Hospodársky denník
USD42,01 Sk
EUR43,77 Sk
CHF27,286 Sk
CZK1,204 Sk
  Utorok  21.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vyhrá vláda svoj vnútorný boj?


Práce na reforme verejnej správy sa rozbiehajú
Vláda síce odsúhlasila reformu samosprávy a presun kompetencií zo štátu na obce a mestá so zodpovedajúcimi finančnými tokmi od roku 2001, vyjadruje sa k jej úlohe pozitívne, ale ani to jej nebráni v aktivitách proti obciam a mestám. V súvislosti s budúcoročným štátnym rozpočtom sa totiž hovorí o rovnakom podiele z republikových daní, teda zo štátneho rozpočtu (7,7 mld. Sk), ako na tento rok. Ak doteraz tento objem prostriedkov medziročne rástol o 10 %, pričom inflácia bola na úrovni 6 %, potom sa rozpočet obcí z tohto zdroja navyšoval pravidelne o 4 %. Teraz sa hovorí o inflácii na úrovni 15 % a nulovom raste financií pre obce a mestá. To by na rok 2000 znamenalo pokles o 15 % o oproti roku 1999, a teda rast dlhov obcí a miest, zánik mnohých funkcií, ktoré plnia. A to nie je dobrá príprava na prechod kompetencií na samosprávy. „Od roku 1990 v SR vzniká kumulovaný deficit pre samosprávy , ktorý dosiahol pred poldruha rokom asi 14 mld. Sk. Je preto jasné, že ZMOS, ak žiada na budúci rok viac peňazí (o 2,1 mld. Sk - pozn. red.), má pravdu a jeho stanovisko budem podporovať,“ zareagoval splnomocnenec vlády SR pre reformu samosprávy Ing. Viktor Nižňanský. „V oveľa väčšej miere ako doteraz by sa mali úspory získané v štátnej správe presúvať na samosprávy, pretože obce a mestá minú ročne asi 2 mld. Sk na plnenie funkcií, ktoré jej neprislúchajú, ale musí ich plniť, lebo štát ich nevykonáva a občania ich požadujú.“ Práce štartovali
Práce na reforme verejnej správy sa už začali podľa schváleného harmonogramu. Boli stanovené čiastkové termínované ciele, ustanovené pracovné skupiny. Momentálne sa riešia vzťahy malých obcí i celková štruktúra členenia verejnej správy. MF SR ustanovilo skupinu, ktorá navrhne nový spôsob financovania samospráv. Do konca septembra bude vláde predložený projekt informovania verejnosti. Podľa V. Nižňanského pôjde o regionálne diskusné fóra, v ktorých sa ľudia dozvedia o dôvodoch a cieľoch reformy. „Tá sa nedá zastaviť, ale možno ju oddialiť,“ lakonicky včera konštatoval predseda Združenia miest a obcí Slovenska Michal Sýkora na poznámku o možných predčasných parlamentných voľbách, či možných rozporoch vo vláde pri rozhodovaní o konečnej podobe reformy. Reforma sa u nás doteraz neúspešne realizuje už od začiatku 90. rokov, keď každá vláda deklarovala podporu presunu kompetencií od štátu na samosprávy, no keď k nej malo dôjsť, nechceli sa vzdať svojich právomocí. A s tým prislúchajúceho balíka financií. Tým došlo k stavu, ktorý znázorňuje graf na str. 1, keď Slovensko má z okolitých a porovnateľných krajín najnižší podiel financií rozdeľovaných prostredníctvom samospráv - teda obcí a miest. Väčšina z nich sa sústreďuje v centre, čo vedie k nerovnomernému vývoju regiónov a korupcii, k atmosfére politikárčenia. Čím nižšie, tým lepšie
Za všetky uveďme jeden príklad. ZMOS už roky žiada, aby v obecných a mestských zastupiteľstvách bol znížený maximálny počet poslancov zo 60 na 40. „V obciach by ich malo byť hoci aj desať,“ povedal nám M. Sýkora. No politické strany už roky trvajú na neznižovaní ich maximálneho počtu v zákone o obecnom zriadení. Zjednodušene povedané, im ide o to, aby mohli pri odpočte úloh pred parlamentnými voľbami použiť aj argument svojho početného zastúpenia pri výpočte toho, čo všetko sa vybudovalo. „Lenže problém nie je v počte ľudí v zastupiteľstve, ale v tom, ako práca v samospráve ľudí vtiahne, ako sú pre ňu zapálení alebo koľko jej dokážu odovzdať.“ Inými slovami, nerozhoduje kvantita, ale kvalita. A tak je to aj s právomocami. Nie je podstatné, koľko ich vláda má, ale ako kvalitne sa vykonávajú. Pritom platí priama úmera, že čím sú bližšie k ľuďom, teda k adresátom, o to lepšie kopírujú ich predstavy a potreby. Uvedomí si to konečne vláda a stane sa tou pamätnou exekutívou Slovenska, ktorá dokáže reálne dotiahnuť presun kompetencií od seba smerom do obcí a miest? Peter Višváder

Amsterdamoblačno19
Aténypolojasno28
Belehradtakmer jasno27
Berlínoblačno20
Bratislavaoblačno24
Bruseloblačno19
Budapešťoblačno24
Bukurešťslnečno28
Frankfurtpolooblačno22
Helsinkidážď16
Istanbulslnečno26
Kodaňoblačno23
Kyjevpolooblačno24
Lisabonpolojasno23
Londýnoblačno19
Madridoblačno23
Milánobúrky21
Moskvaslnečno16
Osloprehánky14
Parížpolojasno23
Prahaprehánky21
Rímpolooblačno23
Sofiapolojasno28
Štokholmdážď19
Varšavaprehánky20
Viedeňoblačno23
Záhrebpolojasno24
Ženevaoblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.