Hospodársky denník
USD41,208 Sk
EUR43,225 Sk
CHF26,99 Sk
CZK1,203 Sk
  Pondelok  27.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Boeing uvedie novú verziu 777


Boeing Co. začne vyrábať predĺženú verziu populárneho modelu 777, ktorá bude konkurovať novému airbusu na dlhých letoch cez Tichý oceán. Lietadlo, označené 777X, bude mať najdlhší dolet spomedzi všetkých prúdových lietadiel (16 290 kilometrov), čím mierne prekročí 15 750-kilometrový dolet airbusu A340-500, ktorého dodávky sa začnú koncom roku 2002. Analytici uvádzajú, že ekonomické problémy v Ázii oneskorili začiatok výroby dvojmotorového 777X, ktorý je Boeing pripravený dodávať od septembra 2003. Hovorkyňa Boeingu Barbara Murphyová odmietla informovať, kedy spoločnosť oficiálne začne s výrobou a dodávkami nového modelu. Podľa údajov tlače Boeing oznámi, že získal objednávky minimálne na 30 lietadiel 777X v katalógovej hodnote 5,5 miliardy USD. Motor slabinou?
Potenciálni odberatelia však vyjadrili obavy z nedostatku alternatívnych modelov motorov. GE90 z dielne General Electric Co., ktorý poháňa súčasné verzie 777, je totiž menej populárny než motory spoločností Pratt & Whitney a Rolls-Royce Plc. Z celkovo 452 objednávok na 777 Boeing registruje 450 podľa typu pohonnej jednotky. Motory Rolls-Royce sa nachádzajú na 171 objednávkach, Pratt je na druhom mieste so 156 motormi a GE má len 123 objednávok. Analytici upozorňujú, že aerolínie síce chvália 777 za pohodlie pre cestujúcich, spoľahlivosť a úspornú prevádzku, ak však Boeing staví všetko na jeden motor, zrejme zníži šance nového lietadla na trhu. Podľa nich Boeing predal približne 1 360 lietadiel novej generácie 737 s jediným typom motora CFM56-7 z dielne spoločnosti CFM International, ktorú spoločne vlastní GE a francúzska Snecma. Lepšie parametre
Analytici uvádzajú, že GE vydal približne 200 miliónov USD na zvýšenie kapacity GE90 asi o 25 percent a prispeje ďalšími 200 miliónmi USD na vývojové náklady Boeingu, odhadované asi na 800 miliónov USD. Medzi zákazníkmi sa pravdepodobne budú nachádzať aj nákladní prepravcovia, čím narušia predaj nákladnej verzie 747. Podľa analytikov 777 sa už zahryzla aj do predaja osobnej verzie 747, z ktorej Boeing v priebehu roka nepredal ani jediný kus. Súčasný model 777-200 má kapacitu 328 cestujúcich a dolet 9 560 kilometrov a 777-200ER má dolet 14 290 kilometrov. Verzia 777-300 má kapacitu 394 cestujúcich a dolet 11 000 kilometrov, pre porovnanie 747 pojme 416 pasažierov. Navrhovaná verzia 777-200X bude mať kapacitu 301 cestujúcich a dolet 13 375 kilometrov, 777-300X pojme 359 pasažierov a preletí približne 16 290 kilometrov, čo zahŕňa, napríklad, 18-hodinový let z Dallasu do Sydney bez medzipristátia. Modely 777X by mali stáť približne 180 miliónov USD, čo o 20 miliónov USD presahuje štvormotorový A340-500 s kapacitou 313 cestujúcich a štvormotorový A340-600 s kapacitou 380 cestujúcich. (TASR/mm)

Počasie

Na východnom Slovensku predpokladáme ešte pretrvávanie nepriaznivých účinkov počasia. Zvýšená môže byť záťaž srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému. Znížená je telesná a duševná výkonnosť a koncentrácia, častejšie sa môžu vyskytovať nervozita, podráždenosť, únava. Pozor na úrazy a nehody! Na ostatnom území očakávame ústup niektorých ťažkostí podmienených počasím, výraznejší u pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Pretrváva vyššia náchylnosť k depresii a pri ochoreniach krčnej chrbtice a k bolestiam hlavy. Intenzívnejšie sú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatické bolesti.Zajtra predpokladáme od západu postupne ústup nepriaznivých vplyvov počasia. Na celom území však ešte môžu pretrvávať intenzívnejšie reumatické ťažkosti, sklon k depresii a k bolestiam hlavy. (zč)

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené. Hmlisto, na väčšine územia občasný dážď. Ojedinele búrky. Popoludní ustávanie zrážok a ubúdanie oblačnosti. Najvyššia denná teplota 18 až 22, na horách vo výške 1500 m 12 stupňov. Slabý vietor.V utorok a stredu bude veľká, na juhu časom zmenšená oblačnosť. Miestami prehánky, najmä na severe územia. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, najvyššia denná 20 a ž24, na severe okolo 18 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6,47 a zapadne o 18,37 hod.

Amsterdampolojasno19
Atényjasno30
Belehradbúrky28
Berlínprehánky21
Bratislavapolojasno24
Bruselprehánky21
Budapešťoblačno23
Bukurešťoblačno27
Frankfurtoblačno20
Helsinkidážď14
Istanbulslnečno28
Kodaňprehánky17
Kyjevprehánky23
Lisabonoblačno23
Londýnprehánky19
Madridprehánky23
Milánopolooblačno24
Moskvaoblačno16
Osloprehánky13
Parížoblačno19
Prahaoblačno20
Rímbúrky23
Sofiamalá oblačnosť28
Štokholmdážď14
Varšavaoblačno18
Viedeňpolojasno21
Záhreboblačno23
Ženevaoblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.