|
|||||||||||||||||
Pondelok 2.Augusta 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Presvedčila ich pracovná silaMolex bude mať u nás toľko tovární ako v Číne Predstavitelia slovenskej vlády ustavične zdôrazňujú potrebu prílevu priamych zahraničných investícií. Podmienky pre zahraničné spoločnosti sa však zlepšujú len veľmi pomaly. Daňové prázdniny sú určené len pre investície veľkého objemu. V ostatných prípadoch sú firmy nútené čeliť daňovej sadzbe vysoko prevyšujúcej mieru zdanenia v Maďarsku či v Poľsku. Chýba infraštruktúra, letecká doprava vo vnútri krajiny. Množia sa problémové kauzy, ktoré vysielajú do zahraničia negatívne signály. Napriek tomu investori prichádzajú. Ich aktivita na Slovensku však nie je dielom vlády, lež trhu, ktorý potrebu investovať. Jednou z takýchto spoločností je druhý najväčší výrobca konektorov na svete - americká spoločnosť Molex - s ročným obratom 1,6 mld. USD (údaj za finančný rok 1997/1998). Molex je na Slovensku od roku 1994. Súčasnej výstavbe závodu v obci Kechnec pri Košiciach predchádzali vklady do joint-ventur v Bratislave a v Liptovskom Hrádku. V súčasnosti spoločnosť zamestnáva v SR 335 ľudí. Kechnecká fabrika by mala zamestnať ďalších 600. O príčinách príchodu na Slovensko, ako aj o stratégii na medzinárodných trhoch, sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom Molexu pre spoločné podniky v strednej a východnej Európe, Franzom Vollmannom. Prečo opäť investujete na Slovensku? - Máme už skúsenosti s pôsobením v tejto krajine. Obhospodarujeme na Slovensku už dva spoločné podniky. Sylex v Bratislave je zameraný na výrobu optických káblov, Molex v Liptovskom Hrádku produkuje príslušenstvo pre mobilné telefóny. V oboch spoločných podnikoch sme veľmi spokojní s úrovňou pracovnej sily, s kvalitou produkcie a efektivitou činnosti. Preto sme sa po porovnaní podmienok v SR s podmienkami v susedných krajinách, ako je Poľsko, Maďarsko a Česká republika rozhodli investovať na východe Slovenska. Myslíte, že SR je bezpečné miesto na investovanie? Aké výhody má SR v porovnaní so susednými krajinami, ako je Poľsko, Maďarsko či ČR? - Našli sme tu vysokokvalifikovanú pracovnú silu, a to sa týka stredného i univerzitného vzdelania. Našli sme tu dostatok ľudí hovoriacich po anglicky a nemecky. Pracovná sila je stále o niečo lacnejšia ako v Česku a v Maďarsku. Nie je to však najdôležitejší faktor, pretože cenu práce treba spojiť s produktivitou. Ďalším dôvodom prečo rozširujeme investície v SR je zlepšenie podmienok pre zahraničné podniky. Na Slovensku nie je zatiaľ veľa zahraničných investorov. Niektoré oblasti v Poľsku sú nimi preplnené a je ťažké získať kvalitných pracovníkov. Akú úlohu zohrávajú slovenské joint-ventures v európskej stratégii Molexu? - Stále väčšiu a väčšiu. Molex a Sylex vyrábajú produkciu s vysokou pridanou hodnotou. Molex je spoločnosť produkujúca konektory. Pred piatimi, či šiestimi rokmi sme sa rozhodli k tomu pridať výrobu optických káblov. Príčinou bolo, že naši odberatelia redukovali počet dodávateľov a my sme im mohli neskôr predávať nielen konektory, no vzhľadom na finalizáciu i optické káble. To nám dovoľuje zabezpečiť vyššiu pridanú hodnotu, a tým si chrániť i postavenie na trhu konektorov. Naším cieľom je dosiahnuť 10-percentný podiel na tržbách produktov s vysokou pridanou hodnotou. V tejto oblasti zaznamenávame oveľa rýchlejší rast ako v produkcii konektorov. Preto slovenská produkcia zameraná práve na výrobky s vysokou pridanou hodnotou má pre nás veľký význam. Kam budete exportovať produkciu novej spoločnosti? Dodávate konektory a káble automobilovému priemyslu, odvetviu spotrebnej elektroniky, producentom mobilných telefónov i výrobcom počítačov. Na ktoré odvetvie sa chcete zamerať v najbližšej budúcnosti? - Keď si to zoberieme z historického hľadiska, Molex začínal v oblasti spotrebného tovaru, kde sme mali a máme veľké množstvo produktov. Hlavne pre oblasť bielej a čiernej techniky. V súčasnosti registrujeme prechod od spotrebného tovaru k produkcii pre počítačovú techniku. Najrýchlejšie rastúcimi odvetviami na najbližších päť rokov bude pre nás oblasť komponentov pre telekomunikácie a automobilový priemysel. Aj preto, že v týchto sektoroch nemáme taký veľký podiel na trhu ako v spotrebnej elektronike. Druhou príčinou je rýchlosť vývoja v telekomunikáciách. Treťou oblasťou, do ktorej vkladáme nádeje, je tvorba sietí. Ako vidíte pozíciu vynárajúcich sa trhov (emerging markets) strednej a východnej Európy v porovnaní s vynárajúcimi sa trhmi v juhovýchodnej Ázii a Južnej Amerike? - Máme distribučné dcérske spoločnosti v Poľsku, Česku i v Slovinsku. Tržby v spomínaných krajinách závisia od toho, či v štátoch existujú producenti, ktorí vytvárajú dopyt po našich výrobkoch. V Poľsku produkuje množstvo zahraničných automobiliek. Preto v tejto krajine predáme viac ako v okolitých štátoch. Rozhodnutia o nákupoch však vo väčšine prípadov vznikajú v materských spoločnostiach, pretože automobilky v tejto časti sveta sú väčšinou iba montážnymi závodmi. Z makro- i mikroekonomického hľadiska mohli tieto štáty získať počas krízy v juhovýchodnej Ázii. Niektorí investori sa potom presunuli z Ázie k vám. Veľkou konkurenciou pre transformujúce sa krajiny Európy, čo sa týka zahraničných investícií, však zostáva Latinská Amerika. Veľké objemy investícií severoamerických spoločností smerovali práve do tohto regiónu a aj európske podniky pritiahla veľkosť trhov na juh od USA. Investície automobiliek z Japonska, USA i Európy smerovali do Brazílie, Argentíny a Mexika, pretože tieto ekonomiky majú obrovský potenciál. Pre krajiny strednej a východnej je ťažké súperiť s takýmito konkurentmi. Tiež problémy hospodárstva Ruskej federácie mierne zvýšili riziko investovania v regióne. Preto tieto krajiny musia stále zvyšovať význam svojich ekonomík, ako aj význam výhod, ktoré zahraničným investorom môžu poskytnúť. Spolupracujete aj so slovenskými dcérskymi spoločnosťami zahraničných korporácií. - Naším významným klientom je Siemens. Dodávame nielen nemeckým továrňam tejto korporácie, ale už aj slovenským dcérskym spoločnostiam. Potenciálne možno poskytneme svoje služby aj slovenským afiláciám nemeckého Volkswagenu. Ako sa prejavila ruská kríza na aktivitách distribučnej spoločnosti Molexu? - Pobočku v Moskve sme otvorili ešte pred krízou. Firma je veľmi aktívna v zásobovaní budovania infraštruktúry a výstavby sietí. Príčinou je to, že štáty ako Rusko, či bývalé republiky Sovietskeho zväzu potrebovali reštrukturalizovať svoju infraštruktúru. Na to používajú o. i. aj optické vlákna. Naše predaje počas krízy išli pomaly dole. Na druhej strane sme radi, že sa Rusko opäť vzchopí. Kým podstatne stúpne dopyt, bude to chvíľu trvať. Je to však veľmi veľký a príliš nenasýtený trh. Preto si myslím, že ak tam teraz zostaneme, v budúcnosti sa to vyplatí. Vyrovnali ste sa s krízou v juhovýchodnej Ázii? Asi pätinu príjmov investujete do výskumu a vývoja. Plánujete vytvoriť dcérsku spoločnosť v tejto oblasti na Slovensku? - Investície do výskumu a vývoja sú jedinou možnosťou, ako si zabezpečiť budúci rast. Investujeme do nových produktov, nových strojov, nových tovární. V súčasnosti staviame továreň v Kechneci. Každý závod Molexu, kde je kompletná výroba konektorov, má časť zameranú na engineering, čo je čiastočne výskum a vývoj. V budúcnosti možno vytvoríme v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach skupinu odborníkov zameranú práve na oblasť výskumu a vývoja. Takže stále o tom uvažujeme. Jaroslav Koribský |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |