom. O čo ide? Ešte 20. mája tohto roka podpísali štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR F. Kurej a riaditeľ Štátneho fondu cestného hospodárstva V. Markuš so zástupcami nemeckej banky Kreditanstalt zmluvu o úvere v hodnote 41 mil. EUR (úver má odklad splátok v prvých troch rokoch, celková lehota splatnosti dosahuje desať rokov). Minulý týždeň na stretnutí zástupcov stavebných firiem s Odborovým zväzom Stavba však zaznela informácia, že dosiaľ na účty stavebných firiem neprišla ani koruna. Napriek tomu, je namieste otázka, či sťažnosť stavebných firiem je
Nám dlhuje štát 426 mil. Sk, z toho na diaľniciach spolu s úrokmi je to suma 242 mil. Sk, tvrdí Ján Čunga z Váhostavu. Máme echo, že keby nám aj štátny fond poslal tie peniaze na účet už včera, tak nám splátka nabehne až o desať dní. Ako ďalej podotkol, istá časť splátky im bola prisľúbená už koncom mája, ani tá sa však neuskutočnila. Ak nám štát tieto peniaze v najbližšom období nesprostredkuje, budeme nútení opäť prepúšťať, konštatuje J. Čunga. Iba na ilustráciu, Váhostav zamestnával koncom roka štyritisíc pracovníkov, momentálne je stav zamestnancov 2500. Podobná situácia je aj v Doprastave, ktorému štát dlhuje 900 mil. Sk. Zavádzanie? Inak však vidia situáciu v Štátnom fonde cestného hospodárstva (ŠFCH), ktorý v tomto prípade vystupuje ako zástupca štátu. Podniky zbytočne skresľujú situáciu, uviedol pre Hospodársky denník Ing. Jozef Polčic, ekonomický námestník ŠFCH. Presne 4. júna tohto roka nám nabehol spomenutý úver vo výške 1,834 mld. Sk na účet, vysvetľuje J. Polčic. Avšak, ešte do tohto termínu Štátny fond cestného hospodárstva z iných prostriedkov preklenovacím úverom uhradil dlh stavebným firmám v sume 1,385 mld. Sk. Je samozrejmé, že táto už vyplatená suma sa zarátala do úveru. K tomu pripočítajme 330 mil. Sk, ktorými štátny fond uhradil sumu pre Slovenskú správu ciest, ako aj sumu určenú colnému riaditeľstvu vo výške 124,7 mil. Sk, vysvetľuje J. Polčic. Na spomínanom účte, o ktorý sa tak vehementne zaujímajú stavebné firmy, tak podľa prepočtov už nie sú žiadne finančné prostriedky. Za výstavbu diaľnic z roku 1998 ostáva ešte neuhradených 230 mil. Sk, reaguje J. Polčic. Preto do konca tohto týždňa podľa neho uvoľní Štátny fond cestného hospodárstva z iných prostriedkov 500 mil. Sk. Čiže zvyšná suma 270 mil. Sk pôjde už na tohtoročné faktúry. Na margo kritiky zo strany stavebných firiem reaguje J. Polčic slovami, že je to účelové zavádzanie. Lebo splátky za minulý rok budú podľa neho uhradené do konca tohto týždňa. Nedorozumenie? Stavebné firmy však požadujú, a zrejme právom, splátky za už realizovanú výstavbu za tri mesiace tohto roka. A tak to, čo sa na prvý pohľad zdá ako defekt v komunikácii, keďže stavebné firmy požadujú peniaze aj za obdobie výstavby tohto roka a štát zatiaľ naháňa úvery na dotovanie výstavby ešte za minulý rok, má svoje rozuzlenie na stránkach internetu. Lebo na internetovej stránke ministerstva dopravy sa doslova uvádza, že z uvedeného úveru 41 mil. EUR sa uhradia záväzky štátu voči stavebným firmám, ktoré vznikli do konca marca tohto roka. Je tak naozaj problém len vo viaznucej komunikácii alebo v nedodržaní zmlúv zo strany štátu? Katarína Šelestiaková