|
|||||||||||||||||
Streda 22.Septembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Peniaze hýbu svetomĽudia sa chcú presadiť individuálne Za desať rokov sa veľa toho u nás zmenilo. Fungovanie trhového prostredia a absencia súhrnných informácií si vynútili potrebu zistiť, ako žijú ľudia v súčasnosti na Slovensku. Aké hodnoty vyznávajú, aký je ich životný štýl, ako sa zmenil v porovnaní s minulosťou a najmä: ako sa to všetko prejavuje v ich nákupnom a spotrebiteľskom správaní sa? Práve toto je cieľom projektu Slovenský spotrebiteľ na prahu tretieho tisícročia. Akí teda sme? Samozrejme, sme hlavne odlišní. Vyznávame rôzne hodnoty, máme odlišné životné štýly. Súčasné obdobie s nevôľou vnímame ako zväčšovanie rozdielov medzi nami, a to najmä ekonomických. Rozdiely medzi nami vnímame ako nespravodlivosť, najmä tí, čo sú menej úspešní. Sme posadnutí vecami, ktoré sa týkajú Slovenska. Nezvykli sme si vidieť sa v Európe alebo vo svete. Ak sa pár kilometrov od nás odohráva vojnový konflikt, nás sa to netýka. Nás sa týka len to, čo povedal v správach náš politik. Po každodennom zhone máme všetkého práve tak po krk a chceme mať od všetkého pokoj. Preto zaplesneme za sebou dvere, vyložíme si nohy a jediné, čo sme ochotní robiť, je nerobiť vôbec nič. Rodina je v našom hodnotovom rebríčku na najvyššom mieste. To je pre nás predovšetkým láska partnera a detí, zázemie, istota, bezpečie, harmónia. Niekedy sme sa vyznačovali pomerne vysokou mierou sociability teda vzájomných vzťahov, ľudskej prepojenosti, komunikácie, ale aj elementárnej vrúcnosti a priateľskosti. Dnes je to trochu inak, už sa tak často a bezprostredne nestýkame. Ak dôjde k vzájomnej ľudskej interakcii, je to vtedy, keď si chceme vynadať, keď nás rozčúli vodič pred nami a pod. Zdravie má v našej hodnotovej hierarchii popredné miesto. A dokonca, mnohí z nás o zdraví nielen rozprávajú, ale si aj uvedomujú jeho reálnu hodnotu. Každý o seba Svetom hýbu peniaze, sú veľkou témou. Mnohí z nás začínajú rozumieť tomu, že štát nemá úlohu viesť nás za ručičku a že politici nevstúpia do politiky preto, že nás tak milujú. Snažíme sa postarať o seba sami, byť aktívni. Začíname si uvedomovať, že ak niečo nezískame svojou prácou a aktivitou, tak nebudeme mať nič. Prestáva nám záležať na iných, okrem najužšej rodiny. Chceme sa individuálne presadiť. Príznakom týchto hodnotových postojov je aj silnejúci vplyv médií. Informácie, ktoré potrebujeme zistiť, čerpáme predovšetkým z televízie, novín a časopisov. Najviac sledujeme senzácie a škandály. Sme tak unavení svetom, že len senzácia, škandál alebo katastrofa nás dokážu zaujať. Ingrid Stránska prosím stĺpcový graf Najdôležitejší činiteľ, ktorý hýbe svetom Peniaze 30,1 % Boh 27,8 % Ľudská spoločnosť 15,3 % Prírodné zákony 13,4 % Najsilnejšie osobnosti 3,6 % Agresia človeka 3,4 % Zdroj : Publicis Knut 2. Graf - prosím tiež stĺpcový Nakupovanie je pre ľudí hlavne Míňanie peňazí 28,0 % Zábava 21 % Otrava 16,2 % Námaha 9,8 % Práca 9,1 % Oddych 4,7 % Dobrodružstvo 4,1 % Zabíjanie času 4,0 % Nuda 2,0 % Zdroj : Publicis Knut |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |