|
|||||||||||||||||
Streda 29.Septembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nejde o typ, ale cenuVýrazný pokles predaja Rast životných nákladov v dôsledku zvyšovania cien energií, nájomného, potravín a ostatných základných potrieb spôsobuje, že čoraz menej ľudí má peniaze na nadbytočné veci, ako je špičková technika, drahý nábytok či zahraničná dovolenka. Do kategórie luxusu sa však už zaraďuje aj auto. Rodina s priemerným príjmom prepočítava každý mesiac, či má vôbec na benzín do starej škodovky, nieto ešte na nové auto. Ako sa táto situácia týka distribútorov automobilov? Aký má priemerný Slovák záujem o nové auto? Poznáte Berlingo? Košický díler značky Citroen, firma P+K nedosahuje ani tretinu odbytu roku 1998. Ľudia si šetria peniaze na horšie časy, tušia, že ich budú potrebovať, hodnotí predajca. Ani špeciálne akcie sa nestretávajú s väčším ohlasom. Čo sa predáva, to sú úžitkové vozidlá. Darí sa nám predávať Berlingo, a tak prežívame. Honda Prešov Zona predáva o štvrtinu menej áut ako v minulom roku. Podľa predajcu je dôvodom široká ponuka rôznych automobilov a takisto dovozná prirážka 7 % a vysoká DPH: Ceny sa každý rok zvyšujú. Ešte pred rokom stála Honda CRV 760-tisíc korún a bolo to najpredávanejšie auto vo svojej triede. Dnes stojí 930-tisíc. Aj díler značky Fiat, BM auto Prešov, predáva v tomto roku podstatne menej automobilov. Pokles dosahuje až 80 percent. Pritom v predchádzajúcich rokoch bol najúspešnejším predajcom v regióne, len v roku 1996 predali vyše 500 automobilov. O cenovo najprístupnejšie auto - Punto už nie je taký záujem ako ešte pred rokom, je to zrejme spôsobené jeho morálnou zastaranosťou. O mesiac príde nové auto, očakávame obrat k lepšiemu, a to na celom Slovensku, konštatuje predajca. Dôvodom nižšieho predaja však nemusí byť podľa neho len cena: Trh sa sýti. Ročne sa na Slovensku predá 80-tisíc áut, za tri roky je to štvrť milióna. Tá hranica predaja niekde je. Stále Felicia Cenovo najprístupnejšia je značka Škoda. Mnoho ľudí však nemá ani na ňu. Napríklad v okrese Stropkov sú minimálne pracovné príležitosti a od začiatku roka tu prišlo o prácu niekoľko sto zamestnancov. Tomu sa podriaďuje aj kúpyschopnosť. Za 3600 korún si auto nikto nekúpi, tvrdí predajca Š-autoservis zo Stropkova. Octavia sa predáva stále na rovnakej úrovni, menší záujem je už o Feliciu, aj keď je to stále najpredávanejšie auto. Východisko hľadá spoločnosť v predaji do iných, ekonomicky silnejších regiónov. Aj Camea Car v Prešove sa zameriava na značky Škoda a Seat. Pokles predaja oproti minulému roku však dosahuje minimálne 50 %. Zákazníkom nejde o typ, ani výbavu, ale o cenu. Aby bola čo najnižšia, hodnotí predajca: To, čo sa predáva, sú Felicie, Seaty veľmi nie, a ak, potom Cordoby a Ibizy. O Octaviu veľký záujem nie je, viacerí klienti sú zvedaví a čakajú na Fabia. Radšej nenápadné Ak sa lacné autá nepredávajú, aká je situácia u drahých? Autorizovaný predajca vozidiel BMW, Rover a Land Rover, firma Tempus Bavaria v Košiciach zaznamenala v tomto roku takisto pokles predaja, približne o tretinu. Najväčší záujem je o Rover 200 a 400, priemerná cena predaného auto u tohto predajcu sa pohybuje okolo 4 mil. Sk. Horná hranica u niektorých áut môže podľa výbavy dosiahnuť až 15 mil. Sk, záujem o ne je však menší. Mnohí klienti v poslednom čase prichádzajú s tým, že nechcú mať nápadné auto. Viera Kožárová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |