Hospodársky denník
USD41,451 Sk
EUR43,963 Sk
CHF27,471 Sk
CZK1,201 Sk
  Piatok  10.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Efektívna kombinácia činností


Ponuka porovnateľná so svetovými značkami
V poslednom čase sme si zvykli na postupne sa zhoršujúci stav slovenskej ekonomiky. Podnikateľská verejnosť stále apeluje na vládu, aby vytvorila priaznivé trhové podmienky nielen prípadnou zmenou legislatívy, ale najmä podpornými finančnými programami. Ako sa dá v tejto neľahkej situácii prežiť a navyše úspešne plniť podnikateľské aktivity, opýtali sme sa predsedu predstavenstva akciovej spoločnosti Rajo, Franza Berghubera. Rajo je slovenským spotrebiteľom dostatočne známe. Ako by ste však vy čo najvýstižnejšie charakterizovali tento podnik? - Rajo sa výlučne špecializuje na potravinársku výrobu, ktorú sme rozdelili do troch oblastí. Prvá zahŕňa predovšetkým jogurty. Zaraďujeme tu pudingy a ostatné druhy mliečnych dezertov. Ďalšiu výrobnú oblasť prezentujú nápoje, kde okrem mlieka patria aj ovocné šťavy. Poslednou skupinou je obchodný tovar. Oporou našich podnikateľských aktivít sú predovšetkým vysoko kvalifikovaní pracovníci. Ďalším aspektom je oblasť investícií. Z tohto hľadiska preferujeme reklamu a export. Dalo by sa dokonca povedať, že investujeme omnoho viac finančných prostriedkov ako iné slovenské podniky. Presadzujeme stále zvyšovanie štandardov, čo nám pomáha pri obhajovaní našej pozície na domácom trhu. Mohli by ste predstaviť majoritného vlastníka vašej spoločnosti? - Vlastníkom najväčšej časti akcií (98,75 %) spoločnosti Rajo je NŐM AG. Je to rakúska mliekareň, ktorá sa špecializuje na výrobu mliečnych produktov prevažne pre viedenský trh. Zároveň však plánuje exportovať ich do Nemecka. Čo sa týka množstva spracovanej suroviny, materská spoločnosť je až šesťkrát väčšia ako náš podnik. Minimálnym podielom je v našej spoločnosti zastúpený aj Reštitučno - investičný fond (1,24 %) a malí akcionári (0,01 %). V tomto roku Rajo rozšírilo pôsobnosť na zahraničných trhoch. - Dá sa povedať, že Rajo je v súčasnosti potravinárskym koncernom, ktorý rozvíja podnikateľské aktivity aj v iných stredoeurópskych krajinách. K existujúcej dcérskej spoločnosti v Českej republike v tomto roku pribudli dve pobočky - Rajo Polska a Rajo Romania. Uvažujeme o založení dcérskej spoločnosti na Ukrajine. Predpokladáte, že bude na ukrajinskom trhu o vaše výrobky dostatočný záujem? - Ukrajina je pre našu spoločnosť veľmi zaujímavá. Ale z hľadiska hospodárskej situácie tejto krajiny preniknúť na jej trh nie je jednoduché. Už sme sa tu pokúšali presadiť prostredníctvom exportu, ale súčasné colné sadzby sú príliš vysoké. Keďže tento rok sme už rozbehli niekoľko projektov, rozvinutie podnikateľských aktivít na Ukrajine prichádza do úvahy až v nasledujúcom roku. Zaoberáme sa myšlienkou, že sa nebudeme venovať exportu do spomínanej oblasti, ale tu priamo založíme dcérsku spoločnosť. Aké produkty plánujete uviesť na tento trh? Bude to výber zo súčasnej slovenskej produkcie, alebo pripravujete špeciálne výrobky? - V zásade nemienime meniť súčasný sortiment výrobkov našej spoločnosti. Je však zrejmé, že vzhľadom na vývoj hospodárskej situácie v tejto krajine nemá význam začínať s vysoko kvalitnými, a teda i drahšími produktmi. Skôr sa chceme orientovať na lacnejšie výrobky, ktoré budú prístupné širšej verejnosti. Ktoré krajiny, okrem stredoeurópskeho regiónu, sú pre vašu spoločnosť ešte atraktívne? Plánujete sa orientovať smerom na západ? - Západná Európa nie je pre nás v súčasnosti veľmi zaujímavá. Nie je v našich silách vyvážať na Slovensku produkované výrobky do týchto krajín, pretože by sa prechodom cez hranicu EÚ prostredníctvom súčasných colných sadzieb príliš predražili. Podľa môjho názoru v tejto oblasti nemáme šancu sa presadiť. Ako hodnotíte postavenie Raja na slovenskom trhu? Je domáce prostredie porovnateľné s ostatnými krajinami? - Myslím, že sme sa v mysliach spotrebiteľov veľmi dobre etablovali ako domáci výrobca. Vedúcu pozíciu sme dosiahli v segmente trvanlivého mlieka. Rovnako úspešné sú aj jogurty. Pozitívne hodnotím oblasť ovocných štiav, kde sme sa umiestnili na treťom mieste. V Českej republike je situácia diametrálne odlišná, pretože i tento trh sa podstatne líši od domáceho prostredia. Hlavným rozdielom je silnejšia konkurencia, ktorá vyvoláva oveľa väčší tlak na ceny českých produktov. Ak v súvislosti s colnou úniou medzi Českom a Slovenskom nenastanú nejaké nepredvídané okolnosti, ako je možnosť zavedenia cla medzi týmito krajinami, myslím, že sa spoločnosti Rajo aj v tomto roku podarí udržať si uspokojivé postavenie na českom trhu. Mohli by ste v tejto súvislosti zhodnotiť maďarský a poľský trh? - Do Maďarska v súčasnosti vyvážame predovšetkým Cottage Cheese, keďže colná bariéra v segmente jogurtov je príliš vysoká. Z jogurtov exportujeme len Pro Bio. V Poľsku sme založili dcérsku spoločnosť len nedávno, takže prvý obrat môžeme očakávať až v nasledujúcich dvoch - troch mesiacoch. Rovnaká je situácia v Rumunsku, kde by sa prvý export mal realizovať koncom roka. Kto je hlavným konkurentom vašich produktov na domácom trhu? - Na slovenskom trhu v segmente jogurtov, ktorý tvorí 25 % z obratu spoločnosti Rajo, je to, samozrejme, francúzska spoločnosť Danone. V oblasti trvanlivého mlieka je situácia trochu odlišná. Hoci je tu dostatok iných výrobcov, na celkovom predaji sa podieľame 50 %. Môžem teda povedať, že sme jednoznačným vodcom tohto segmentu trhu. Trh ovocných štiav je však omnoho rozdrobenejší. Je tu veľa výrobcov, nemožno teda hovoriť o nejakých veľkých konkurentoch. Aký podiel na trhu chcete dosiahnuť?
- Keďže Danone stále intenzívnejšie uvádza na trh inovácie svojich výrobkov, myslím, že budeme spokojní, ak sa nám podarí udržať si súčasný podiel na domácom trhu. Predpokladám, že v skupine trvanlivého mlieka si udržíme postavenie, keďže v porovnaní s ostatnými je náš podiel na trhu dosť vysoký. Skúsenosť je však taká, že práve na takomto trhu sa dá aj najviac stratiť. Keby ste mali zhodnotiť rok 1998, čo vám pomohlo k dobrým hospodárskym výsledkom? - Výborné hospodárske výsledky sme dosiahli najmä vďaka pracovníkom, ktorí sa zaoberali vývojom nových produktov a ich predajom. Ale týka sa to vlastne celej palety aktivít, počnúc vývojom výrobkov, marketingom až po výrobu. A práve efektívna kombinácia týchto činností priniesla v uplynulom roku úspech. Očakávate podobné výsledky hospodárenia aj tento rok? Akým spôsobom ich plánujete dosiahnuť? - Predpokladám, že tento rok bude ešte úspešnejší. Očakávame, že minuloročný hospodársky výsledok zdvojnásobíme. Zisk po zdanení v uplynulom roku predstavoval takmer 10 mil. Sk. Tento rok by sa mal pohybovať v rozsahu 19 až 20 mil. Sk. Toto zvýšenie sa nám podarí dosiahnuť predovšetkým prostredníctvom zvýšenia obratu. Za šesť mesiacov sa nám ho v porovnaní s rokom 1998 podarilo zvýšiť takmer o 20 %. Veľký podiel na tom má aj export, ktorý predstavoval približne 20 mil. Sk. V tomto roku sa očakáva v rozsahu 80 až 100 mil. Sk. Pritom ale musím otvorene povedať, že export je dosť tvrdým druhom obchodu, ktorý nie je vždy príliš ziskovým. Aké formy propagácie výrobkov Rajo uprednostňuje? Public relations alebo reklamu? - Priebežne sa snažíme robiť oboje. Rajo investuje na propagáciu dostatočné množstvo finančných prostriedkov. Minulý rok výdavky v tejto oblasti dosiahli 25 mil. Sk. V roku 1999 by mali dosiahnuť 30 mil. Sk. Reklamu je potrebné viesť komplexne. Naša spoločnosť využíva predovšetkým televíznu reklamu, dôležitou súčasťou predstavovania výrobkov sú i pútače a informačné letáky. Pri príležitosti Svetového dňa mlieka pravidelne usporadúvame prezentácie našich výrobkov formou ochutnávok. Myslím si, že je to veľmi úspešné podujatie. Ktorý produkt je podľa vás zákazníkmi najvyhľadávanejší?
- Myslím, že sú to predovšetkým jednotlivé druhy jogurtov. Ale rovnako úspešne sa môžu na trhu presadiť aj pudingy alebo Cottage Cheese. Aké novinky pripravujete?
- V tomto roku sme už na trh uviedli niekoľko nových druhov výrobkov. Z oblasti mliečnych produktov môžem spomenúť pudingy. Ďalšou novinkou bola Smotanová lahôdka, ktorá sa ponúka so štyrmi rôznymi príchuťami. V segmente ovocných štiav to bol výrobok pod názvom Bingo, ktorý patrí medzi lacnejšie ovocné šťavy. Myslím si, že by sme s ňou mohli na trhu preraziť. Inovácia zasiahla aj jogurt Pro Bio, nová príchuť műsli s medom. Do konca tohto roku ešte plánujeme uviesť na trh kakaové mlieko. Ako hodnotíte predaj syru Cottage Cheese?
- Pre nás je do budúcnosti veľmi perspektívnym produktom. Výborne sa predstavil najmä na maďarskom trhu. Nemožno však povedať, že jeho pozícia je lepšia ako na slovenskom trhu. V tomto roku očakávame obrat z predaja približne vo výške 30 mil. Sk. Plánujeme rozšíriť jeho výrobu, a preto chceme kúpiť novú vysoko modernú výrobnú linku. Pri predaji uprednostňujete veľkoodberateľov alebo menšie predajne v rámci maloobchodnej siete? Akým spôsobom ich oslovujete? - Naše výrobky sú zastúpené vo všetkých typoch predajní. Ak by som to mal zhodnotiť z hľadiska regiónov, tak v Bratislave sme zastúpení takmer v celom maloobchode. Na strednom a východnom Slovensku však viac prevláda veľkoobchod. Máme aj vlastné oddelenie odbytu, kde sa štyridsať pracovníkov stará o našich zákazníkov. Veronika Joštiaková

Amsterdamoblačno24
Aténypolooblačno30
Belehradoblačno26
Berlínpolojasno25
Bratislavapolooblačno25
Bruseloblačno23
Budapešťoblačno25
Bukurešťoblačno25
Frankfurtpolooblačno27
Helsinkioblačno23
Istanbulpolojasno23
Kodaňoblačno22
Kyjevoblačno23
Lisabonslnečno31
Londýnpolooblačno25
Madridpolojasno31
Milánopolojasno29
Moskvamalá oblačnosť25
Oslopolooblačno20
Parížpolooblačno27
Prahapolooblačno26
Rímmalá oblačnosť29
Sofiaoblačno25
Štokholmpolojasno19
Varšavapolooblačno24
Viedeňpolooblačno26
Záhrebpolooblačno27
Ženevapolojasno27

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.