Ešte nič nie je vyhraté Komentuje Peter Višváder Pozitívne zmeny v samosprávach sa konečne rozbehli - vydýchli si primátori, starostovia i členovia samosprávnych orgánov v obciach a mestách po tom, ako vláda schválila projekt reformy verejnej správy a jej časové harmonogramy. Mestá a obce sú na kolenách a potrebujú oživenie, ktoré ak príde od roku 2001, príde v hodine dvanástej. Zvýšenie kompetencií a príslušných finančných tokov samospráv presunie život viac na vidiek, zaľudní ho a prinesie aj jeho finančnú stabilizáciu. To však samo osebe problémy nevyrieši a bude treba urobiť aj následné kroky. Napríklad, plánovať štátny rozpočet a teda aj príjmy obcí a miest na niekoľko rokov, napríklad na volebné obdobie dopredu, aby obce a mestá vedeli, za akých podmienok si môžu požičiavať a investovať, jednoducho - hospodáriť. O tomto probléme sa síce dlho hovorí, ale rovnako dlho sa nerieši. Preto sama reforma ešte nebude znamenať víťazstvo, ale len začiatok dlhšej cesty. Veď novelizácia zákonov a presun kompetencií a financií budú potrebovať, podľa odborných odhadov, asi dva-tri roky na to, aby sa začali prejavovať pozitívne účinky tohto procesu v reálnom živote obcí a miest. Aj z toho vidno, že reforma je dlhodobý proces. Preto jej odštartovanie je dobré, ale niet dôvod na oslavy. Okrem mnohých odborných a doteraz nevyjasnených problémov, ktoré musíme zdolať (a je dobré, že sme sa na túto cestu konečne od roku 1990 vydali), zostáva totiž otvorených aj niekoľko politických otázok. Po prvé, kauzy otriasajú politickou pozíciou kabinetu M. Dzurindu do takej miery, že ak k tomu pripočítame sebazničujúci proces vo vnútri koalície a tichú vojnu opozície s jej vyprahnutou túžbou po moci, vôbec nie je isté, či sa naplní volebné vládne obdobie do konca. Potom, ako to už na Slovensku býva zvykom, nastane opäť čas kádrovania, prehodnocovania, jednoznačného odklonu od schválenej cesty už len pre to, že ide o projekt politických predchodcov, teda odporcov. Takisto sa vláda alebo koalícia ako celok ešte nemusí stotožniť s konkrétnymi návrhmi na podobu reformy verejnej správy, ktorá má byť predložená do konca roka. Je reálne, že sa nebude chcieť vzdať časti svojich kompetencií. Malým testom nazvime korigovanie pôvodných vyhlásení členov vládneho kabinetu, podľa ktorých predbežne počíta budúcoročný štátny rozpočet pre obce a mestá s rovnakým objemom finančných prostriedkov ako na tento rok. To by znamenalo prehĺbenie krízy samospráv, čo by pred prijímaním nových kompetencií nebolo práve najvhodnejšie. Predseda ZMOS Michal Sýkora hovorí o potrebe zvýšenia rozpočtov obcí zo súčasných 7,7 mld. Sk na 9,8 mld. Sk, a to je minimum požiadaviek, v ktorých sa zračí porozumenie so súčasnou ekonomickou situáciou krajiny a stavom štátneho rozpočtu. Reakcia vlády na túto požiadavku bude časťou odpovede na otázku šancí reformy ako takej. Mala by si uvedomiť, že koncentrácia finančných zdrojov do centra a ich následné rozdeľovanie vedie ku korupcii, ku kauzám a k nedorozumeniam, ktorých v súčasnosti máme až-až. Ak teda vláda presunie peniaze a ich rozdelenie do regiónov, pod priamy dohľad občanov, urobí najlepšie nielen pre nich, ale najmä pre seba.
|
Amsterdam | občasný dážď | 18 |
Atény | polojasno | 28 |
Belehrad | polojasno | 27 |
Berlín | oblačno | 23 |
Bratislava | oblačno | 24 |
Brusel | občasný dážď | 19 |
Budapešť | oblačno | 26 |
Bukurešť | polooblačno | 27 |
Frankfurt | oblačno | 24 |
Helsinki | občasný dážď | 18 |
Istanbul | slnečno | 26 |
Kodaň | polooblačno | 19 |
Kyjev | malá oblačnosť | 22 |
Lisabon | polooblačno | 23 |
Londýn | občasný dážď | 17 |
Madrid | oblačno | 23 |
Miláno | polooblačno | 25 |
Moskva | polojasno | 13 |
Oslo | prehánky | 15 |
Paríž | prehánky | 22 |
Praha | polooblačno | 24 |
Rím | malá oblačnosť | 29 |
Sofia | malá oblačnosť | 27 |
Štokholm | občasný dážď | 15 |
Varšava | prehánky | 20 |
Viedeň | oblačno | 24 |
Záhreb | polooblačno | 25 |
Ženeva | polooblačno | 23 |
|
|
|