Hospodársky denník
USD41,208 Sk
EUR43,225 Sk
CHF26,99 Sk
CZK1,203 Sk
  Pondelok  27.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zo sveta automobiliek

Tatra hľadá partnera

Strategický partner Tatry Kopřivnice bude známy na budúci rok. Mala by to byť spoločnosť pôsobiaca v automobilovom priemysle, solventná a s odbytovou sieťou. Tatra nebude vyrábať 15 000 nákladných vozidiel ročne ako kedysi. Tohtoročné tržby odhadujú na 4,2 mld. Kč, v budúcom na 4,4 mld. Kč. Za prvých 10 mesiacov tohto roka sa predalo 1262 vozidiel, v rovnakom období roku 1999 len 726. Za celý rok 2000 Tatra predá zákazníkom 1686 nákladných automobilov, v roku 2001 ich plánuje predať 1805. Tohtoročný zisk má byť 239 miliónov a na budúci rok sa počíta s 256 miliónmi korún. Medzi hlavné prednosti patrí špičkový výrobok, dobré pozície na svetových trhoch (Rusko, Čína a India). Ruské firmy v tomto roku nakúpia 450 tatroviek. Príčinou rastúceho záujmu je zlepšená hospodárska situácia ruských ropných a plynárenských spoločností, ale tiež to, že v extrémnych klimatických podmienkach sa konkurenčné automobily príliš neosvedčili.

Volkswagen investuje

Koncern Volkswagen, najväčší európsky výrobca automobilov, v nasledujúcich 5 rokoch investuje do rozvoja výroby 63,5 miliardy DEM. Z toho 60 % pôjde do jeho 5 podnikov v Nemecku, v ktorých pracuje 104 000 osôb. Vedenie koncernu a predstavitelia zamestnancov okrem iného diskutujú o umiestnení nového závodu na výrobu lacných volkswagenov. Podľa šéfa VW F. Piecha sa doterajšie malé vozidlá koncernu veľmi rýchlo vyšplhali do vyšších cenových pásem, preto sa javí ako nevyhnutné zaradiť do sortimentu nový typ lacného automobilu. Jeho cena by nemala prekročiť 12 000 DEM. Navrhuje, aby sa továreň na jeho výrobu umiestnila do Číny. Úsilím vedenia je, aby sa do roku 2005 dosiahla celková výroba koncernu 6 miliónov automobilov ročne. Tento rok sa očakáva celkový výsledok 5,2 milióna áut.

Chrysler šetrí

Automobilka Chrysler plánuje v nasledujúcich dvoch rokov znížiť materiálne náklady o šesť miliárd dolárov, čiže o 15 %. Chrysler má približne 900 priamych dodávateľov a vydáva asi 40 miliárd USD ročne. Plán s účinnosťou od 1. januára 2001 stanovuje zníženie cien dodávateľov za materiály a služby o päť percent (2 mld. USD) a škrty sa týkajú rokov 2001 až 2003. Druhá etapa sa týka technického personálu a zaobstarávania, ktorí musia za dva roky dosiahnuť zníženie nákladov o 10 %, čiže o ďalšie štyri miliardy dolárov. Z celkových nákladov automobilky približne 78 % tvorí materiál. Podľa predstaviteľov spoločnosti dodatočné 10-percentné zníženie výdavkov dodávateľov nepoškodí a ak odmietnu alebo nesplnia stanovené cenové ciele, nemusia prísť o objednávky. Škrty sa budú týkať aj dielcov, ktoré si vyrába sám Chrysler, keďže externí dodávatelia ich dodávajú 65 %. Chrysler sa z najziskovejšej automobilky postupne dopracoval do pozície najhoršie zarábajúcej, o čom svedčí strata v 3. štvrťroku vo výške 512 miliónov USD .

DaimlerChrysler na Slovensko?

Návšteva predstaviteľov spoločnosti DaimlerChrysler v SR potvrdila význam, ktorý firma pripisuje Slovensku pri výbere miesta pre svoj dlhodobý investičný zámer, aj vzhľadom na úspech investícií Volkswagenu v Bratislave a Martine. O ďalšej spolupráci a konkrétnejších vzájomných krokoch rozhodnú budúce rokovania predstaviteľov vlády so zástupcami spoločnosti a predstaviteľmi odbornej verejnosti.

Renault má problémy

Francúzska automobilka Renault sa rozhodla stiahnuť z trhu 264 377 vozidiel Kangoo pre chybný elektronický mechanizmus kontrolujúci bezpečnostné pásy a airbagy. Za revíziu spoločnosť zaplatí asi 50 mil. FRF. Firma už v septembri stiahla z trhu 25-tisíc týchto vozidiel pre výmenu chybných pneumatík spoločnosti Michelin. Revízia bude zahŕňať 103 916 vozidiel Kangoo vo Francúzsku, v ktorých firma vymení chybné elektronické zariadenie kontrolujúce zaistenie bezpečnostných pásov a predné airbagy v úžitkových vozidlách. Takmer plnú výšku sumy 50 mil. FRF zaplatí podľa Renaultu firma Autoliv, švédsky výrobca sporného bezpečnostného elektronického zariadenia.

(TASR/SITA)

Počasie

Na východnom Slovensku predpokladáme ešte pretrvávanie nepriaznivých účinkov počasia. Zvýšená môže byť záťaž srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému. Znížená je telesná a duševná výkonnosť a koncentrácia, častejšie sa môžu vyskytovať nervozita, podráždenosť, únava. Pozor na úrazy a nehody! Na ostatnom území očakávame ústup niektorých ťažkostí podmienených počasím, výraznejší u pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Pretrváva vyššia náchylnosť k depresii a pri ochoreniach krčnej chrbtice a k bolestiam hlavy. Intenzívnejšie sú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatické bolesti.Zajtra predpokladáme od západu postupne ústup nepriaznivých vplyvov počasia. Na celom území však ešte môžu pretrvávať intenzívnejšie reumatické ťažkosti, sklon k depresii a k bolestiam hlavy. (zč)

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené. Hmlisto, na väčšine územia občasný dážď. Ojedinele búrky. Popoludní ustávanie zrážok a ubúdanie oblačnosti. Najvyššia denná teplota 18 až 22, na horách vo výške 1500 m 12 stupňov. Slabý vietor.V utorok a stredu bude veľká, na juhu časom zmenšená oblačnosť. Miestami prehánky, najmä na severe územia. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, najvyššia denná 20 a ž24, na severe okolo 18 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6,47 a zapadne o 18,37 hod.

Amsterdampolojasno19
Atényjasno30
Belehradbúrky28
Berlínprehánky21
Bratislavapolojasno24
Bruselprehánky21
Budapešťoblačno23
Bukurešťoblačno27
Frankfurtoblačno20
Helsinkidážď14
Istanbulslnečno28
Kodaňprehánky17
Kyjevprehánky23
Lisabonoblačno23
Londýnprehánky19
Madridprehánky23
Milánopolooblačno24
Moskvaoblačno16
Osloprehánky13
Parížoblačno19
Prahaoblačno20
Rímbúrky23
Sofiamalá oblačnosť28
Štokholmdážď14
Varšavaoblačno18
Viedeňpolojasno21
Záhreboblačno23
Ženevaoblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.