|
|||||||||||||||||
Streda 4.Augusta 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Neobjali sa, hľadia dopreduSlovenské aerolínie už tvrdo pracujú na obnovení prevádzky Kým generálny riaditeľ Slovenských aerolínií Ing. Pavol Mladý si myslí, že prevádzku SA nebolo treba prerušiť a problémy sa dali vyriešiť počas ich fungovania, podľa názoru vedúceho úradu ministerstva dopravy Petra Kľučku v istom období pri istom stupni poznania to bolo nevyhnutné. Situácia sa však podľa neho postupne menila a jednou z podmienok znovuudelenia licencie Slovenským aerolíniám bola zmena z akcií na doručiteľa na akcie na meno. No kým P. Kľučka nevedel odpovedať na otázku, čo sa po odbornej stránke v Slovenských aerolíniách zmenilo, že opäť licenciu dostali, Ing. Pavol Mladý to povedal veľmi jednoznačne: nič. Iba ak, tak myslenie niektorých ľudí okolo. To naznačuje, že motívy odobratia licencie boli politické. Ale to je už minulosť, ku ktorej sa obe strany nechcú vracať, hľadia do budúcnosti, hoci bolo na včerajšom stretnutí s novinármi vidieť, že si nepadajú okolo ramien a majú v mnohom rozdielne názory na odvetvie leteckej prepravy. Podľa P. Mladého by štát mal zmeniť pohľad na leteckú dopravu na Slovensku. V porovnaní s ostatnými krajinami máme drahé letové koridory, drahý letecký benzín, iné náklady a služby na letiskách. Do takej miery, že mnohé spoločnosti slovenský vzdušný priestor radšej obídu alebo tankujú na okolitých letiskách. Ďalej máme podľa P. Mladého až veľmi liberalizovaný trh leteckej dopravy. Okrem toho SA chcú, aby štát zostal čo najdlhšie ich akcionárom, ale podľa ministra Palacku ten chce svoje akcie predať a zo spoločnosti vystúpiť. Hoci štát profituje na leteckej spoločnosti hneď dvakrát: raz ako prenajímateľ lietadiel a súčasne má ako akcionár podiel na zisku. Opravy v strate Generálna dohoda podpísaná medzi oboma stranami 29. júla 1999 o mimosúdnej dohode je prísľubom do budúcnosti. Podľa nej si ani jedna strana - teda štát, v zastúpení ministerstvom dopravy, ani SA - nebudú nárokovať na úhradu škôd. Ani nedôjde k ich vyčísleniu a budú sa vyrovnávať dvoma spôsobmi: navýšením základného imania, ku ktorému by malo dôjsť v najbližšom období a z hospodárskeho výsledku. V podstate to bude znamenať, že investície alebo ich návratnosť, ktorá bola rozpočítaná povedzme na tri roky, vyjde na päť rokov. Doteraz publikované údaje o strate SA vo výške 80 mil. Sk označil P. Mladý za neopodstatnené. Poopravil ich tak, že strata SA za minulý rok predstavovala asi 50 mil. Sk, pričom podstatnú časť tvorilo nájomné za lietadlá. Očistená o tieto náklady je strata z prevádzky asi 5 - 6 mil. Sk. Obaja predstavitelia odmietli konkretizovať sumu, ktorú SA zaplatia za prenájom troch lietadiel, zostali na tom, že je o 25 % lepšie ako v predchádzajúcej dohode a celkovo sú podmienky pre štát lepšie o 38 %. Technicky v poriadku V otázke technického stavu lietadiel nie je P. Mladý skeptický ako laická verejnosť. Lietadlá sa pravidelne udržiavali (na základe ekonomických prepočtov sa nepristúpilo k ich konzervácii, bolo by to drahšie) a absolvovali technické udržiavacie lety, takže dosiahnuť ich spôsobilosť na bezpečné lietanie nebude náročné. Z finančnej stránky to bude predstavovať náklady vo výške asi 3 - 4 mil. Sk. Cieľom SA je po obnovení prevádzky v priebehu dvoch-troch rokov prevádzkovať 5 až 6 pravidelných liniek. A hoci nemožno očakávať, že sa pravidelne u nás bude ročne zavádzať niekoľko liniek, od zimy bude aktuálna premávka do Mníchova a SA chcú znovuoživiť lety do Moskvy. Medzisezónu 1999 až 2000, teda tohtoročnú jeseň už nestihnú tak, aby boli lietadlá naplno využité, pretože zmluvy o využívaní koridorov a ďalšie potrebné dohody už boli uzavreté vopred. K ich efektívnej prevádzke môže dôjsť od mája 2000. Dovtedy SA počítajú aj s poskytovaním leteckých služieb pre iné letecké spoločnosti. Peter Višváder |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |