|
|||||||||||||||||
Štvrtok 12.Augusta 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Umožní rozpočet daňové zmeny?MF SR ohlásilo novely zákonov, ktoré by pomohli podnikateľom V závislosti od možností štátneho rozpočtu sa budú v rokoch 2000 - 2003 variantne pripravovať korekcie v odpisovej politike, zamerané na skrátené lehoty odpisovania a umožnenie prerušenia odpisovania. To je oblasť, v ktorej vývoj na Slovensku stagnuje a podnikatelia by uvítali posun. Otázne len je to, čo znamená formulácia - v závislosti od možností štátneho rozpočtu. Pôjde o tok, či štátny rozpočet umožní zmeny, ktoré ho prípadne pripravia o príjmy a umožnia rozvoj podnikateľskej sféry, ktorý sa premietne až o niekoľko rokov. O aké zmeny teda ide? K 1. januáru 2000 chce Ministerstvo financií SR (MF SR) prepracovať prílohu k zákonu o daniach z príjmov na základe novej klasifikácie stavieb vypracovanej na báze európskeho štandardu, umožniť zahrnúť do daňových výdavkov technické zhodnotenie v previazanosti na vstupnú cenu hmotného majetku. Zároveň MF SR predpokladá zladiť odpisovanie nehmotného majetku na princípoch platných v účtovníctve tak, aby sa nehmotný majetok odpísal do 5 rokov od nadobudnutia ako aj vylúčiť z odpisovania u všetkých skupín daňovníkov hmotný a nehmotný investičný majetok obstaraný z dotácii zo štátneho rozpočtu. Opäť o licencii U dane z príjmov fyzických osôb MF SR pripravilo návrh zákona na paušálne zdanenie vybranej skupiny daňovníkov, ktorí poberajú príjmy zo živnosti, z poľnohospodárskej výroby (prípadne kapitálového majetku). Niektorí živnostníci by od budúceho roka mali byť zdaňovaní tzv. daňovým paušálom. Išlo by o zdanenie hrubých príjmov jednotnou sadzou, ktorej výšku navrhuje koncepcia v rozmedzí 5 až 9 %. Takýto daňovník by viedol iba evidenciu o príjmoch. Navrhovaný spôsob zdanenia by sa však nevzťahoval na tých, čo zamestnávajú iné osoby, ich hrubý ročný príjem je vyšší ako pol milióna korún a sú dobrovoľní platitelia DPH. Odpočet na báze inflácie Na zabezpečenie zníženia daňového zaťaženia chce uzákoniť valorizáciu základnej odpočítateľnej pokožky na báze životného minima. Podľa pracovnej verzie je jednou alternatívou zvýšenie základnej odpočítateľnej položky o sumu zodpovedajúcu 75 % výške životného minima, čiže z 21 000 Sk na 27 000 Sk. Druhou alternatívou by bolo stanovenie odpočítateľnej položky na úrovni životného minima v roku 1999. To by predstavovalo 36 000 Sk. Po roku 2000 MF SR prehodnotí daňové pásma a sadzby a pristúpi k zavedeniu štandardného valorizačného mechanizmu nezdaniteľnej časti vo väzbe na infláciu. V prípade dane z príjmov právnických osôb zníži sadzby minimálne o 2 až 5 bodov nadväzne na zvýšenie sadzieb dane z pridanej hodnoty na prirodzenú ochranu pred prelievaním zisku do zahraničia. Cieľom MF SR je zjednodušiť daňovú legislatívu prehodnotením niektorých položiek uplatňovaných ako výdavok. V oblasti daní vyberaných zrážkou z príjmu chce znížiť dane z dividend a iných podielov na zisku kapitálových spoločností. Nepriame dane Pri spotrebných daniach pôjde o úpravu sadzieb dane pri minerálnych olejoch a zmenu systému zdaňovania, zavedenie daňových zvýhodnení, zriadenie tzv. daňového skladu, zavedenie povinnosti zloženia finančných záruk, úprava sadzieb dane z tabaku a zrušenie zdaňovania podľa dĺžky cigariet. Po roku 2000 bude potrebné zaviesť tzv. kombinovanú sadzbu dane a pri všetkých spotrebných daniach zaviesť mechanizmus ich uplatňovania rešpektujúci štruktúru zdanenia, daňové režimy a správu daní v EÚ. Pri majetkových daniach sa vytvoria predpoklady pre ocenenie majetku, t. j. právnej normy na prechod na hodnotový princíp. Po roku 2000 je cieľom MF SR zaviesť podmienky na zdanenie všetkého majetku na hodnotovom princípe. V prípade daní z medzinárodného obchodu a transakcií sa colná politika zameria na to, aby sa neznižovali colné sadzby, pričom sa budú dodržiavať medzinárodné záväzky. (SITA/viš) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |