|
|||||||||||||||||
Pondelok 9.Augusta 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prečo nebyť čulým trpaslíkom?Za tri štvrte roka sme urobili to, čo za šesť rokov v HN Niekoľkokrát som upozornil aj prostredníctvom zahraničných a domácich rozhlasových staníc a Tlačovej agentúry SR na rozširovanie nepravdivých informácií o Hospodárskom denníku a Občianskom združení Neformálne ekonomické fórum - Hospodársky klub (do 22. februára 1999 bolo registrované pod názvom NEF - HNclub) vedúcimi pracovníkmi nemeckého vydavateľstva Handelsblatt a ďalších organizácií, ktoré s ním majú vlastnícke, resp. obchodné a iné spojenia. Treba dodať, že tento vydavateľský dom je najvýznamnejším akcionárom českej Economie, a tá je 100-percentným vlastníkom slovenských HN. Nemožno nespomenúť fakt, že z nich prešlo spontánne takmer 90 % pracovníkov do Hospodárskeho denníka, pričom u väčšiny bol hlavným dôvodom na výpoveď nesúhlas s pomermi vo vnútri firmy. Prehrať s trpaslíkom Polopravdy a nepravdy sú šírené s cieľom uvádzať slovenskú a zahraničnú verejnosť do omylu. Niekoľkomesačná snaha o diskreditáciu Hospodárskeho denníka a iniciátorov jeho založenia, resp. šesťdesiatich akcionárov z Hospodárskeho klubu (NEF) vrátane niekoľkých vládnych činiteľov, je jednoznačná a podľa Trestného zákona SR, Rakúska, ČR aj NSR postihnuteľná. Mnohí z našich partnerov však vyjadrili názor, že Handelsblatt nemôže predsa prehrať s trpaslíkom ako Hd, nech by bol super. Aj preto, že práve súčasný tím Hd vybudoval imidž slovenských HN. Dokonca poradili, aby sme ďalej nemrhali silami v nerovnom zápase. Ideu zakladateľov denníka a väčšiny jeho pracovníkov - poskytovať verejnosti zo slovenského zdroja nezávislé a čisté informácie o hospodárstve a politike - považujú za neschopnú konkurencie. Starostliví škrtiči Pred týždňom som pripomenul takéto praktiky konateľa Handelsblattu Österreich E. M. Braunera, ktorý získal spáchaním trestných činov jednu našu faktúru z tlačiarenskej firmy. Na jej základe informoval svojich partnerov a ďalšie firmy v Rakúsku, ale aj v SR o vzniku Hd, za čo som mu poďakoval, a zároveň vo svojom liste ponúkol meditáciu o našich obchodných trikoch v záujme získania inzercie. Nebol prvým ani posledným z tejto vydavateľskej skupiny, ktorý neopomenul upozorniť na najlepšiu pozíciu slovenských HN. Boli už takí adresáti jeho listu, ktorí sa nespoľahli na pravdivosť jeho obsahu a prišli k nám. Oveľa viac bolo tých, ktorí so zreteľom na nemeckú účasť vo svojich firmách, alebo závislosť od objednávok z NSR a ďalších krajín nemajú oficiálne záujem o komunikáciu. Potvrdilo sa nám, že Handelsblatt a česká Economia sú také mocné, že sú priam škrtičom celého radu našich kontaktov. Červená etika Hospodársky denník vznikol ako posledný z ekonomicky zameraných novín a časopisov, ktorých adresátom je slovenská verejnosť. Avšak dnes je už pomaly jediným titulom (!), ktorý nie je závislý od zahraničných partnerov - od nemeckých vydavateľských skupín a ich sprostredkovateľov z ČR. O možnom tichom spojení - prepojení HN, resp. ich vlastníkov, a Trendu - pochybnosti pomaly miznú. Náchylnosť k porozumeniu by sa mohla ilustrovať trebárs neprístojnými otázkami jeho redaktorov na našich akcionárov. Tie sú však iba lentilkou v porovnaní s bonbónom, ktorý mi dal doručiť príbuzný vedúceho pracovníka a. s. Ecopress, vydavateľa slovenských HN. Bol ním návrh propagačného materiálu HN, v ktorom sa porovnávajú pozície štyroch ekonomicky zameraných printmédií, na základe výskumov renomovaných inštitúcií. Koľká česť pre Hd, lenže ten vznikol až 17. februára, a zber dát sa začal o pätnásť dní skôr (!). Zázračné zmeny Nemôžeme neblahoželať vlastníkom HN k prezentovaným výsledkom. Pripomíname si neskromne, čo všetko sme urobili za dveticísdňového pôsobenia v nich pre ich najvyššie hodnotenú spravodajskú objektívnosť medzi denníkmi v rokoch 1996 až 1998 a celkovú úspešnosť. Vôbec nepochybujeme o tom, že tie údaje zaujmú aj iné výskumné inštitúcie. Budú sa musieť poučiť a v konečnom dôsledku pochopiť, ako sa dopracovať v takomto výskume na hranicu možného a nemožného, ba až neuveriteľných zmien - posunov, najmä pri porovnaní s predchádzajúcim výskumom. Pred tromi rokmi sa napríklad čitatelia HN definovali iba na vysokoškolsky a stredoškolsky vzdelaných (1:1), a dnes by mal mať pri poklese predaja dokonca 13,60 % čitateľov so základným vzdelaním. Možno je jednou z ciest k takýmto obratom začať takýto výskum zberom dát o titule, ktorý len vznikne... Peter Kasalovský |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |