Hospodársky denník
USD41,451 Sk
EUR43,963 Sk
CHF27,471 Sk
CZK1,201 Sk
  Piatok  10.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Deblokácie v opare etiky


Komentuje Zdena Rabayová
Tender Slovenských elektrární (SE) na výber finančného sprostredkovateľa deblokácií ruského dlhu bol regulárny. Tak znie teda verdikt kontrolnej skupiny, ktorým rodiaca sa aféra zrejme zhasla. Zatiaľ však tlie... Okrem toho, že ju opäť môžu rozdúchať záujmy rôznych subjektov, ktoré si brúsia zuby na deblokácie, zatiaľ - bokom záujmu zostáva nezodpovedaná ešte jedna otázka. A odpoveď na ňu môže poriadne zamiešať karty. O čo ide? Podľa vyjadrení kompetentných sa dlh RF má okrem iného znížiť aj vývozom vyhoretého jadrového paliva. Vyhoreté palivové články z prevádzky elektrárne V-1 a V-2 sa ukladajú v medzisklade v Bohuniciach. Ten sa rekonštruuje z dvoch dôvodov. Aby zodpovedal bezpečnostným požiadavkám a aby jeho kapacita stačila až do času, kým sa vyrieši, čo bude s vyhoretým palivom ďalej. V rámci energetickej politiky existujú zatiaľ len tri nasledujúce varianty: Zriadenie trvalého úložiska vyhoretého paliva na území SR, odvoz paliva do trvalého úložiska v RF, alebo odvoz vyhoretého paliva na prepracovanie do Ruska a jeho následný návrat späť na Slovensko do trvalého úložiska. Podľa odhadov by prvý variant stál Slovensko, resp. SE približne 68 miliárd Sk. Vývoz a trvalé uskladnenie v RF by stálo 124 miliárd Sk a tretia uvedená alternatíva by si vyžiadala investície až vo výške 240 miliárd Sk. Kým oficiálne padne záväzné rozhodnutie, pretečie ešte veľa vody. Nádej, že Rusi zoberú vyhoreté palivo ako záväzok z čias bratskej spolupráce ( zadarmo), je tiež mizivá. Nová legislatíva v RF už od začiatku transformácie zakazuje dovoz jadrových odpadov. No práve v týchto dňoch sa ozývajú z Ruska hlasy, že prepracovaním vyhoretého paliva zo zahraničia by mohlo za 20 rokov zarobiť až 20 miliárd USD. Musel by sa však zmeniť zákon a vyňať z jadrových odpadov vyhoreté palivo. To všetko je však hudba budúcnosti. Preto je namieste otázka, prečo sa u nás už teraz uvažuje o vývoze vyhoretého paliva v rámci deblokácií? Tým, že by sa vlastne pristúpilo na najdrahší variant, efekt z deblokácií by bol v porovnaní s nevyhnutnými investíciami na jeho zrealizovanie zanedbateľný. Nehoriac už o etickom probléme, ktorý súvisí s prepracovaním vyhoretého paliva.

Amsterdamoblačno24
Aténypolooblačno30
Belehradoblačno26
Berlínpolojasno25
Bratislavapolooblačno25
Bruseloblačno23
Budapešťoblačno25
Bukurešťoblačno25
Frankfurtpolooblačno27
Helsinkioblačno23
Istanbulpolojasno23
Kodaňoblačno22
Kyjevoblačno23
Lisabonslnečno31
Londýnpolooblačno25
Madridpolojasno31
Milánopolojasno29
Moskvamalá oblačnosť25
Oslopolooblačno20
Parížpolooblačno27
Prahapolooblačno26
Rímmalá oblačnosť29
Sofiaoblačno25
Štokholmpolojasno19
Varšavapolooblačno24
Viedeňpolooblačno26
Záhrebpolooblačno27
Ženevapolojasno27

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.