Hospodársky denník
USD43,479 Sk
EUR45,468 Sk
CHF28,449 Sk
CZK1,23 Sk
  Pondelok  28.Júna 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nebezpečné známosti po štvrtý raz


Román Chalderosa de Laclosa zaznamenávajúci prostredníctvom listov priebeh zvrhlej stávky medzi intrigánskou markízou de Merteuil a cynickým pôžitkárom vikomtom Valmontom sa po prvý raz na filmovom plátne zjavil pred tridsiatimi rokmi v réžii Rogera Vadima. Na sklonku 80. rokov ho takmer súčasne nakrútili Stephen Frears a Miloš Forman. V týchto dňoch má premiéru verzia štvrtá – a povedzme rovno, že zatiaľ najodvážnejšia –, pod ktorou je podpísaný debutujúci režisér Roger Kumble. Spomínaná odvaha netkvie ani tak v tom, že autor presťahoval svojho Valmonta z Francúzska 18. storočia do súčasného Manhattanu – už Vadimova verzia bola aktualizovaná – ale v podstatnom omladení dvojice hlavných hrdinov. Z vyzretých a životom znudených aristokratov sa v Kumblovom podaní stali osemnásťroční študenti Kathryn Merteuilová a Sebastian Valmont, nevlastní súrodenci s nechutne bohatými rodičmi. V citovo vyprahnutých mladých ľuďoch, ktorým bohatstvo umožňuje manipulovať s ľuďmi, zamýšľal autor nájsť paralelu k dekadentnému spôsobu života aristokratov. Intrigy prekročili prah rokokových ornamentov a našli nový domov na rohu 57. a 5. ulice New Yorku, kde mladučká Cecile príde (a rada) o svoju poctivosť. Stane sa ďalšou Sebastianovou trofejou, ktorej hodnota je zvečnená na stránkach jeho denníka. Popri tejto rutinnej záležitosti by Sebastian ešte do konca prázdnin rád zlomil srdce Anette, dcére nového riaditeľa školy. Ibaže Kathryn skoro spozná, že Sebastian nehrá ich hru podľa pravidiel, v ktorých sa s citmi neráta. Film sa až prekvapujúco verne drží predlohy, pokiaľ ide o dejové peripetie, motív uvedenia mladej devy do spoločnosti, písanie milostných listov, podľahnutie vlastným zbraniam, záverečnú tragédiu i spoločenské znemožnenie hlavného vinníka – všetko zostáva zachované. Vytratilo sa však tajomstvo... Odtabuizovaný sex sa tu devalvuje v nekonečných dvojzmyselných dialógoch. Film sa tak stáva akousi verbálnou pornografiou... Magazín Time o súčasnej verzii napísal, že ju „ naše mladé publikum možno nestrávi, pretože oni sa radi vidia vo filmoch ako hrdinovia alebo ako obete, ale ich rodičov iste poteší, že sú tu deti vykreslené ako malé monštrá, ktorými napokon niekedy aj sú“. (bj)

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.