Hospodársky denník
USD43,332 Sk
EUR45,191 Sk
CHF28,367 Sk
CZK1,205 Sk
  Streda  2.Júna 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ako oživiť naše hospodárstvo


Ekonomický vývoj v slovenskom hospodárstve od roku 1990 potvrdzuje, že transformačný proces nedosiahol stanovené ciele. Plošné opatrenia prijímané pôvodne federálnou vládou a potom vládami SR nepriniesli želateľný účinok. Malá výkonnosť slovenského hospodárstva má viacero príčin. Rozhodujúcou je nízka konkurenčná schopnosť a z toho vyplývajúca nízka exportná výkonnosť slovenského spracovateľského priemyslu. To je kritické miesto dlhotrvajúcej nepriaznivej tendencie vysokého deficitu bežného účtu platobnej bilancie. Tento stav spôsobuje problémy v hodnotení SR s dosahom na efektívne získanie zahraničných pôžičiek, čo záporne ovplyvňuje možnosti prefinancovania deficitu štátneho rozpočtu s následným vplyvom na vytváranie deformácií na slovenskom peňažnom trhu. Obmedzovanie výdavkov SR, o ktoré sa usiluje vláda, je dôležité na obnovu narušenej makroekonomickej rovnováhy. Môže sa stať základným predpokladom aj na zlepšenie podmienok rozvoja slovenského hospodárstva. Môže dôjsť k obmedzeniu rozsahu vládnych úverov, a tým k rozšíreniu úverového financovania rozvojových aktivít podnikateľského sektora. Obmedzovanie vládnych výdavkov nemôže mať len reštriktívne, škrtiace dôsledky, ale najmä rozvojové účinky. Na to je nevyhnutné primerané uvoľnenie menovej politiky a zintenzívnenie reštrukturalizácie bankového sektora. To sa zatiaľ nedeje. V tom je príčina vysokej nezamestnanosti, so všetkými sprievodnými javmi sociálneho napätia a tlakov na neúmerné požiadavky na výdavkovú časť štátneho rozpočtu. Doterajšia snaha časti vlády riešiť za každú cenu len problém deficitu štátneho rozpočtu, najmä iba extrémnym znižovaním výdavkov, brzdí rast slovenského hospodárstva. Dlhotrvajúci deficit bežného účtu platobnej bilancie Slovenskej republiky treba urýchlene riešiť: – zvýšením príjmov na kapitálovom účte,
– urýchlenou privatizáciou niektorej z bánk SR a privatizáciou niektorých podnikov strategického významu aj formou zvýšenia základného imania, – vytvorením rovnocenného investičného prostredia pre súčasné slovenské podnikateľské subjekty so zahraničnou účasťou vrátane slovenských investorov, – vyhľadávaním efektívnych vonkajších finančných zdrojov,
– zvýšením príjmov na účte služieb,
– aktivizáciou cestovného ruchu znížením daňového zaťaženia reštauračných a hotelových služieb, – znížením deficitu účtu obchodnej bilancie obmedzením dovozu, – zavedením dovoznej prirážky,
– obmedzením výdavkov vo verejnej správe.
Paralelne s týmito nosnými operatívnymi opatreniami je nevyhnutné uskutočniť súbor opatrení, ktorý systémovo bude riešiť problémy mikrosféry. Tieto opatrenia treba prijať v týchto oblastiach: I. Zlepšiť podnikateľské prostredie
II. Dosiahnuť makroekonomickú stabilizáciu s pozitívnym vplyvom na podnikateľov III. Vypracovať strednodobý plán do roku 2002
I. Zlepšiť podnikateľské prostredie:
– prijať systémové riešenia na zastavenie platobnej neschopnosti, – modifikovaným zákonom o konkurze riešiť oddlženie podnikovej sféry kapitalizáciou pohľadávok, zvýšením likvidity s využitím dlhodobých dlhopisov garantovaných štátom, – novelizovať zákon o exekúcii s cieľom odstrániť deštrukčný vplyv exekučných procesov na podnikateľské subjekty, – aktivizovať obchodné súdnictvo a odstrániť korupciu v trojuholníku sudca, správca konkurznej podstaty, exekútor, – vytvoriť konkurenčne schopné prostredie na vstup zahraničných subjektov nepripustením diskriminácie domácich investorov; oslobodiť od cla dovoz sofistikovaných technológií, – zladiť menovú a fiškálnu politiku s cieľom vytvoriť viac úverových zdrojov pre podnikateľskú sféru; urýchlene privatizovať slovenské banky, – zaviesť samostatný režim voči štátnym prirodzeným monopolom v energetike, telekomunikáciách, doprave a pošte, najmä sprísnením hospodárskej disciplíny, obmedzením neúmerného úverového zaťaženia a urýchlením ich čiastočnej privatizácie, – podporovať drobných živnostníkov, znížiť ich daňové zaťaženie a administratívnu náročnosť výkonu ich činnosti, – prijať komplexný program podpory exportu vrátane sfunkčnenia Eximbanky, – podpísať pakt stability medzi vládou, odbormi a zamestnávateľmi o riešení krízovej situácie v slovenskom hospodárstve; nespochybňovať na verejnosti schopnosti slovenského manažmentu a neočierňovať odbory. II. Makroekonomická stabilizácia s pozitívnym vplyvom na podnikateľov: – prijať ucelenú koncepciu podpory vytvárania nových pracovných miest s národným programom rastu produktivity práce, – prehodnotiť daňovú a odvodovú zaťaženosť podnikateľskej sféry a predložiť program dlhodobého programu vlády v tejto sfére, – spracovať dlhodobý program odstránenia cenových deformácií v regulovaných cenách, – dokončiť privatizáciu; predložiť plán privatizácie do roku 2002, – pripraviť program reštrukturalizácie slovenského priemyslu a bankového sektora, – spracovať súbor skúšobných projektov v odvetviach výroby komponentov pre automobilový priemysel, úžitkových automobilov, informačných technológií, petrochémie, gumárenstva, výrobkov z hliníka, hutníctva železa, drevospracujúceho priemyslu za účasti nadnárodných investorov, – spracovať program účasti Slovenska na sofistikovaných výrobách, – stabilizovať a zefektívniť právny systém, predovšetkým v oblasti vynútiteľnosti práva, rýchlosti právnej účinnosti a ochrany veriteľa a minoritných vlastníkov, – systémovo vytvárať podmienky na rozvíjanie malého a stredného podnikania, – spracovať program podpory vzdelávania a výskumu,
– doriešiť postavenie a rozvoj učňovského školstva,
– zefektívniť súčasný sociálny systém, najmä znevýhodnením tých, ktorí odmietajú pracovať, špekulujú, pracujú nelegálne, – zefektívniť činnosť vlády, najmä hospodárskych ministerstiev, predovšetkým ministerstva hospodárstva, ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ministerstva výstavby a verejných prác, ministerstva pre správu národného majetku a privatizácie a Fondu národného majetku. III. Vypracovať strednodobý plán do roku 2002:
– potrebné zdroje na riešenie reštrukturalizácie slovenského hospodárstva, kvalifikovane posúdiť najmä vlastné zdroje, úroveň zadlženosti, spôsob a nevyhnutnosť cudzích zdrojov a určiť postupy na rokovanie so zahraničnými finančnými inštitúciami na získanie zdrojov, – vytvoriť vyváženú menovú politiku na zabezpečenie permanentnej likvidity štátu v jednotlivých rokoch strednodobého plánu, – postupnosť na dosiahnutie vyváženého ekonomického systému. Republikový výbor SDĽ
30. mája 1999

Amsterdamdážď20
Atényslnečno33
Belehradslnečno28
Berlínoblačno27
Bratislavapolojasno30
Bruseldážď21
Budapešťpolooblačno28
Bukurešťpolojasno27
Frankfurtprehánky26
Helsinkioblačno19
Istanbulslnečno28
Kodaňpolojasno18
Kyjevslnečno23
Lisabonprehánky25
Londýndážď16
Madridbúrky26
Milánobúrky33
Moskvapolojasno21
Oslooblačno16
Parížprehánky25
Prahaoblačno28
Rímslnečno35
Sofiapolojasno24
Štokholmoblačno17
Varšavapolojasno23
Viedeňoblačno30
Záhrebpolojasno30
Ženevabúrky25

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.