Hospodársky denník
USD41,572 Sk
EUR43,468 Sk
CHF27,097 Sk
CZK1,203 Sk
  Piatok  24.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nomura IPB zatiaľ nepredá


Boj o dominanciu na trhu piva sa vyostruje
V predchádzajúcich dňoch sa v českých médiách začali šíriť správy, že japonská investičná banka Nomura Securities začala rokovania o predaji svojho podielu v domácej Investičnej a Poštovej banke (IPB). Tieto správy vyvolali veľký rozruch, pretože aktivity IPB sú veľmi široké. Spolu so spoločnosťou PPF napríklad kontroluje Českú poisťovňu, vlastní vysielaciu licenciu televízie TV Prima a prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Prvá investičná kontroluje aj niektoré priemyselné podniky. Reakcia banky na seba nenechala dlho čakať, keď prostredníctvom svojho hovorcu Clara Williamsa vyhlásila, že nerokuje s nikým o predaji svojho podielu v IPB. V predchádzajúcich vyhláseniach Nomury sa síce objavilo, že banka dostala viaceré ponuky na predaj IPB, ale zatiaľ žiadne rokovania nezačala. Umelo nafúknutá bublina tak nateraz spľasla, ale dá sa predpokladať, že k skutočnému predaju dôjde v krátkom čase. Druhou kauzou, ktorá je spojená japonskou bankou, je predaj spoločnosti České pivo, ktorá kontroluje 44 % domáceho trhu prostredníctvom svetoznámych značiek Plzenský prazdroj a Radegast. Podľa vyhlásení Nomury by sa mal predaj uskutočniť do štyroch až šiestich týždňov. Pôvodným zámerom banky bolo odkúpiť od britskej spoločnosti Bass Plc. 33,4-percentný podiel v Radegaste. Ak by sa táto transakcia uskutočnila, Nomure by sa naskytla príležitosť spojiť najväčšie dva pivovary v Českej republike a následne ich predať za odhadovanú sumu 650 mil. USD. Takýto vývoj by výrazne urýchlil konsolidáciu európskeho trhu a nový majiteľ by získal dominanciu na trhu s najvyššou spotrebou piva na obyvateľa. Najväčšie šance sa dávajú Heinekenu - druhému najväčšiemu výrobcovi na svete, ktorý má dominantné postavenie na poľskom trhu a štvorke SAB s podobným postavením v Maďarsku. Záujem však má aj svetový líder Anheuser Busch, šestka - belgický Interbrewer a sedmička - dánsky Carlsberg. Spoločnosť České pivo je však pre zahraničných investorov zaujímavá nielen pre jej podiel na trhu, ale aj pre širokú distribučnú sieť Plzenského prazdroja. Okrem toho nový majiteľ získa svetovú značku, pretože plzenský pivovar je druhým najväčším exportérom piva po budějovickom Budvare. Navyše, Radegast má nový moderný závod na výrobu piva. Rast spotreby piva sa v poslednom čase výrazne spomalil hlavne vo Francúzsku, v Nemecku a Spojených štátoch. Výrobcovia sa tak snažia zabezpečiť rast prostredníctvom akvizícií. Vladimír Gajdoš

Amsterdamprehánky19
Atényjasno30
Belehradmalá oblačnosť25
Berlínmalá oblačnosť21
Bratislavaoblačno20
Bruselpolojasno19
Budapešťoblačno21
Bukurešťpolooblačno23
Frankfurtobčasný dážď18
Helsinkiobčasný dážď15
Istanbulslnečno26
Kodaňdážď18
Kyjevoblačno20
Lisabonpolooblačno24
Londýndážď16
Madridpolojasno24
Milánopolooblačno22
Moskvazamračené16
Oslodážď11
Parížveľká oblačnosť19
Prahamalá oblačnosť20
Rímpolojasno26
Sofiamalá oblačnosť23
Štokholmveľká oblačnosť13
Varšavaprehánky18
Viedeňoblačno20
Záhrebmalá oblačnosť25
Ženevaobčasný dážď20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.