Hospodársky denník
USD41,572 Sk
EUR43,468 Sk
CHF27,097 Sk
CZK1,203 Sk
  Piatok  24.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CPU (Central Processing Unit) - procesor počítača. Časť počítača, v ktorej prebiehajú výpočty a riadenie. Cache (vyslovuje sa „keš“) - špeciálna oblasť pamäte spravovaná radičom cache (cache controller), ktorá zlepšuje výkonnosť tak, že uchováva obsah často žiadaných miest pamäte a ich adresy. Keď sa procesor obracia na nejakú adresu pamäte, cache skontroluje, či túto adresu obsahuje. Ak áno, informácie sa presunú priamo do procesora; ak nie, prebehne normálny prístup k pamäti. Cache môže zrýchliť operácie v počítači, ktorého prístup do RAM je pomalý v porovnaní s rýchlosťou procesora, pretože pamäť cache je vždy rýchlejšia ako normálna RAM.

BIOS - skratka pre „Basic Input / Output System“ = základný systém vstupu / výstupu. Je to množina inštrukcií uložená v pamäti ROM, ktorá umožňuje hardvéru počítača a operačnému systému komunikovať s aplikačnými programami a prídavnými zariadeniami, ako sú pevné disky, tlačiarne, alebo grafické adaptéry. Tieto inštrukcie sú uložené v pamäti ako trvalá súčasť počítača. Sú vždy dostupné na určitých adresách pamäte, takže všetky programy pri vykonávaní základných funkcií vstupu a výstupu na ne majú prístup. DRAM (dynamic RAM = dynamická RAM) - zvyčajný typ pamäte počítača využívajúci na reprezentáciu stavu pamäte ukladanie elektrických nábojov pomocou kondenzátorov a tranzistorov. Kondenzátory časom strácajú svoj elektrický náboj a musia sa každú milisekundu občerstviť. Počas času občerstvovania nemôže procesor z pamäte čítať, ani do nej zapisovať. Čipy DRAM sú malé, jednoduché, lacné, ľahko sa vyrábajú a majú asi štvornásobnú kapacitu v porovnaní so statickou RAM (SRAM) rovnakej zložitosti. Sú však pomalšie ako SRAM. Procesory pracujúce s hodinovou frekvenciou 25 MHz viac potrebujú DRAM s lehotou prístupu menšou ako 80 nanosekúnd (80 miliardin sekundy), zatiaľ čo čipy SRAM je možné prečítať za 15 - 30 ns. SRAM (static RAM = statická RAM) - druh počítačovej pamäte, ktorá udrží svoj obsah po lehotu, keď je dodávaná elektrická energia; nevyžaduje stále dobíjanie ako čipy DRAM. Čipy SRAM obsiahnu len jednu štvrtinu informácií, ktoré udrží rovnako zložitá DRAM. Statická pamäť RAM s vybavovacou dobou 15 - 30 nanosekúnd je oveľa rýchlejšia ako dynamická RAM s 80 nanosekundami alebo viac a často nachádza uplatnenie vo vyrovnávacej pamäti. SRAM je však štyrikrát až päťkrát drahšia ako DRAM.

Physical drive (fyzický disk) - skutočne existujúce zariadenie v počítači, na ktoré sa môžete pozrieť, alebo sa ho dotknúť. Na rozdiel od logického disku, ktorý je časťou pevného disku, ktorý sa chová ako by bol samostatnou jednotkou, ale v skutočnosti ňou nie je. Jeden fyzický disk sa dá rozdeliť na niekoľko logických diskov. Hertz - skratka Hz. Jednotka frekvencie alebo kmitočtu. Jeden hertz sa rovná jednému cyklu za sekundu. Megahertz - skratka MHz. Milión cyklov za sekundu. Hodinová frekvencia procesora sa zvyčajne vyjadruje v MHz. Pôvodný IBM PC mal procesor 8088 s hodinovou frekvenciou 4,77 MHz. LCD monitor - monitor používajúci technológiu zobrazovania pomocou tekutých kryštálov. Displeje LCD sa používajú hlavne pri laptopoch a notebookoch, pretože majú nízky odber prúdu. Laptop - malý prenosný počítač, dostatočne ľahký na to, aby ho bolo možné pohodlne prenášať. Má plochu obrazovku a klávesnicu, ktoré sa sklápajú k sebe. Notebook - malý prenosný počítač veľkosti bežnej knihy s plochou obrazovkou a klávesnicou, ktoré sa zatvárajú a otvárajú ako kniha. Notebook je ľahší menší ako laptop.
Aktívny display/obrazovka (active matrix screen) - mechanizmus displeja LCD, ktorý používa samostatný tranzistor na riadenie každého obrazového bodu (pixelu) na obrazovke. Pre aktívne displeje je charakteristický vysoký kontrast, široký zorný uhol, živé farby a rýchla obnova obrazovky. Nevykazujú pruhy a tiene zvyčajné u lacnejších technológií LCD. Pasívny display/obrazovka (passive matrix screen) - mechanizmus používaný pri displejoch z tekutých kryštálov, využívajúci tranzistory na ovládanie jednotlivých radov bodov na obrazovke. Týmto sa zásadne odlišujú od aktívnych displejov, kde je každý jednotlivý bod ovládaný vlastným tranzistorom. Pasívne displeje sa vyznačujú pomalším ohlasom, menej výraznými farbami a majú užší uhol náhľadu. Sú však nepomerne lacnejšie ako aktívne displeje. Multitasking - súčasné prevádzanie dvoch alebo niekoľkých programov v jednom počítači. Device driver (ovládač zariadenia) - malý program, ktorý umožňuje počítaču komunikovať so zariadením a riadiť ho. Každý operačný systém obsahuje štandardnú sadu ovládačov zariadení pre klávesnicu, monitor atď., avšak keď pridáte do systému špecializované prídavné zariadenie, ako je napríklad jednotka CD-ROM alebo sieťová karta, budete pravdepodobne musieť pridať zodpovedajúci ovládač zariadenia, aby operačný systém vedel, ako má so zariadením zaobchádzať. Y2K - rok 2000. K reprezentuje príponu kilo, číže tri nuly. Millenium Bug - iný názov pre problém roku 2000.
Compliance (zhodný, v súlade) - systém sa považuje za „compliant“ vtedy, keď úspešne zvláda prácu s dátumami a dosahuje správne výsledky v terajšom storočí, pri prechode medzi storočiami a v budúcom storočí. Event Horizon (horizont udalosti) - rozhodujúci dátum, do ktorého musí byť aplikácia (program) pripravená na spracúvanie dátumov roku 2000 a po ňom. V prípadoch, kde systém počíta s budúcnosťou, je „horizont udalosti“ pred rokom 2000. Windowing (používanie okien) - programovacia technika na určenie storočia roku, ktorý je reprezentovaný len dvoma číslicami. Rok zaznamenaný len dvoma číslicami je porovnaný s nejakou ústrednou hodnotou roku (pivot year - kľúčový rok) a storočie je potom určené na základe tohto porovnania. Predpokladajme napríklad, že ústredná hodnota roku je 50. Ak je potom dvojčíselná hodnota roku rovná alebo menšia ako 50, rok spadne do 20. storočia, ak je hodnota väčšia ako 50, potom je to rok z 21. storočia. Pivot Year (kľúčový rok) - rok vybraný ako referencia pri Windowing-u (pozri Windowing). Data Aging (starnutie dát) - proces, pri ktorom sa zmení systémový dátum a dátum v aplikáciách alebo dátach, aby sa mohla nasimulovať situácia spustenia programu/práce s dátami v budúcnosti. Time Machine (strij času) - samostatný systém, ktorý je úplne odpojený od normálneho fungujúceho systému produkcie a na ktorom je testovacie prostredie pre testovanie aplikácií s navodením budúcej situácie, t. j. zmenený systémový čas a dátum a zmenený čas a dátum aplikácií a dát. Full Expansion (plná expanzia) - implementácia štvorčíselného zápisu roku namiesto dvojčíselného.

Amsterdamprehánky19
Atényjasno30
Belehradmalá oblačnosť25
Berlínmalá oblačnosť21
Bratislavaoblačno20
Bruselpolojasno19
Budapešťoblačno21
Bukurešťpolooblačno23
Frankfurtobčasný dážď18
Helsinkiobčasný dážď15
Istanbulslnečno26
Kodaňdážď18
Kyjevoblačno20
Lisabonpolooblačno24
Londýndážď16
Madridpolojasno24
Milánopolooblačno22
Moskvazamračené16
Oslodážď11
Parížveľká oblačnosť19
Prahamalá oblačnosť20
Rímpolojasno26
Sofiamalá oblačnosť23
Štokholmveľká oblačnosť13
Varšavaprehánky18
Viedeňoblačno20
Záhrebmalá oblačnosť25
Ženevaobčasný dážď20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.