Hospodársky denník
USD41,964 Sk
EUR44,732 Sk
CHF27,985 Sk
CZK1,222 Sk
  Streda  4.Augusta 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Návrh zatiaľ s anomáliami


Dokáže sa vláda ešte zamyslieť nad daňou z dopravných prostriedkov? Hlavným cieľom zavedenia novej dane z dopravných prostriedkov je príjem do štátneho rozpočtu. Súčasne povedie táto „daň z luxusu“ k zníženiu životnej úrovne obyvateľstva a k zhoršeniu podmienok podnikateľských subjektov. Z návrhu zákona vyplýva aj to, že povedie aj k zvýšeniu množstva prestarnutého vozidlového parku (nad osem rokov od konca roku výroby). Súčasne zavedenie novej dane prinesie aj viacero problémov v prepojení tohto zákona na už existujúcu legislatívu. Bude sa vzťahovať na dopravné prostriedky, ktoré sú vo vlastníctve fyzických alebo právnických osôb. Za daňovníka preto nový zákon navrhuje určiť fyzickú i právnickú osobu, ktorá je vlastníkom dopravného prostriedku. Nerieši situáciu, ak je spoluvlastníkov viac a ak ide o vlastníctvo dopravného prostriedku v rámci bezpodielového spoluvlastníctva manželov. Tomuto problému sa dá v zákone predísť, ak za daňovníka bude ustanovený jeho držiteľ. Potom by sa odbúrali akékoľvek pochybnosti. Opäť staršie...
Daň sa má vzťahovať - až na výnimky - nielen na osobné automobily, ale aj na motorové vozidlá na špeciálne použitie, prívesy a návesy, motocykle s obsahom valcov od 500 cm3, obytné i neobytné jachty s pevným motorom i bez neho a vodné skútre, plavidlá s celkovou hmotnosťou vrátane povoleného zaťaženia nad 1000 kg, plavidlá s vlastným motorom s výkonom motora nad 4 kW a plavidlá s celkovou plochou oplachtenia nad 10 m2, vrtuľníky, letúny a ostatné lietadlá (s výnimkou vojenských lietadiel). Pokiaľ ide o osobné automobily a motocykle, za tieto dopravné prostriedky sa daň bude platiť len v prípade, ak od konca roku výroby neuplynulo viac ako osem kalendárnych rokov. To iste nepovedie k omladeniu nášho vozidlového parku a veľa ľudí sa bude snažiť dani jednoducho vyhnúť tým, že budú opravovať a rekonštruovať staršie automobily. Sadzby s otáznikom
Sadzby dane za autá podľa kubatúry sú navrhované v dvoch alternatívach, uvádzame ich v tabuľke. Motocykle (v prípade oboch variantov) sa budú pohybovať od 5000 Sk do 10 000 Sk, ďalšie dopravné prostriedky podľa druhu a stanovených podmienok od 15 000 Sk až do výšky 100 000 Sk (za lietadlá) Keďže ide o návrh zákona, tieto čísla sú iba orientačné. Podľa návrhu sa majú zaviesť k základným sadzbám dane pri osobných automobiloch a motocykloch koeficienty zohľadňujúce ich „starobu“. Tie síce povedú k zníženiu konečnej výšky dane, ale na úkor zvýšenej administratívy (z hľadiska daňovníkov, ako aj správcov dane). Bežní, resp. „jednoduchí občania“ budú mať pravdepodobne problémy s výpočtom dane. A to i napriek tomu, že koeficienty privítajú, pretože znížia konečnú výšku dane. Pri ostatných dopravných prostriedkoch sa na obdobie, ktoré uplynulo od roku výroby neprihliada (napr. prívesy, návesy, jachty, lietadlá). Pokuta za každú cenu
V návrhu zákona vláda ukladá daňovníkom povinnosť písomne oznámiť daňovému úradu zánik daňovej povinnosti a núti ho ešte i k podaniu dodatočného daňového priznania. To znamená, že ak napríklad majiteľ auta v priebehu roka oň príde, musí, pod hrozbou finančnej sankcie oznámiť túto skutočnosť daňovému úradu do 15 dní, a to i napriek tomu, že daň za auto už na začiatku roku zaplatil. Vskutku zjednodušenie administratívy a zmenšenie starostí bežných ľudí i podnikateľom... V záujme zjednodušenia by malo hádam stačiť dať daňovníkovi možnosť, aby v prípade preplatku na dani (keďže sa daň platí dopredu), aby si ju mohol vypýtať späť. Bolo by predsa nelogické - ak by bol návrh zákona v takejto podobe schválený - keď pri vzniknutom preplatku na dani je daňovník postihnutý za neoznámenie zániku daňovej povinnosti Za nepodanie priznania sa navrhuje zvýšiť daň na najviac 300 %. Ak zákon stanovuje možnosti v uložení zvýšenia dane v rozpätí až do trojnásobku ročnej sadzby dane, bude to môcť viesť k zbytočnej administratíve, ale aj možnej korupcii. Kto určí percento zvýšenia dane? Asi jej správca, teda daňový úrad. No a to, o koľko, to už bude záležať... V prípade, ak nebude daň zaplatená vôbec alebo neskôr, penále sa má počítať až do dňa platby. Jeho výška však nie je obmedzená hornou hranicou, tak ako je tomu napr. pri dani z príjmov, kde je stanovená hranica 100 %. Zdaňovacím obdobím je kalendárny rok a priznania sa majú podávať do 31. mája príslušného roku, (resp. ak sa platí v dvoch splátkach, tak do 30. septembra). Časový rébus
Problematický sa ukazuje byť aj termín nadobudnutia účinnosti zákona. Zdaňovacím obdobím je síce kalendárny rok, no nový zákon má začať platiť od 1. októbra tohto roku. Ako základný termín na podanie daňových priznaní je pritom, ako sme uviedli, 31. máj bežného roku. Ako to kompetentní vyriešia? Návrh na riešenie tohto problému zatiaľ v zákone chýba. Nič sa v ňom nehovorí ani o tom, ako sa bude postupovať pri podaní daňového priznania po prvý raz, t. j. za rok 1999. Málokto teda bude asi vedieť vypočítať daň (pomerne za tri mesiace s prepočtom príslušnými koeficientmi). Nie je totiž uvedené, že po prvý raz sa by sa mala daň platiť až za rok 2000. Napokon, nebolo by to najrozumnejšie? Ostáva veriť, že zákon bude schválený bez uvedených anomálií a že pár dní pred inkriminovaným 1. októbrom nenastane na daňových úradoch pretlak, ako každý rok pred 31. marcom. Pritom by stačilo tak málo, účinnosť stanoviť na 1. 1. 2000. Alebo sa tento termín stanovil preto, že sa na nás chystá od budúceho roka ešte aj cestná daň, o ktorej sa zatiaľ veľmi nehovorí? Ing. Jana Zátopková
Navrhované sadzby za autá
Alternatíva I. Alternatíva II.
do 1 000 cm3 vrátane 500 Sk 1000 Sk

1 001 cm3 do 1 300 cm3 750 Sk 1 500 Sk
1 301 cm3 do 1 500 cm3 1 500 Sk 3 000 Sk
1 501 cm3 do 1 800 cm3 3 000 Sk 6 000 Sk
1 801 cm3 do 2 500 cm3 4 500 Sk 9 000 Sk
2 501 cm3 do 3 000 cm3 6 000 Sk 12 000 Sk
nad 3 000 cm3 7 500 Sk 15 000 Sk

Amsterdamprehánky28
Atényslnečno34
Belehradslnečno30
Berlínoblačno28
Bratislavaslnečno30
Bruseloblačno29
Budapešťslnečno28
Bukurešťslnečno30
Frankfurtbúrky28
Helsinkipolooblačno30
Istanbulslnečno31
Kodaňpolooblačno28
Kyjevpolooblačno24
Lisabonprehánky26
Londýnpolooblačno28
Madridslnečno33
Milánoslnečno32
Moskvapolooblačno23
Oslopolooblačno27
Parížoblačno29
Prahaoblačno26
Rímpolooblačno31
Sofiapolooblačno30
Štokholmpoloobačno26
Varšavapolooblačno26
Viedeňpolooblačno26
Záhrebslnečno28
Ženevabúrky27

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.