|
|||||||||||||||||
Utorok 21.Septembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhrá vláda svoj vnútorný boj?Práce na reforme verejnej správy sa rozbiehajú Vláda síce odsúhlasila reformu samosprávy a presun kompetencií zo štátu na obce a mestá so zodpovedajúcimi finančnými tokmi od roku 2001, vyjadruje sa k jej úlohe pozitívne, ale ani to jej nebráni v aktivitách proti obciam a mestám. V súvislosti s budúcoročným štátnym rozpočtom sa totiž hovorí o rovnakom podiele z republikových daní, teda zo štátneho rozpočtu (7,7 mld. Sk), ako na tento rok. Ak doteraz tento objem prostriedkov medziročne rástol o 10 %, pričom inflácia bola na úrovni 6 %, potom sa rozpočet obcí z tohto zdroja navyšoval pravidelne o 4 %. Teraz sa hovorí o inflácii na úrovni 15 % a nulovom raste financií pre obce a mestá. To by na rok 2000 znamenalo pokles o 15 % o oproti roku 1999, a teda rast dlhov obcí a miest, zánik mnohých funkcií, ktoré plnia. A to nie je dobrá príprava na prechod kompetencií na samosprávy. Od roku 1990 v SR vzniká kumulovaný deficit pre samosprávy , ktorý dosiahol pred poldruha rokom asi 14 mld. Sk. Je preto jasné, že ZMOS, ak žiada na budúci rok viac peňazí (o 2,1 mld. Sk - pozn. red.), má pravdu a jeho stanovisko budem podporovať, zareagoval splnomocnenec vlády SR pre reformu samosprávy Ing. Viktor Nižňanský. V oveľa väčšej miere ako doteraz by sa mali úspory získané v štátnej správe presúvať na samosprávy, pretože obce a mestá minú ročne asi 2 mld. Sk na plnenie funkcií, ktoré jej neprislúchajú, ale musí ich plniť, lebo štát ich nevykonáva a občania ich požadujú. Práce štartovali Práce na reforme verejnej správy sa už začali podľa schváleného harmonogramu. Boli stanovené čiastkové termínované ciele, ustanovené pracovné skupiny. Momentálne sa riešia vzťahy malých obcí i celková štruktúra členenia verejnej správy. MF SR ustanovilo skupinu, ktorá navrhne nový spôsob financovania samospráv. Do konca septembra bude vláde predložený projekt informovania verejnosti. Podľa V. Nižňanského pôjde o regionálne diskusné fóra, v ktorých sa ľudia dozvedia o dôvodoch a cieľoch reformy. Tá sa nedá zastaviť, ale možno ju oddialiť, lakonicky včera konštatoval predseda Združenia miest a obcí Slovenska Michal Sýkora na poznámku o možných predčasných parlamentných voľbách, či možných rozporoch vo vláde pri rozhodovaní o konečnej podobe reformy. Reforma sa u nás doteraz neúspešne realizuje už od začiatku 90. rokov, keď každá vláda deklarovala podporu presunu kompetencií od štátu na samosprávy, no keď k nej malo dôjsť, nechceli sa vzdať svojich právomocí. A s tým prislúchajúceho balíka financií. Tým došlo k stavu, ktorý znázorňuje graf na str. 1, keď Slovensko má z okolitých a porovnateľných krajín najnižší podiel financií rozdeľovaných prostredníctvom samospráv - teda obcí a miest. Väčšina z nich sa sústreďuje v centre, čo vedie k nerovnomernému vývoju regiónov a korupcii, k atmosfére politikárčenia. Čím nižšie, tým lepšie Za všetky uveďme jeden príklad. ZMOS už roky žiada, aby v obecných a mestských zastupiteľstvách bol znížený maximálny počet poslancov zo 60 na 40. V obciach by ich malo byť hoci aj desať, povedal nám M. Sýkora. No politické strany už roky trvajú na neznižovaní ich maximálneho počtu v zákone o obecnom zriadení. Zjednodušene povedané, im ide o to, aby mohli pri odpočte úloh pred parlamentnými voľbami použiť aj argument svojho početného zastúpenia pri výpočte toho, čo všetko sa vybudovalo. Lenže problém nie je v počte ľudí v zastupiteľstve, ale v tom, ako práca v samospráve ľudí vtiahne, ako sú pre ňu zapálení alebo koľko jej dokážu odovzdať. Inými slovami, nerozhoduje kvantita, ale kvalita. A tak je to aj s právomocami. Nie je podstatné, koľko ich vláda má, ale ako kvalitne sa vykonávajú. Pritom platí priama úmera, že čím sú bližšie k ľuďom, teda k adresátom, o to lepšie kopírujú ich predstavy a potreby. Uvedomí si to konečne vláda a stane sa tou pamätnou exekutívou Slovenska, ktorá dokáže reálne dotiahnuť presun kompetencií od seba smerom do obcí a miest? Peter Višváder
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |