|
|||||||||||||||||
Utorok 21.Septembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Šetria čas, ale aj peniazeStúpa záujem o ukladanie peňazí v bankách Podľa zákona NR SR č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov za vklady fyzických osôb v bankách ručí Fond na ochranu vkladov 30-násobkom priemerného mesačného zárobku. Šancu zúročiť svoje peniaze, navyše s garanciou fondu, využívajú občania napríklad aj napriek problémom v IRB. Príklad IRB neznížil záujem fyzických osôb o ukladanie peňazí v renomovaných bankách. Najlepšie výsledky v tejto oblasti zaznamenala VÚB. O vývoji vkladov a nových produktoch sme sa porozprávali s Ing. Ivetou Klimovou, generálnou riaditeľkou Divízie bankových služieb VÚB. Pokúste sa zhodnotiť vývoj vkladov vo VÚB. - Keď sa pozrieme na vývoj vkladov v tomto roku, tak môžeme byť v zásade spokojní. Celkový objem vkladov sa v tomto roku zvýšil o 4,6 mld. Sk a objem primárnych vkladov dosiahol vyše 110 mld. Sk. Mohutný nárast objemu vkladov predovšetkým fyzických osôb vo VÚB však nebol náhodný a podarilo sa ho zabezpečiť najmä pre flexibilitu v úrokovej politike, univerzálnosť banky v ponuke produktov a služieb a pre rozšírenú odbytovú sieť. Naša sieť je jednou z najväčších na trhu a skladá sa z 220 odbytových miest - pobočiek, expozitúr a hraničných zmenární. Aké produkty ponúkate a o ktoré je najväčší záujem? - Keď hovoríme o depozitných produktoch, tak jedným z najrozšírenejších depozitných produktov je Plus R-konto - revolvingový terminovaný vklad bez možnosti výberu pre fyzické osoby s viazanosťou na sedem dní, jeden mesiac, tri mesiace, šesť mesiacov. Je to však produkt určený výlučne pre fyzické osoby. Samozrejme, snažili sme sa vyjsť v ústrety aj právnickým osobám. Obdobou Plus R-konta pre právnické osoby je T-konto. Keď však hovoríme o tomto najrozšírenejšom produkte, je nevyhnutné poznamenať, že najväčší nárast vkladov sme zaznamenali predovšetkým u fyzických osôb. Veľký pretrvávajúci záujem je zo strany fyzických osôb aj o osobné účty slúžiace na bezhotovostný prevod mzdy od zamestnávateľa k zamestnancovi, pričom klienti môžu v rámci svojho osobného účtu zabezpečiť pravidelné alebo nepravidelné platby. Čo sa týka počtu účtov u fyzických osôb, začínali sme prakticky od nuly. V súčasnosti sa ich počet vyšplhal na 1,5 mil. Sk. Na to, aby klienti mohli svoje účty používať 24 hodín, produktmi VÚB boli domáce platobné karty, postupne sme prešli na medzinárodné karty Eurocard/Mastercard a Visa. V súčasnosti pripadá na jeden osobný účet asi jedna platobná karta. Platobné karty sa však nepoužívajú iba na výbery z bankomatov. - Klasickým prípadom využívania elektronických peňazí sú obchodné domy Tesco a benzínové čerpacie stanice. V rámci týchto obchodných miest môžu za služby platiť klienti platobnou kartou prostredníctvom EFT POS terminálu VÚB. Túto spoluprácu rozširujeme aj na ostatné obchodné domy a iné obchodné inštitúcie. Kedysi bol vzťah klientov k používaniu elektronických peňazí dosť rezervovaný, ale postupom času sa ich postoj mení. Má to jednak výhodu v komfortnosti, bezpečnosti, ale čo je dôležité, predovšetkým v rýchlosti. Prostredníctvom vybraných bankomatov VÚB je možné v súčasnosti uskutočňovať aj bezhotovostné prevody na účtoch. Spomínali ste rýchlosť, teda časový faktor. Nakoľko je podľa vás aj vzhľadom na zrýchľujúce sa životné tempo dôležité časové hľadisko vybavovania klientov? - Od schopnosti rýchlo a flexibilne spĺňať požiadavky klientov sa už dnes odvíja dôvera mnohých klientov k bankám. Reflektujeme, že najväčšie nároky sa v súčasnosti kladú na rýchlosť vybavovania klientov a postupom času sa budú tieto nároky stupňovať, čo má svoju logiku. Práve z tohto dôvodu VÚB zaviedla informačný on-line systém, vďaka ktorému môže mať klient na svojom účte prevedené peniaze za niekoľko sekúnd. Reagujeme napríklad aj na požiadavky klientov, ktoré súvisia s časovo neobmedzeným prístupom k svojim finančným prostriedkom. Okrem spomínaných bankomatov, kde si môžu klienti vybrať hotovosť a zistiť aktuálny zostatok na účte, a EFT POS terminálov, v rámci VÚB dnes existujú tri samoobslužné zóny v Trnave, Banskej Bystrici a na expozitúre v budove ústredia VÚB Bratislava. Samoobslužná zóna je klientom banky prístupná 24-hodín denne. Vstup do takejto zóny umožní platobná karta VÚB. Samoobslužná zóna VÚB je vybavená informačno-transakčným terminálom, ktorý prostredníctvom dotykovej obrazovky poskytuje základné informácie o profile banky a jej poskytovaných službách. Pripravujeme aj prepojenie tohto terminálu na bankový informačný systém, čo by umožňovalo vykonávať vybrané operácie bezhotovostného platobného styku. V zóne sa ďalej nachádzajú schránky na výpisy, cez ktoré si klienti preberajú výpisy, prípadne odkazy od pracovníkov banky, schránky na odkazy, čo je opačné garde, teda klient necháva odkazy pracovníkom banky, bankomat na výber hotovosti, VIP MAIL BOX na poskytovanie objednávkovej služby a bankomat s vkladovým modulom. Toto zariadenie umožňuje klientovi okrem výberu aj vklad hotovosti na účet, ktorý má vedený v ktorejkoľvek pobočke alebo expozitúre VÚB. Mimoriadne dynamický je v tomto smere aj vývoj v oblasti Homebankingu alebo domáceho bankovníctva, čo je mimoriadne komfortný spôsob vybavovania si svojich finančných záležitostí cez počítač zo svojho bytu alebo kancelárie. Okrem toho, že v súčasnosti je to už vyše roka, čo funguje Homebanking - domáci platobný styk a od júla 1997 aj Homebanking zahraničný platobný styk, stále sa snažíme klientom ponúkať nové formy komunikácie s bankou. Dnes má Homebanking VÚB už vyše dvetisíc priaznivcov najmä z radov tzv. veľkých klientov. Vladimír Gajdoš |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |