|
|||||||||||||||||
Utorok 14.Septembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Leto im vyprázdni skladyNiektorí zákazníci chcú len kamienky Združenie TAMOZ založili otec Ondrej a bratia Ivan a Peter Cibákovci, známa rodina vo svete vodných športov ešte v roku 1992. Názov TAMOZ skrýva v sebe skratku tatranská mozaika, ktorú vytvárajú malé kamienky využívané pri výrobkoch z vymývaného betónu. Práve tri rozmery typizovaných dlaždíc - 30 x 30, 40 x 40, 50 x 50 cm, obklady schodov, soklov a múrov s rozmerom 20 x 40 cm, lavičky, odpadkové koše, protišmykové stupnice, kvetináče, stojany na bicykle a ďalšie výrobky určené na kompletnú architektúru exteriérov tvoria podstatu výrobného programu firmy sídliacej v Liptovskom Mikuláši. Veľkou výhodou združenia je, že výrobné priestory má vo vlastnej lokalite, čo Cibákovci oceňujú hlavne v súčasnosti, keď cena nájmov výrazne stúpa. Na zákazku Výrobky, ktoré sú vo svete známe aspoň tri desiatky rokov, sa na Slovensku objavili oveľa neskôr. Cibákovci už pred pár rokmi robili pokusy s ich výrobou z domáceho štrku ťaženého v neďalekej Liptovskej Mare, ale podnikanie v tých časoch nebolo možné. Prvé tri roky robili všetko sami, mali len jedného, dvoch zamestnancov. Záujem o ich výrobky sa však rýchlo zvyšoval, a tak založili združenie, ktoré sa už na verejnosti prezentovalo aj výrobkami priamo na zákazku. Veľkú časť výroby zabezpečia s časovým predstihom v zimných mesiacoch, keď je o ich výrobky menší záujem. Stavebníci či záhradkári sa však na jar prebudia a koncom leta sú sklady firmy takmer prázdne. Preto treba naakumulovať finančný kapitál na zakúpenie suroviny, na odvody a mzdy na obdobie obchodného útlmu a vyrobiť v rámci kapacitných možností čo najviac. V lete potom popri šiestich stálych pracovníkoch priberajú pravidelne aj troch, štyroch brigádnikov, aby stačili plniť nápor objednávok. V súčasnosti sa stáva veľkým problémom otázka cenovej politiky. Obrat síce je, ale neúmerným zvyšovaním cien pohonných látok, energie, výdavkov na dopravu a pod. sa efekt združenia stáva minimálny. Napriek tomu by sme chceli udržať ceny na primeranej výške, pretože ďalším zvýšením sa výrobky stanú nepredajnými, hoci zvýšenie dovoznej prirážky ich výrazne neovplyvnilo, hovorí Peter Cibák. Kvalitný štrk vozia z Gabčíkova, spomaľovacie pasty z Českej republiky. Výrobný proces dvojvrstvovej dlažby je pomerne jednoduchý. Na prvú stranu idú skalky, na druhú klasický betón s rôznymi prísadami a spomaľovacími pastami, ktoré zabránia zatvrdnutiu betónu do určitej hĺbky. Chcú na Coneco Medzi odberateľmi, popri súkromných osobách, sú stavebné firmy, predajne stavebných materiálov v Košiciach a Bratislave, tam by odoberali ešte väčší sortiment a vo väčšom množstve, ale doprava výrobky veľmi predražuje. Je zaujímavé, že hoci v Bratislave sú viacerí výrobcovia, ďalší výrobca je v Poprade, Košiciach a v Dubnici, záujem je hlavne o výrobky pre kompletnú architektúru exteriérov z Liptovského Mikuláša. Reklamná agentúra Reblok zamestnala minulé leto združenie svojou rozsiahlou objednávkou natoľko, že menší záujemcovia jednoducho neprišli na rad. Peknou prezentáciou výrobkov sú aj penzióny Limba v Demänovskej doline, ktoré v kombinácii dreva, obkladov a exteriérových doplnkov z vymývaného betónu spolu s prírodným horským prostredím tvoria prirodzenú symbiózu. Jednou z veľkých zákazok, predstavujúcou niekoľko tisíc štvorcových metrov schodov, bola umelá vodnoslalomová trať v Čunove. Často sa stane, že si ľudia prídu zobrať len kamienky na dekoratívne uplatnenie v záhradke. Veľmi žiadanými sú záhradné krby a veľké panely, pokračuje Peter Cibák. Vieme o tom už dva roky, ale ešte sme sa nedostali ani k výrobe foriem. Práce je stále veľa, sme ňou doslova pohltení. Bolo by treba združenie rozšíriť o ďalších pracovníkov, ale kapacitne sme už vyťažení na maximum. Chceme vystupovať seriózne voči štátu i voči zákazníkom napriek tomu, že odvody takéto malé firmy doslova pohltia. To, čo musíme našej výrobe dať, sú zaslúžené peniaze. V budúcnosti by chceli rozšíriť nielen sortimentovú ponuku inovovaných výrobkov, ale radi by zabezpečovali aj osadenie typizovaných segmentov či vyrobených na mieru na mieste objednávky. Jedným z plánov je aj budúcoročná účasť na špecializovanom veľtrhu Coneco, lebo vhodná forma prezentácie je tiež jedným z kréd združenia. Zora Petrášová Snímka archív |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |