Hospodársky denník
USD43,479 Sk
EUR45,468 Sk
CHF28,449 Sk
CZK1,23 Sk
  Pondelok  28.Júna 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zmeny na latinskoamerickom nebi


Letecké spoločnosti sa prispôsobujú podmienkam globalizácie Napriek tomu, že Latinská Amerika je vysoko perspektívnym a stále rastúcim trhom leteckej dopravy, regionálne spoločnosti stoja pred existenčnou úlohou, ako sa zachrániť a ktorým smerom sa vydať. Prebiehajúca globalizácia a čoraz užšia koncentrácia do 3 alebo 4 rozhodujúcich asociácií leteckých spoločností si vyžaduje urýchlené zaradenie sa. Podľa prognóz expertov pre vzdušnú dopravu do 10 rokov zostane na svete nie viac ako uvedených zopár konglomerátov. Tvrdý konkurenčný boj a tlak medzinárodného leteckého parku už začal v Latinskej Amerike pôsobiť. Postupne zanikajú malé domáce spoločnosti, ktoré prosperovali na vnútroštátnych linkách, a veľké „vlajkové“ národné spoločnosti Varig, Lan Chile, Aerolineas Argentinas, Viasa, Mexicana, Avianca, Aeroperú, Taca, žijúce predovšetkým zo zahraničných liniek, úrychlene hľadajú alebo už našli, strategických partnerov. Tento proces urýchlila aj všeobecne zhoršená hospodárska situácia na celom kontinente. Jej odrazom bol 10-percentný pokles predaja za prvých 5 mesiacov roka 1999 v porovnaní s rovnakým obdobím minulého. Nevyťažená kapacita regionálnych spoločností je v súčasnosti až 21 percent. Najväčším tlakom na latinskoamerické letecké spoločnosti sú ich konkurenti zo Spojených štátov. Nevýhodou juhoamerických spoločností v tomto zápase je, že sú na 65 až 70 percent závislé od medzinárodných liniek a naopak severoamerické v rovnakej miere od domácich, čo im dovoľuje doslova ničiť latinskoamerický tarifný trh. V poslednom desaťročí výrazne vzrástol v celej Latinskej Amerike dopyt po leteckej preprave a štátmi regulované letecké frekvencie, udržujúce ochranu nad domácimi spoločnosťami, sa ukázali ako neúnosné v záujme vyriešenia potrieb trhu. Ako najjednoduchší nástroj bola prijatá politika „otvoreného neba“ voči zahraničným, predovšetkým severoamerickým spoločnostiam. Následkom neschopnosti udržať si krok s novými partnermi bola privatizácia národných spoločností. Dôsledky však neboli vo všetkých krajinách rovnaké. Niektoré, ako napríklad Lan Chile, brazílske Varig a TAM, stredoamerické zoskupenie Grupo Taca, sa v tomto procese konsolidovali a dnes sú akcie čílskej firmy kótované na burze v New Yorku. Iné, ako Aeroperú, však nedávno vyhlásili konkurz po nevydarenej privatizácii mexickým kapitálom. Medzi týmito pólmi sa momentálne nachádzajú argentínske Aerolineas Argentinas. Po neúspešnej fúzii s Iberiou, odpredali nedávno 10 percent akciového kapitálu American Airlines a s novým manažmentom prechádzajú procesom radikálnych reforiem a modernizácie. Napriek existujúcim problémom rastie latinskoamerický letecký trh obrovským tempom. Počet cestujúcich za posledné desaťročie sa zvýšil o 7 až 8 percent ročne. Na porovnanie svetový trend je 3 až 4 percentá. Táto všeobecne známa skutočnosť priťahuje zahraničné spoločnosti. American Airlines po prevzatí skrachovanej Eastern má v Latinskej Amerike koncentrovaných až 60 percent medzinárodnej prepravy a rovnako aktívne sú aj ďalšie, Continental, United Airlines a v posledných rokoch Delta. Ich ponuka vzrástla len za rok 1998 o 20 percent, oproti regionálnym firmám zvyšujúcim ponuku len o 5 percent. V tomto roku, výrazne kritickom, americká ponuka znovu vzrástla o 7 percent. Každé percento rastu reprezentuje prínos 250 miliónov USD. Niektoré krajiny pod hrozbou nekontrolovateľného prírastku severoamerickej ponuky stále udržiavajú politiku štátnej kontroly leteckých frekvencií. Napríklad Kolumbia. Latinská Amerika sa pripravuje na realitu 21. storočia a hľadá svoje miesto vo formujúcich sa štruktúrach. Vznikajúce – zatiaľ 4 – svetové asociácie sa stali sa domovom zatiaľ dvoch spoločností, Lan Chile a brazílskeho Varigu. Prevažná väčšina je však v procese rokovania o pridružení. Tvoriace sa asociácie nie sú však len otázkou komerčnej stratégie. Predstavujú vysoké nároky na bezpečnosť letovej prevádzky, finančne sanovanú situáciu a príspevok zaujímavých trás obsluhovaných kandidátskou spoločnosťou. Pred akýmkoľvek rokovaním musí prejsť najprv tvrdou previerkou komisie zastupujúcej niektorú z aliancií a po splnení všetkých kritérií sa otvorí prvé kolo rokovaní. Aj keď stále existujú prognózy idúce aj za hranice formujúcich sa asociácií a predpokladajúce totálne ovládnutie leteckého biznisu 3 alebo 4 individuálnymi spoločnosťami, proces asociácie latinskoamerických spoločností je nevyhnutnosťou v záujme zachovania sa a vydobytia si miesta na trhu. Pavel Šípka, Santiago

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.