Hospodársky denník
USD42,049 Sk
EUR44,736 Sk
CHF27,935 Sk
CZK1,23 Sk
  Piatok  13.Augusta 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vláda súhlasí, definitívne áno chýba


Škodlivé odkladanie politického rozhodnutia o verejnej správe Vláda SR sa v stredu zaoberala projektom decentralizácie a reformy verejnej správy. Hoci odznela dlhšia diskusia na túto tému a verejné deklarácie zo strany členov vlády boli spracovanému projektu priaznivo naklonené, kabinet konečné uznesenie neprijal. Je to síce dôkaz o zložitosti tejto problematiky, ale súčasne to spôsobuje ďalšie meškanie v tejto veci. Deje sa tak aj napriek tomu, že vláda sa k reforme verejnej správy prihlásila v programovom vyhlásení a aj volebné programy jednotlivých politických strán, ktoré tvoria koalíciu, považovali riešenie tejto otázky za dôležité. „Nie sme potešení tým, že sa ten proces odďaľuje, ale verím, že vláda stratégiu schváli už na budúci týždeň,“ povedal nám predseda Združenia miest a obcí Slovenska Michal Sýkora. „Na jednej strane dokážem pochopiť, že ide o vážne politické rozhodnutie, veď štát či štátna správa odovzdá podstatnú časť svojich rozhodovacích právomocí obciam a mestám, ale rozdielne názory už boli vydiskutované, takže celý proces už nemožno zastaviť, ale len odďaľovať. Pritom platí priama úmera: čím väčšie odďaľovanie rozhodnutia, tým viac je to v neprospech občana. To vidno na praktických problémoch v živote - v zdravotníctve, školstve a v ďalších oblastiach, ktoré sa prehlbujú.“ A my dodajme, že aj na ekonomických problémoch obciach a miest, ktoré sú zadlžené, chýbajú im každoročné finančné zdroje na realizáciu základných potrieb. Konkrétne termíny
Prvá etapa reformy, v rámci ktorej bola vypracovaná stratégia, sa už chýli ku koncu a bola vymedzená februárom až augustom 1999. V druhej etape, ktorá prebehne v 1. štvrťroku 2000, sa už vypracujú jednotlivé koncepcie (konkrétne postupy) decentralizácie a reformy verejnej správy a tretia etapa, kde sa už budú schválené kroky priamo realizovať, sa predpokladá na posledný štvrťrok 2000. „Pri samej realizácii považujeme za najdôležitejšie vymedzenie hraníc vyšších územných celkov a rozhodnutie o usporiadaní vzťahov medzi štátnou správou a územnou samosprávou. To by sa malo uskutočniť do konca roku 2000. Asi v tomto časovom období by mali vzniknúť zastupiteľstvá vyšších územných celkov a začiatkom roku 2001 by sa mali zriadiť úrady samospráv vyšších územných celkov. Súčasne s tým by mal na samosprávy zo štátu prechádzať majetok a mali by sa odovzdávať kompetencie,“ vysvetľuje Michal Sýkora. ZMOS a priority
A čo je v súčasnosti pre Združenie miest a obcí najdôležitejšie? „Počkať na definitívne rozhodnutie vlády. Potom sa budeme podieľať na práci jednotlivých tímov, či už pri vypracúvaní koncepcie riadenia, informatizácie alebo financovania verejnej správy . No a v neposlednom rade nesmieme zabudnúť ani na informačnú kampaň. Nielen medzi svojimi členmi, ale aj na verejnosti.“ Avšak všimli sme si, že ZMOS ustavične deklaruje potrebu prechodu kompetencií a majetku na samosprávy, ale už menej hovorí verejne o tom, ako sú starostovia, primátori a obecné či mestské zastupiteľstvá schopné zvládnuť novú náplň práce. Prečo sa rovnako živo zo strany ZMOS-u nediskutuje aj o tejto otázke? „Lebo stále čakáme na politické rozhodnutie. Pre nás nie je záväzný verejne deklarovaný súhlas vlády, ale jej platné uznesenie. Potom môžeme konať aj v rámci našej organizácie. Aj napriek tomu v samospráve od konca júna prebieha diskusia o vytváraní miestnych správnych jednotiek, ktoré sú prvým predpokladom na zvládnutie právomocí. Ale načo budeme rozmýšľať o konkrétnych problémoch, keď nevieme, či napríklad školstvo - základné a materské - prejde na samosprávy, alebo nie. Či získame právomoci v stavebnom konaní, alebo nie? Posúdime zabezpečenie každej kompetencie až budeme vedieť, že nám má patriť. Tam, kde nebude obec schopná ju zvládnuť sama, vytvoríme účelové prepojenia. Takže, kým nie je jasné stanovisko vlády, nevieme dopredu povedať, čo máme robiť. Na to, aby sme sa s našimi právomocami vyrovnali, nám bude stačiť časový interval od schválenia stratégie vládou po realizáciu reformy.“ Novely zákonov
Ohlasované zmeny si vyžiadajú aj rozsiahlu legislatívnu činnosť. Bude treba novelizovať alebo nanovo pripraviť niektoré zákony. Napríklad zákon o voľbách do samosprávy vyšších územných celkov, o územnom a správnom členení SR, o majetku samosprávy vyšších územných celkov, o organizácii miestnej štátnej správy a ďalšie. O tom, ako sa reforma rozbehne, by sme mali viac vedieť po definitívnom rozhodnutí vlády. Verme, že sa tak naozaj stane na budúci týždeň. Peter Višváder

Amsterdamoblačno18
Aténypolooblačno36
Belehradbúrky26
Berlínpolooblačno23
Bratislavapolooblačno27
Bruseloblačno20
Budapešťdážď24
Bukurešťpolooblačno34
Frankfurtoblačno22
Helsinkipolooblačno20
Istanbulpolooblačno34
Kodaňpolooblačno21
Kyjevpolooblačno28
Lisabonpolooblačno28
Londýnprehánky20
Madridslnečno32
Milánodážď28
Moskvapolooblačno23
Oslopolooblačno18
Parížpolooblačno22
Prahapolooblačno24
Rímbúrky30
Sofiapolooblačno35
Štokholmpolooblačno17
Varšavapolooblačno24
Viedeňoblačno25
Záhrebbúrky26
Ženevaoblačno23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.