Hospodársky denník
USD43,693 Sk
EUR45,317 Sk
CHF28,492 Sk
CZK1,21 Sk
  Štvrtok  3.Júna 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Účinnejší, ale aj lacnejší


Komentuje Eleonóra Bujačková
Nie sú ojedinelé názory, že nové pracovné miesta nemôže vytvárať ani štát, ani žiadny štátny revitalizačný program. Štát môže iba prispievať na zachovanie archaickej štruktúry ekonomiky, ktorá je neschopná konkurencie. Isto, cieľom hospodárskej politiky nemôže byť „záchrana“ pracovných miest spojených s takouto štruktúrou, ale iba a predovšetkým vytváranie priaznivých podmienok na podnikanie. Iba tak je možné očakávať vytváranie nových pracovných príležitostí. Podnikateľské prostredie stále trpí kvôli nedokončenej transformácii. Zásadnú ekonomickú reformu nenasledovala transformácia práva. Daňové zaťaženie odoláva všetkým pokusom o reformu. Náklady sociálneho štátu stúpajú a ohrozujú stabilitu verejných financií. Náprava falošných regulovaných cien, rovnako ako privatizácia či účinná regulácia monopolov, nefigurujú v plánoch vlády. V jednom sa predsa len blýska na lepšie časy, už aj vládni ekonómi sa pridali na stranu väčšiny praktikov, ktorí dokladujú, že dane nemožno stále iba zvyšovať. Vláda si vypočula výzvy podnikateľov na zníženie daňovej záťaže a zároveň presun od daní priamych k nepriamym. Inými slovami, vláda rešpektovala názor, že schválenie zvýšenia spotrebných daní je podmienené znížením daní iných, ktoré musí výrazne presahovať zvýšenie spotrebných daní. Aj keď od zámerov k realite uplynie nepochybne ešte poriadne dlhý čas. Nielen daňové sadzby, ale aj výber daní „podkopáva“ podnikateľskú činnosť. Poplatník, pokiaľ má nedoplatky, platí penále či úroky od prvého dňa omeškania a lehoty na nápravu sú krátke a striktné. Keď má však preplatky, alebo čaká na vrátenie DPH (v prípade vývozu), sú lehoty, ktoré si štát určil na vrátenie, buď príliš dlhé, alebo vôbec žiadne. Štát tiež neplatí žiadne úroky z peňazí, ktoré celé mesiace zadržiava a užíva. Zníženie daňovej záťaže by znamenalo, že peniaze zostanú vo vreckách daňových poplatníkov, takže štát bude musieť vyjsť s nižšími príjmami. Štátny rozpočet má rezervy. Nepopulárnymi, ale nevyhnutnými krokmi musí vláda zabrzdiť explóziu tzv. mandatorných výdavkov. Cesty k tomu existujú v oblasti dôchodkového zabezpečenia, ale aj v oblasti nemocenského poistenia. Rezervy sú aj v rozsahu činnosti štátu. Ten sa musí sústrediť na to, na čo si ho občania vytvorili, teda na tvorbu pravidiel a dohľad nad ich dodržiavaním, na obranu a bezpečnosť, na menu a zahraničnú politiku. Vo všetkom ostatnom sú nekonečné možnosti na presun právomocí priamo na občanov, či na obce a kraje. Takto vymedzený štát môže byť nielen účinnejší, ale aj podstatne lacnejší.

Amsterdamdážď19
Atényslnečno32
Belehradoblačno28
Berlínoblačno19
Bratislavapolooblačno25
Bruseloblačno20
Budapešťbúrky24
Bukurešťoblačno28
Frankfurtpolojasno24
Helsinkioblačno18
Istanbulmalá oblačnosť27
Kodaňzamračené17
Kyjevzamračené22
Lisabonpolooblačno24
Londýndážď19
Madridpolooblačno25
Milánoslnečno33
Moskvapolojasno21
Oslodážď16
Parížprehánky21
Prahaoblačno21
Rímslnečno32
Sofiaprehánky27
Štokholmoblačno18
Varšavabúrky20
Viedeňpolooblačno25
Záhrebpolojasno28
Ženevapolojasno25

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.