Hospodársky denník
USD41,368 Sk
EUR43,298 Sk
CHF27,002 Sk
CZK1,215 Sk
  Streda  29.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nejde o typ, ale cenu


Výrazný pokles predaja
Rast životných nákladov v dôsledku zvyšovania cien energií, nájomného, potravín a ostatných základných potrieb spôsobuje, že čoraz menej ľudí má peniaze na „nadbytočné“ veci, ako je špičková technika, drahý nábytok či zahraničná dovolenka. Do kategórie luxusu sa však už zaraďuje aj auto. Rodina s priemerným príjmom prepočítava každý mesiac, či má vôbec na benzín do starej škodovky, nieto ešte na nové auto. Ako sa táto situácia týka distribútorov automobilov? Aký má priemerný Slovák záujem o nové auto? Poznáte Berlingo?
Košický díler značky Citroen, firma P+K nedosahuje ani tretinu odbytu roku 1998. „Ľudia si šetria peniaze na horšie časy, tušia, že ich budú potrebovať,“ hodnotí predajca. Ani špeciálne akcie sa nestretávajú s väčším ohlasom. Čo sa predáva, to sú úžitkové vozidlá. Darí sa nám predávať Berlingo, a tak prežívame. Honda Prešov Zona predáva o štvrtinu menej áut ako v minulom roku. Podľa predajcu je dôvodom široká ponuka rôznych automobilov a takisto dovozná prirážka 7 % a vysoká DPH: „Ceny sa každý rok zvyšujú. Ešte pred rokom stála Honda CRV 760-tisíc korún a bolo to najpredávanejšie auto vo svojej triede. Dnes stojí 930-tisíc.“ Aj díler značky Fiat, BM auto Prešov, predáva v tomto roku podstatne menej automobilov. Pokles dosahuje až 80 percent. Pritom v predchádzajúcich rokoch bol najúspešnejším predajcom v regióne, len v roku 1996 predali vyše 500 automobilov. „O cenovo najprístupnejšie auto - Punto už nie je taký záujem ako ešte pred rokom, je to zrejme spôsobené jeho morálnou zastaranosťou. O mesiac príde nové auto, očakávame obrat k lepšiemu, a to na celom Slovensku,“ konštatuje predajca. Dôvodom nižšieho predaja však nemusí byť podľa neho len cena: „Trh sa sýti. Ročne sa na Slovensku predá 80-tisíc áut, za tri roky je to štvrť milióna. Tá hranica predaja niekde je.“ Stále Felicia
Cenovo najprístupnejšia je značka Škoda. Mnoho ľudí však nemá ani na ňu. Napríklad v okrese Stropkov sú minimálne pracovné príležitosti a od začiatku roka tu prišlo o prácu niekoľko sto zamestnancov. „Tomu sa podriaďuje aj kúpyschopnosť. Za 3600 korún si auto nikto nekúpi,“ tvrdí predajca Š-autoservis zo Stropkova. Octavia sa predáva stále na rovnakej úrovni, menší záujem je už o Feliciu, aj keď je to stále najpredávanejšie auto. Východisko hľadá spoločnosť v predaji do iných, ekonomicky silnejších regiónov. Aj Camea Car v Prešove sa zameriava na značky Škoda a Seat. Pokles predaja oproti minulému roku však dosahuje minimálne 50 %. „Zákazníkom nejde o typ, ani výbavu, ale o cenu. Aby bola čo najnižšia,“ hodnotí predajca: „To, čo sa predáva, sú Felicie, Seaty veľmi nie, a ak, potom Cordoby a Ibizy. O Octaviu veľký záujem nie je, viacerí klienti sú zvedaví a čakajú na Fabia.“ Radšej nenápadné
Ak sa lacné autá nepredávajú, aká je situácia u drahých? Autorizovaný predajca vozidiel BMW, Rover a Land Rover, firma Tempus Bavaria v Košiciach zaznamenala v tomto roku takisto pokles predaja, približne o tretinu. Najväčší záujem je o Rover 200 a 400, priemerná cena predaného auto u tohto predajcu sa pohybuje okolo 4 mil. Sk. Horná hranica u niektorých áut môže podľa výbavy dosiahnuť až 15 mil. Sk, záujem o ne je však menší. Mnohí klienti v poslednom čase prichádzajú s tým, že nechcú mať nápadné auto. Viera Kožárová

Amsterdamprehánky16
Aténymalá oblačnosť31
Belehradpolooblačno25
Berlíndážď16
Bratislavapolooblačno20
Bruseldážď17
Budapešťpolojasno21
Bukurešťoblačno30
Frankfurtprehánky19
Helsinkiprehánky14
Istanbulslnečno30
Kodaňprehánky16
Kyjevprehánky25
Lisabonpolooblačno26
Londýnprehánky17
Madridmalá oblačnosť27
Milánoslnečno26
Moskvaoblačno15
Oslooblačno12
Paríždážď17
Prahaprehánky18
Rímslnečno24
Sofiaprehánky26
Štokholmoblačno15
Varšavapolooblačno18
Viedeňpolojasno21
Záhrebslnečno24
Ženevaoblačno24

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.