|
|||||||||||||||||
Piatok 24.Septembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Našli si podnikateľský pľacOd svitu do mrku, vlastnými rukami Mladý podnikateľský manželský pár z Trenčína začínal pred tri štvrte rokom z ničoho a dnes majú silne sa rozvíjajúcu, expandujúcu remeselnú činnosť. Predávajú a montujú drevené eurookná, vchodové a interiérové dvere. Igor Cabala tvrdí, že zásluhu na všetkom má manželka, bez nej by sa v živote nemohol tak intenzívne venovať svojmu dnešnému remeslu, ona zase tvrdí, že dušou celej podnikateľskej činnosti je on. Spolu s manželkou a s prispením rodičov, vedľa rodinnej chalupy, si mali postaviť garáž. Sú lacnejší Nestalo sa, vznikla predajňa okien a dverí, a tá sa stala jadrom obchodno-remeselnej činnosti. Kúpili si montážne náradie a obehli niekoľko výrobcov či úspešných predajcov zahraničných okien a dverí, vchodových aj interiérových. Nakoniec nakúpili niekoľko vzoriek z Dreviny Turany, to bolo v novembri 1998. Zimné mesiace vraj nestáli za nič, ale potom sa to rozbehlo. Dnes nestačia plniť objednávky. Ich ponuka siaha od vybratia vzorky zákazníkom až po dodávku na kľúč. Pýtajú si 200 korún za bežný meter, ale vraj v Trenčíne sú aj firmy, ktoré žiadajú 280 korún za meter Je pravda, že vopred inkasujú od zákazníka 70 percent dohodnutej sumy, ale v dnešnom zadlženom svete, - ako mi povedala manželka Igora Cabalu, sa inak ani nedá. Zvyšok zákazník zaplatí až po skolaudovaní. Väčšinu výrobkov majú dnes v ponuke od Dreviny Turany a z Papradna. Manžel spolu s bratom chodia na montáže, manželka doma úraduje. Rozsah pôsobnosti sa rozšíril, od Starej Turej až po Žilinu. Zákazníci, ktorí obchádzajú viacerých dodávateľov, sa často vracajú nakoniec k nim, lebo zistia, že nimi ponúkaná cena je najnižšia. Manželská súhra Dobrá povesť sa rozletela a teraz v letných mesiacoch si už museli často volať na pomoc aj brigádnikov, aby mohli splniť všetky záväzky. V lete mali objednávky v hodnote 600-tisíc za jeden mesiac. Svoje ceny sa však snažia držať, lebo to je naša najlepšia reklama, ako vraví pani Cabalová. A čo na to partner? Spolupráca a porozumenie medzi manželmi podnikateľmi je základom úspechu. Poznám podnikateľov, ktorých manželky skôr demotivujú, ako by im pomáhali. Aj mladí podnikatelia, s ktorými sa rozprávam, a ktorí chodia neskoro domov z práce, zriedka nachádzajú také porozumenie ako ja. Aj v sobotu alebo v nedeľu mi manželka povie, vieš čo, máš dosť práce, necháme ťa tak a ja idem s deťmi von. Ja som často v teréne, meriam niečo u zákazníka, žena je doma, zdvíha telefóny, posiela objednávky, odpovedá na listy. Radi by sme však zostali pri našej jednoduchej remeselnícko-podnikateľskej stratégii, ku ktorej sme prišli, keď sme my stavali rodinný dom, chceme robiť dobre a lacno. Zatiaľ to tak vidím, že sa to dá. Skoro každý dodávateľ okien, najmä z dovozu, nám povedal nejakú cenu a vraj my si máme na to niečo ťnahodiťŤ. Koľko článkov, toľko ťnahodeníŤ. S tým som od začiatku nesúhlasil, lebo zbytočne sa to predražuje a nakoniec toto predraženie zaplatí obyčajný zákazník. Súčasťou našej stratégie je aj rozšírenie našej činnosti. Skúsime vyriešiť problém mnohých výrobcov, ktorí ak chcú u zákazníka montovať, musia stiahnuť ľudí z výroby. Do 48 hodín Za solídnu existenciu vďačia manželia Cabalovci usilovnej práci a zatiaľ všetko dosiahli vlastnými rukami. Majú aj kúsok šťastia, odhalili medzeru v trhu, ktorý je síce presýtený rôznymi výrobkami tohto charakteru, ale väčšinou ich nemá kto v domoch zákazníkov namontovať. Firma Klasik dom z Trenčína za ideálnych podmienok je vraj schopná splniť zákazníkovu objednávku do 48 hodín. Možno v najbližšom čase bude Igor Cabala s manželkou vo svojej podnikateľskej činnosti výrazne expandovať. Spolu s Drevinou Turany a jej výrobkami zaútočia na Bratislavu a západoslovenský región. Ivan Klačanský Text pod obrázok: Igor Cabala Snímka autor |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |