Hospodársky denník
USD43,766 Sk
EUR45,368 Sk
CHF28,45 Sk
CZK1,226 Sk
  Štvrtok  17.Júna 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kam zmizli peniaze?


Ako štát (ne)uhrádza za diaľnice
Ani nedávny štrajk stavbárov pred úradom vlády, ktorý vyvrcholil značne diskreditujúcim prenášaním symbolickej „truhly“ spred vlády pred sídlo HZDS, nezlepšil pozíciu stavebných firiem. Tie sa totiž už rok krčia v úlohe žobráka, ktorý si doslova „modlikᓠod štátu to, čo mu evidentne patrí. Reč je o neuhradených pohľadávkach stavebných firiem za realizovanú výstavbu diaľnic. Stále odsúvanie termínov splátok a prísľuby zo strany vládnych úradníkov však privádzajú k viacerým úvahám. Najmä vtedy, keď financie na splátky akože sú, a oni nie sú... O čo ide? Štátny fond cestného hospodárstva, hlavný investor výstavby diaľnic (ako dnes uvádzame na str. 3), totiž potvrdil, že avizovaný (a firmami toľko očakávaný) úver na splatenie dlhov štátu voči stavebným firmám prišiel na účet fondu už 4. júna tohto roku. Avšak, hoci termín stanovený na splatenie pohľadávok stavebných firiem už vypršal, konkrétne 15. jún, stavebné firmy peniaze na účte nemajú. Aj napriek tomu, že ešte v pondelok sa gestor výstavby diaľnic - minister dopravy G. Palacka dušoval, že peniaze z úveru budú priamo poskytnuté stavebným firmám podieľajúcich sa na diaľničnej výstavbe. Štátny fond cestného hospodárstva spolu s vládou si tak síce splnili svoju politickú úlohu, keď avizovali, že peniaze sú tu a stačí ich už len vyplatiť. Mimochodom, to isté avizovali už pred mesiacom a peniaze nikto nevidel. Ale ekonomická stránka celého problému je iná. Jej základy totiž stoja na tom, že peniaze síce poslal štátny fond stavebným firmám cez Národnú banku Slovenska, ale tie stále na účty firiem neprišli. Ani argument NBS, že „my sme iba technický správca“ transakcie, zrejme neobstojí. A tak sa priam núka otázka, kde zmizli tieto peniaze? Nejde predsa o korunu, ale o 41 mil. eur. Ak tieto peniaze stavebné firmy (ako nám potvrdili) nemajú, kde ich treba hľadať? Apropo, je potom naivná otázka, či v čase, keď sa vláda doslova topí vo finančných problémoch, či sa uvedená suma inak nepoužila (veď máme tu čo sanovať!), alebo dokonca „neprejedla“? Isté je však jedno, vláda i stavebné firmy sú si dobre vedomí toho, že pokiaľ im zahraničná banka požičala účelový úver na výstavbu diaľnic, musia ju na tento účel použiť. Alebo si toho vedomí nie sú? Katarína Šelestiaková

Amsterdamoblačno20
Atényslnečno33
Belehradprehánky25
Berlínoblačno22
Bratislavaoblačno24
Bruseloblačno23
Budapešťprehánky25
Bukurešťbúrky30
Frankfurtpolojasno24
Helsinkipolojasno26
Istanbulpolojasno29
Kodaňprehánky20
Kyjevoblačno27
Lisabonslnečno29
Londýnprehánky22
Madridslnečno30
Milánoprehánky25
Moskvapolojasno28
Osloprehánky23
Parížpolojasno23
Prahaoblačno18
Rímpolojasno25
Sofiapolojasno26
Štokholmpolojasno22
Varšavaprehánky22
Viedeňoblačno24
Záhrebbúrky23
Ženevaslnečno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.