|
|||||||||||||||||
Utorok 21.Septembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posun SlovenskaVyužijeme integračnú šancu? Po niekoľkých mesiacoch neskutočného politikárčenia sa zdá, že vláda pristúpi k privatizácii strategických podnikov, avšak s pripomienkami SDĽ, ktoré na prvý pohľad nevyzerajú dosť racionálne. Keď prístup SDĽ hodnotíme v rámci širších súvislostí, možno konštatovať, že je to v súčasnosti najlepšie možné riešenie, z ktorého možno cítiť náznaky politického nadhľadu nad danou problematikou. Po schválení zákona o strategických podnikoch a po ich nasledujúcej privatizácii, dúfam, že bez zbytočných káuz, sa zdá, že Slovensko sa znovu o kúsok posunie smerom k budovaniu efektívnej ekonomiky. Ďalším veľkým pozitívom súčasného Slovenska, aj keď to môže znieť ironicky, je prudký nárast nezamestnanosti, ktorý sa podpísal pod nárastom produktivity práce. Veď zvyšovanie produktivity práce je nástroj na zvýšenie konkurencieschopnosti našich podnikov a týmto spôsobom je to pri minimálnych investíciách. Mení sa pritom myslenie ľudí a ich vzťah k práci. Je to jedna z najväčších zmien v slovenskej ekonomike od roku 1989, ktorá musí byť podporená zvýšenou komunikáciou zo strany vlády. Toto je však Achillova päta našej vlády a zdá sa, že sa nepoučila ani z obdobia v roku 1994, keď vďaka slabej komunikácii s voličmi s prehľadom prehrali nasledujúce voľby. Čo s narastajúcou nezamestnanosťou? Okrem zvýšenej komunikácie je potrebné urýchlene pripraviť zákony na podporu malého a stredného podnikania, pretože práve historicky malé a stredné podniky dokážu najrýchlejšie zareagovať na meniace sa podmienky v spoločnosti a sú schopné absorbovať nezamestnanú pracovnú silu. Jedným z najrozumnejších opatrení, ktoré by mala vláda v súčasnosti urobiť, je zníženie dane z príjmov u fyzických, ale aj právnických osôb, zabezpečiť podporné projekty financovania ich aktivít a umožniť pôsobenie zahraničných finančných investorov. Ich najväčšou prekážkou je takmer neexistujúci kapitálový trh, ale aj rôzne formy kolektívneho investovania. Zahraniční finanční investori majú záujem investovať, ale nevedia, komu po asi 5 až 8 rokoch svoju zhodnotenú investíciu predajú. V zahraničí najčastejšie zhodnotený prosperujúci podnik uvedú na burzu cenných papierov a kupujú ho rôzne typy fondov kolektívneho investovania. O stabilizovaný podnik prejavujú záujem portfólioví investori, ktorí nezasahujú tak intenzívne do riadenia podnikov (riziko podnikania diverzifikujú minimálnou účasťou vo veľkom počte podnikov). Spomínam si ešte na katastrofické scenáre, ktoré boli prezentované na začiatku tohto roka. Ja osobne som ich nepredpokladal a vývoj ekonomiky ma výrazne neprekvapil. Prekvapili ma žabomyšie vojny našich politikov, ale aj kauzy, ktoré majú v pozadí, zdá sa, stále tie isté osoby. Veľmi by ma do budúcnosti príjemne prekvapilo, keby sa politici venovali tomu, za čo sú platení a keby čo najskôr koalícia vylúčila zo svojich radov kontroverzné osoby. Preradením Slovenska do prvej skupiny krajín integrujúcich sa do EÚ a súčasná nádejná makroekonomická situácia vytvára podmienky na dlhodobý kvalitný rozvoj slovenskej ekonomiky. Vyžaduje si to však 2- až 3-ročnú tvrdú a profesionálnu prácu vlády a nie politikárčenie, korupciu, klientelizmus Podmienky sú, záleží len, či bude politická odvaha. Ľuboš Valach SEVIS Investment group člen Hospodárskeho klubu |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |