Hospodársky denník
USD41,208 Sk
EUR43,225 Sk
CHF26,99 Sk
CZK1,203 Sk
  Pondelok  27.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Outsourcing – pomocník a partner, na ktorého sa dá spoľahnúť

Outsourcing podľa stručnej definície znamená nájom externej firmy na realizáciu určitých služieb potrebných pre činnosť nájomníka. Bežným príkladom je poskytovanie prepravných, stravovacích alebo upratovacích služieb. Ani informačné technológie (IT) ako nevyhnutná súčasť podnikania nie sú v tomto smere výnimkou. Prečo však outsourcing našiel živnú pôdu práve v IT? Prečo outsourcing?
Náklady na hardvér, implementáciu softvéru, školenia a technickú podporu používateľov výrazne stúpali spolu s rastúcou technologickou úrovňou a požiadavkami kladenými na IT. Manažéri preto začali pátrať po externých dodávateľoch služieb, ktorí by pod svoju správu prevzali také elementy informačnej infraštruktúry, ako sú spracovanie dát, help-desk, správa a údržba sietí a pracovných staníc. Jedným z dôvodov uzavretia outsourcingového kontraktu je úspora nákladov a okamžitý príjem spojený so znížením počtu pracovníkov IT a predajom technických prostriedkov IT dodávateľovi. Po druhé, outsourcing sa stal prostriedkom umožňujúcim manažérom sústrediť sa na kľúčové oblasti podnikania. Informačné technológie boli totiž vždy považované za nevyhnutné, ale nikdy nie strategicky významné. V súčasnosti sa objavujú ďalšie dôvody hovoriace pre outsourcing. „Tempo inovácií je také rýchle, že pri snahe podporovať všetko svojimi internými zdrojmi riskujete stať sa všeumelcom a zároveň neovládať ani jedno umenie poriadne,“ tvrdí Bob Johnson, riaditeľ softvérových služieb výskumnej spoločnosti Dataquest. Sledovanie aktuálnych trendov a technológií nie je možné v súčasnosti zabezpečiť vlastnými zdrojmi tak, aby bola firma voči okolitému prostrediu konkurencieschopná. Tlak trhu na špecializované firmy v oblasti IT je oveľa väčší ako v iných odvetviach a firma, ktorá chce prežiť, musí venovať veľmi veľa prostriedkov a zdrojov na držanie kroku s dobou. Aké sú trendy v poskytovaní služieb outsourcingu?
Na začiatku existoval outsourcing vo forme prebratia zodpovednosti za celý chod IT jednou dodávateľskou firmou ako tzv. komplexný outsourcing. Tento model sa pre zákazníkov ukázal ako nevýhodný vzhľadom na rastúce potreby IT vo všetkých oblastiach fungovania spoločnosti a často až životne dôležitej závislosti od poskytovateľa a kvality dodávaných služieb. Preto sa objavuje nový model nazývaný aj selektívny outsourcing, keď dodávateľ poskytuje služby len vo svojej silnej oblasti. Podľa analýzy Gartner Group v roku 2000 bude až 75 percent podnikov využívať selektívny outsourcing IT ako rutinný nástroj na zvýšenie konkurencieschopnosti alebo na získanie nových zdrojov znalostí. V praxi však často dochádzalo k izolácii služieb jednotlivých dodávateľov vzhľadom na informačný systém ako celok. Hlavné príčiny sú vo vzájomnej konkurencii dodávateľov a ich neochote sprostredkovať odovzdávané vedomosti pri poskytovaní služieb. Tieto protirečenia významne znižuje tzv. strategický outsourcing, pri ktorom je uzavretie kontraktu podmienené preukázaním koordinácie jednotlivých dodávateľov v záujme celého projektu. Tento model sa veľmi osvedčil, o čom svedčí súčasný dopyt po špecializovaných balíkoch služieb. Ako príklad môžu poslúžiť projekty investičnej banky J. P. Morgan, chemického koncernu DuPont alebo konzorcia British Petroleum Company. Štúdia Gartner Group z minulých rokov ukazuje, že: „Kým niektoré spoločnosti ešte využívajú outsourcing svojich IT funkcií s cieľom znížiť náklady, 70 percent organizácií sa v roku 1998 bude snažiť o novú kvalitu vzťahov prinášajúcich pridanú hodnotu.“ Dlhodobé strategické ciele a snaha o získanie konkurenčných výhod nahradili úsporu nákladov ako primárny dôvod outsourcingu IT. Úspory podľa štúdie Dataquestu klesli až na 11. miesto v rebríčku dôvodov, kým na vedúcich pozíciách sa umiestnilo zvýšenie úrovne služieb zákazníkom, sústredenie sa na kľúčové otázky podnikania a zvýšenie efektívnosti IT. Spoločnosti takisto očakávajú prínosy v podobe inovácií a ochranu pred možnými rizikami v budúcnosti - tzv. futuresourcing. Z posledných vývojových tendencií v oblasti outsourcingu IT môžeme spomenúť snahu tesnejšie zviazať cenu za poskytované služby s hodnotou, ktorú dodávateľ v rámci kontraktu skutočne prinesie. Táto myšlienka sa nazýva hodnotovým odmeňovaním a pri uzatváraní kontraktu na ňu kladie dôraz výrazná väčšina firiem. Jednou z možností je zistiť skutočné prínosy outsourcingu a merať jeho hodnotu podľa toho, ako sa zlepšili určité podnikové procesy , napríklad o koľko sa zvýšil príjem alebo zisk pochádzajúci zo spoločne vytvorených produktov alebo služieb. Situácia na Slovensku
Súčasný stav na slovenskom trhu v tejto oblasti sa vyznačuje malým objemom poskytovaných služieb. Jedným z dôvodov je nedostatočné pochopenie výhod outsourcingu a neochota zveriť starostlivosť o IT „cudzej“ firme. Ďalším dôvodom je stále nízky rozdiel medzi cenou práce pracovníkov IT u zákazníkov a v špecializovaných dodávateľských spoločnostiach. V mnohých firmách existuje presná evidencia externých výdajov na IT, pričom vnútorné náklady spojené s údržbou, prevádzkou, školeniami a správou IT, zostávajú vyčíslené nedostatočne. Služby sú skôr zamerané na spracovanie dát alebo dodávku a správu ekonomického informačného systému. Komplexnú starostlivosť o IT nájdeme hlavne v pobočkách zahraničných spoločností ako súčasť nadnárodných outsourcingových kontraktov. Špecifickým javom v transformujúcich sa krajinách je neochota manažmentu štátnych alebo privatizovaných podnikov využívať externé firmy na dodávku služieb z obavy pred obvinením z tunelovania podniku. PosAm Bratislava a outsourcing
Základnými piliermi na zabezpečenie poskytovania služieb outsourcingu pre zákazníkov sú stabilné vzťahy s dodávateľmi IT a dynamický rozvoj mladších aktivít v oblasti poskytovania autorizovaných podporných služieb. Naša firma venuje svoju pozornosť nielen zákazníkom z oblasti veľkých spoločností, ale aj menším firmám, ktoré si uvedomujú potrebu zamerať svoje aktivity na primárnu oblasť svojho podnikania. Typickým príkladom zákazníka je firma používajúca rádovo desiatky počítačov prepojených v lokálnej sieti často spolu s niekoľkými pobočkami so vzdialeným prístupom. PosAm Bratislava preberá na svoje plecia starostlivosť o fungovanie infraštruktúry IT vrátane fungovania používateľských aplikácií podľa špecifických potrieb jednotlivých zákazníkov. V tejto oblasti ide najmä o zabezpečenie stability sieťovej infraštruktúry a bezpečnosť pri spojení s pobočkami a mobilnými zamestnancami. Dôležitou súčasťou poskytovaných služieb je včasné zabezpečenie funkčnosti výpočtovej techniky pre prípad technickej poruchy a rýchla a spoľahlivá obnova v prípade havárie operačného systému alebo kancelárskej aplikácie. Ako príklad starostlivosti o informačný systém môžeme uviesť zabezpečenie administrácie infraštruktúry založenej na architektúre Microsoft Windows 2000 a platforme Lotus Notes. Naša dlhodobá aktivita a snaha o poskytovanie kvalitných služieb v oblasti outsourcingu sa ukazuje ako správna, prinášajúca firme pozitívne výsledky. Táto skutočnosť a hlavne stabilní a spokojní zákazníci poukazujú na úspešné napĺňanie poslania firmy vyjadreného sloganom: „Prinášame úžitok...

... pre váš úspech.“
Igor Olexa
PosAm Bratislava, s. r. o.

Počasie

Na východnom Slovensku predpokladáme ešte pretrvávanie nepriaznivých účinkov počasia. Zvýšená môže byť záťaž srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému. Znížená je telesná a duševná výkonnosť a koncentrácia, častejšie sa môžu vyskytovať nervozita, podráždenosť, únava. Pozor na úrazy a nehody! Na ostatnom území očakávame ústup niektorých ťažkostí podmienených počasím, výraznejší u pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Pretrváva vyššia náchylnosť k depresii a pri ochoreniach krčnej chrbtice a k bolestiam hlavy. Intenzívnejšie sú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatické bolesti.Zajtra predpokladáme od západu postupne ústup nepriaznivých vplyvov počasia. Na celom území však ešte môžu pretrvávať intenzívnejšie reumatické ťažkosti, sklon k depresii a k bolestiam hlavy. (zč)

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené. Hmlisto, na väčšine územia občasný dážď. Ojedinele búrky. Popoludní ustávanie zrážok a ubúdanie oblačnosti. Najvyššia denná teplota 18 až 22, na horách vo výške 1500 m 12 stupňov. Slabý vietor.V utorok a stredu bude veľká, na juhu časom zmenšená oblačnosť. Miestami prehánky, najmä na severe územia. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, najvyššia denná 20 a ž24, na severe okolo 18 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6,47 a zapadne o 18,37 hod.

Amsterdampolojasno19
Atényjasno30
Belehradbúrky28
Berlínprehánky21
Bratislavapolojasno24
Bruselprehánky21
Budapešťoblačno23
Bukurešťoblačno27
Frankfurtoblačno20
Helsinkidážď14
Istanbulslnečno28
Kodaňprehánky17
Kyjevprehánky23
Lisabonoblačno23
Londýnprehánky19
Madridprehánky23
Milánopolooblačno24
Moskvaoblačno16
Osloprehánky13
Parížoblačno19
Prahaoblačno20
Rímbúrky23
Sofiamalá oblačnosť28
Štokholmdážď14
Varšavaoblačno18
Viedeňpolojasno21
Záhreboblačno23
Ženevaoblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.