Hospodársky denník
USD41,297 Sk
EUR43,987 Sk
CHF27,486 Sk
CZK1,199 Sk
  Piatok  3.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Napätie dostáva impulzy


Komentuje Rudolfa Vallová
Každý štát v záujme ochrany životného prostredia venuje prvoradú pozornosť hromadnej doprave. Hoci niektoré z jej foriem nemajú pozitívny vplyv na prírodu, predsa znižujú počet prepráv osobnými dopravnými prostriedkami, ku ktorému patrí predovšetkým auto. Každý vklad štátu do verejnej dopravy je teda investíciou pre budúce generácie. Venovať pozornosť hromadnej doprave v mnohých demokraciách však neznamená, aby na účely proklamovaného „zlepšovania“ sa načieralo hlbšie do vrecák obyvateľov a na ich účet sa niekto „hral“ a každú chvíľu zavádzal nie lacné zlepšovacie návrhy. V týchto dňoch Mestská rada hlavného mesta Bratislavy schválila nový systém nezľavnených cestovných lístkov. Podľa štatistických údajov viac ako 80 % cestujúcich na nezľavnené cestovné lístky prestupuje. Nový systém odlišuje, nielen či ide o jednorazové cestovné lístky alebo kombinované, ale zohľadňuje sa aj čas trvania cesty. Pravdepodobne na účely vytvorenia imidžu, že systém je spravodlivý, si cestujúci bude môcť kúpiť jednorazový cestovný lístok za 6 až 18 Sk podľa toho, či bude cestovať 10 až 60 minút alebo kombinovaný pre 2 - 4 jazdy platný 30 minút za 11 až 43 Sk. Nikde sa nehovorí, čo ak sa jazda hromadnej verejnej dopravy predĺži o neplánované čakanie na križovatkách alebo v čase dopravnej špičky, alebo očakávaný dopravný spoj jednoducho vynechá. Obávam sa, že v návrh, ktorý bude 9. septembra prerokovávať mestské zastupiteľstvo, obsahuje len element zvyšovania napätia medzi bratislavskou MHD a jej cestujúcimi, pričom charakter zmien sami osebe hovoria, že nie sú finančne nenáročné. Kým v iných veľkomestách prichádzajú na potrebu rozlíšenia taríf cestovného podľa kilometrových vzdialeností od centra mesta, Bratislava zostáva malomestom s prehlbujúcimi sa problémami mestskej hromadnej dopravy, nekvalitou služieb a starnúcim dopravným parkom, no s ustavičnými snahami útočiť na vrecká cestujúcich. Kedy si zodpovední dajú otázku, že vec sa dá riešiť aj inak. Jeden typ zo zahraničia - cestovné odstupňované podľa kilometrových vzdialeností v tarifných zónach a bez ohľadu na to, či je jednorazové, spiatočné, kombinované a teda viacrazové, platné od času kúpy v časovom limite dve hodiny v špičke od pondelka do piatka, inak cestovné prvej zóny (najvýhodnejšia tarifa) platné v pracovných dňoch na území celého mesta a cez víkend na území celého mesta bez časového obmedzenia. A navyše, lístky v prípade autobusovej prepravy si človek môže zakúpiť i u vodiča. Jedinou požiadavkou je nástup prednými dverami a platenie vo vopred pripravenej presnej sume cestovného lístka. Príkladov zo sveta je však viac ako dosť. Pri rozhodovaní by však malo ísť vždy o ekonomické riešenie organizácie MHD, zhodnotenie dosahu na ochranu životného prostredia, ku ktorému jednoznačne patrí aj zníženie počtu jázd osobnými dopravnými prostriedkami a vytvorenie obyvateľstvu čo najlepších možností na cestovanie za prácou a bežný život v komunite.

Amsterdampolojasno19
Atényoblačno28
Belehradprehánky20
Berlínpolojasno18
Bratislavaprehánky18
Bruselpolojasno19
Budapešťprehánky18
Bukurešťdážď17
Frankfurtoblačno18
Helsinkipolojasno20
Istanbuloblačno27
Kodaňslnečno20
Kyjevslnečno19
Lisabonoblačno26
Londýnslnečno25
Madridpolojasno30
Milánoprehánky25
Moskvamalá oblačnosť18
Oslooblačno17
Parížpolojasno27
Prahapolooblačno20
Rímbúrka28
Sofiaprehánky17
Štokholmpolojasno20
Varšavapolojasno20
Viedeňprehánky18
Záhrebbúrka21
Ženevadážď17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.