Hospodársky denník
USD41,683 Sk
EUR43,917 Sk
CHF27,41 Sk
CZK1,203 Sk
  Pondelok  13.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kroky vlády bez analýzy stavu


Stále hrozí, že protest dopravcov vyústi do štrajku
Približne dve minúty po 15. hodine, teda tesne po odchode nákladných áut z Rožňavskej ulice, zazvoní P. Hudákovi, členovi prezídia Česmadu Slovakia telefón, aby sa dozvedel, že polícia na východe SR blokuje celé kolóny áut. Tesne pred akciou avizovala polícia prostredníctvom médií, že z jej hľadiska ide o protizákonnú akciu. Argumentovala tým, že „vodič nesmie bezdôvodne pomalou jazdou ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky“. Ochrancovia zákona nakoniec svoju hrozbu zrealizujú. Vodičom odoberajú doklady, kolóna nákladných áut sa zastaví a naozaj blokuje premávku. Je to však skutočne z viny vodičov kamiónov? P. Hudák berie do ruky telefón a generálnemu tajomníkovi Česmadu R. Domčekovi oznamuje, že ak polícia neprestane blokovať protestnú akciu, dá príkaz na zastavenie jednotlivých kolón s autami, čím sa premávka naozaj vážne ohrozí. Neskôr už akcia prebieha podľa plánu. Napriek tomu, že „bola šitá horúcou ihlou“, ako na jej zneváženie uviedol generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy z Ministerstva dopravy J. Hnatič, priebeh protestu je hladký. Mohutná kampaň, uskutočnená niekoľko dní pred začiatkom protestu a ktorej jediným cieľom bolo, aby nedošlo ku kolapsu, tak zbiera svoje ovocie. A to aj v takýchto paradoxoch: Stella servis informuje, že typická piatková zápcha na bratislavskej Patrónke sa nekoná. Vyše 500 kamiónov v 5- až 6-členných kolónach dodržiava dostatočnú vzdialenosť. O pár hodín predstavitelia Česmadu reagujú na prístup polície: naším cieľom nebolo vyvolať dopravný chaos, ale upozorniť na problémy. Boj o zamestnanie
Napriek tomu, že každá dopravná firma má svoje osobné problémy, dokázal Česmad zhrnúť ich požiadavky do 13 bodov. A hoci sú rozdelené na oblasť daňovú, fiškálnu, legislatívnu a technickú, ich spoločným menovateľom je vytvorenie konkurencieschopných podmienok pre slovenského prepravcu. Najlepšie to vystihujú obavy vodičov. Jeden za všetkých: „Hoci sme zamestnanci rôznych firiem, dnes vystupujeme spoločne. Lebo riziko, že prídeme o prácu, sa týka nás všetkých,“ hovorí vodič Miloslav Zmeko. Jeho slová potvrdzuje aj člen prezídia Česmadu Slovakia Ing. Pavol Hudák. „Protestná akcia je daná na záchranu slovenského dopravcu. Lebo pripravované opatrenia sa dotknú aj bežného vodiča, a to tak, že príde o zamestnanie.“ Na margo tvrdenia polície o protizákonnosti hovorí: „Túto akciu nepovažujeme za protizákonnú, pretože ústava umožňuje použiť isté prostriedky na vymoženie si svojich požiadaviek. My sme použili už rôzne petície, protesty, samozrejme prebiehali aj rokovania. Keďže však zostalo len pri sľuboch a slovenský dopravca vôbec nebol pochopený, pristúpili sme k tejto akcii.“ Zisk či strata?
„V súčasnosti sme nútení rozvíjať vozidlový park, to znamená nakupovať vozidlá, ktorých priemerná cena sa pohybuje okolo 5 mil. Sk. Splácanie týchto lízingov a úverov je samozrejme nákladné. Každý dopravca musí k splácaniu lízingu používať minimálne jedno vozidlo, ktoré je už splatené alebo staré, to znamená, že prepravca nie je schopný vyrobiť na svoju reprodukciu. Rozšírená reprodukcia je vlastne zázrak,“ odpovedá P. Hudák na otázku, aké sú náklady a výnosy prepravcu (pozri tab.). Jedným z hlavných problémov, ktoré nakoniec vyústili do protestnej akcie dopravcov, je vládou navrhované zavedenie správnych poplatkov za prepravné povolenia. Zdvihnutie nákladov
Podľa generálneho tajomníka Česmadu R. Domčeka, aj napriek správe gestorského výboru NR SR, ktorá neodporúčala vládny návrh zákona, bol tento zákon dvakrát schválený. Dvakrát preto, lebo raz ho musel prezident pre chybu v zákone vrátiť. Z ministerstva dopravy sa však ozvali hlasy, že reakcia prepravcov na správne poplatky je neadekvátna. Podľa P. Hudáka je však aj to jedno percento v nákladoch slovenského dopravcu neúnosné. „Zisky sú totiž už teraz viac-menej mínusové. Je čudné, že J. Hnatič z ministerstva dopravy to ako bývalý dopravca nevie.“ Podľa predstaviteľov Česmadu je spoplatňovanie prepravných povolení ojedinelý jav. Všade sa za distribúciu dopravných povolení platí len manipulačný poplatok. Avizované správne poplatky predstavujú až absurdné násobky jednotlivých poplatkov. Pre porovnanie, dosiaľ sa za manipulačný poplatok platilo 50 Sk, teraz to bude 500 korún. Za tzv. trvalku (trvalý ročný poplatok napr. do Rakúska) sa platilo 500 Sk, teraz budú prepravcovia platiť správny poplatok za to isté povolenie 20- až 25-tisíc (!) korún. „Súčasne v tom čase sa nám dostala do rúk novela zákona o cestnej dani, tak ako je navrhovaná ministerstvom financií. Tento návrh je absolútne likvidačný. Je to skoro genocída dopravcov, lebo správne poplatky už samé osebe budú znamenať zaťaženie, ktoré mnohé firmy nedokážu uniesť,“ vysvetľuje R. Domček ďalší zo zlomových bodov, ktoré ich prinútili k radikálnemu protestu. Vláda SR plánuje od januára roku 2000 zdvihnúť cestnú daň o 33 percent. Ministerka financií B. Schmögnerová tento krok nazvala „kozmetická úprava“ zákona o cestnej dani. Podľa P. Hudáka táto neškodne nazvaná „kozmetická úprava“ vyjde dopravcu ročne na jedno vozidlo na 20 000 korún. Bolo to nevyhnutné?
K tejto protestnej akcii vôbec nemuselo dôjsť. „Ešte v januári tohto roka bola spísaná petičná akcia v ktorej sme žiadali ministerstvo dopravy, aby nám predkladalo všetky návrhy zmien zákonov. Niekoľkokrát nám na rokovaní s ministrom sľúbili, že sa nemôže stať, aby sme o zmenách v zákonoch neboli informovaní. Avšak až po rokovaní legislatívnej rady vlády sme zistili, že sa prerokúva „nejaký“ návrh zákona o správnych poplatkoch. Potom už priebeh rokovaní o zákone nabral rýchly spád. Prerokúval sa vo výboroch v parlamente, my sme v mene Česmadu spísali ďalšiu petíciu, na ktorú nám však nikto neodpovedal. Išlo o hrubé porušenie ústavy. Ale aj napriek tomu, že gesčný výbor neodporúčal návrh schváliť, na základe vystúpenia exministra G. Palacku na pôde parlamentu, bol návrh zákona o správnych poplatkoch schválený,“ konštatuje P. Hudák. Suplujú štátnu správu?
Predstavitelia Česmadu pre lepšiu argumentáciu pripravujú analýzu dosahov pripravovaných zmien na dopravcov. Paradoxom je fakt, že uvedenú analýzu mala vykonať štátna správa, keď na pripravované zmeny vôbec pristúpila. To si uvedomuje aj R. Domček. „Už na rozhovoroch na pôde ministerstva dopravy sme upozorňovali, že miesto toho, aby sme problémom predchádzali, necháme ich doviesť do takého štádia, keď už neostáva iné, ako ich riešiť. Podľa nášho názoru, každému opatreniu, ktoré zasiahne podnikateľov, by mala predchádzať analýza. Žiaľ, takáto analýza nebola zo strany štátnej správy vôbec vykonaná. Dôvodová správa návrhu zákona o správnych poplatkoch spočíva len na poznatku, že novela prinesie štátu 500 mil. Sk navyše. Aký to bude mať dosah na dopravcov, nikoho nezaujíma. Preto musí Česmad suplovať to, čo mal vykonať štát. Do konca týždňa preto sprístupníme analýzu dopadov na celý sektor.“ Katarína Šelestiaková
Tabuľka: Tržby a náklady na 1 auto (mesiac)
(pred zvýšením cestnej dane, zákonného poistenia a správnch poplatkoch) Tržby v Sk 319 950
Náklady v Sk 317 913
Zisk v Sk 2 037
(po zvýšení cestnej dane, zákonného poistenia a správnych poplatkov) Tržby v Sk 319 950
Náklady 323 588
Zisk (strata) -3 638
Zdroj:Česmad

Počasie

Na našom území bude prevládať zväčša priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Nie je podstatnejšia fyzická ani psychická záťaž, iba mierne podráždenie vplyvom počasia, ktoré pôsobí skôr pozitívne na výkonnosť a koncentráciu. Hlboký spánok počas oddychových fáz pomáha lepšej regenerácii síl organizmu. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa však majú predsa len šetriť a vyhýbať sa väčšej námahe a stresovým situáciám. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi, citliví na počasie, môžu reagovať náchylnosťou k bolestiam hlavy, zväčša migrenózneho pôvodu a miernym pocitom závratu.Zajtra očakávame pretrvávanie uvedených vplyvov počasia na citlivých ľudí na väčšine územia. (zč)

Dnes bude polojasno až oblačno, ojedinele slabé zrážky. Zrána ojedinele hmla. Cez deň postupne jasno až polojasno. Najvyššia denná teplota 22 až 26, teplota na horách vo výške 1500 m okolo 12 stupňov. Severný až severovýchodný vietor 3 až 7 m/s.V utorok a stredu prevažne jasno až polojasno. Zrána v nižších polohách miestami hmla. Najnižšia nočná teplota 11 až 7, v horských dolinách okolo 5, najvyššia denná 23 až 27, na severe okolo 21 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6,28 a zapadne o 19,06 hod.

Amsterdambúrka26
Aténybúrka29
Belehradslnečno27
Berlínpolojasno29
Bratislavaslnečno27
Bruselbúrka29
Budapešťslnečno28
Bukurešťoblačno24
Frankfurtpolooblačno30
Helsinkipolooblačno21
Istanbulprehánky27
Kodaňpolooblačno25
Kyjevpolooblačno18
Lisabonpolooblačno27
Londýnprehánky23
Madridbúrka30
Milánoslnečno29
Moskvadážď14
Oslopolooblačno21
Parížbúrka30
Prahaslnečno27
Rímpolooblačno31
Sofiaoblačno25
Štokholmpolojasno20
Varšavapolooblačno25
Viedeňslnečno28
Záhrebpolooblačno28
Ženevaslnečno29

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.