Napätie dostáva impulzy Komentuje Rudolfa Vallová Každý štát v záujme ochrany životného prostredia venuje prvoradú pozornosť hromadnej doprave. Hoci niektoré z jej foriem nemajú pozitívny vplyv na prírodu, predsa znižujú počet prepráv osobnými dopravnými prostriedkami, ku ktorému patrí predovšetkým auto. Každý vklad štátu do verejnej dopravy je teda investíciou pre budúce generácie. Venovať pozornosť hromadnej doprave v mnohých demokraciách však neznamená, aby na účely proklamovaného zlepšovania sa načieralo hlbšie do vrecák obyvateľov a na ich účet sa niekto hral a každú chvíľu zavádzal nie lacné zlepšovacie návrhy. V týchto dňoch Mestská rada hlavného mesta Bratislavy schválila nový systém nezľavnených cestovných lístkov. Podľa štatistických údajov viac ako 80 % cestujúcich na nezľavnené cestovné lístky prestupuje. Nový systém odlišuje, nielen či ide o jednorazové cestovné lístky alebo kombinované, ale zohľadňuje sa aj čas trvania cesty. Pravdepodobne na účely vytvorenia imidžu, že systém je spravodlivý, si cestujúci bude môcť kúpiť jednorazový cestovný lístok za 6 až 18 Sk podľa toho, či bude cestovať 10 až 60 minút alebo kombinovaný pre 2 - 4 jazdy platný 30 minút za 11 až 43 Sk. Nikde sa nehovorí, čo ak sa jazda hromadnej verejnej dopravy predĺži o neplánované čakanie na križovatkách alebo v čase dopravnej špičky, alebo očakávaný dopravný spoj jednoducho vynechá. Obávam sa, že v návrh, ktorý bude 9. septembra prerokovávať mestské zastupiteľstvo, obsahuje len element zvyšovania napätia medzi bratislavskou MHD a jej cestujúcimi, pričom charakter zmien sami osebe hovoria, že nie sú finančne nenáročné. Kým v iných veľkomestách prichádzajú na potrebu rozlíšenia taríf cestovného podľa kilometrových vzdialeností od centra mesta, Bratislava zostáva malomestom s prehlbujúcimi sa problémami mestskej hromadnej dopravy, nekvalitou služieb a starnúcim dopravným parkom, no s ustavičnými snahami útočiť na vrecká cestujúcich. Kedy si zodpovední dajú otázku, že vec sa dá riešiť aj inak. Jeden typ zo zahraničia - cestovné odstupňované podľa kilometrových vzdialeností v tarifných zónach a bez ohľadu na to, či je jednorazové, spiatočné, kombinované a teda viacrazové, platné od času kúpy v časovom limite dve hodiny v špičke od pondelka do piatka, inak cestovné prvej zóny (najvýhodnejšia tarifa) platné v pracovných dňoch na území celého mesta a cez víkend na území celého mesta bez časového obmedzenia. A navyše, lístky v prípade autobusovej prepravy si človek môže zakúpiť i u vodiča. Jedinou požiadavkou je nástup prednými dverami a platenie vo vopred pripravenej presnej sume cestovného lístka. Príkladov zo sveta je však viac ako dosť. Pri rozhodovaní by však malo ísť vždy o ekonomické riešenie organizácie MHD, zhodnotenie dosahu na ochranu životného prostredia, ku ktorému jednoznačne patrí aj zníženie počtu jázd osobnými dopravnými prostriedkami a vytvorenie obyvateľstvu čo najlepších možností na cestovanie za prácou a bežný život v komunite.
|
Amsterdam | polojasno | 19 |
Atény | oblačno | 28 |
Belehrad | prehánky | 20 |
Berlín | polojasno | 18 |
Bratislava | prehánky | 18 |
Brusel | polojasno | 19 |
Budapešť | prehánky | 18 |
Bukurešť | dážď | 17 |
Frankfurt | oblačno | 18 |
Helsinki | polojasno | 20 |
Istanbul | oblačno | 27 |
Kodaň | slnečno | 20 |
Kyjev | slnečno | 19 |
Lisabon | oblačno | 26 |
Londýn | slnečno | 25 |
Madrid | polojasno | 30 |
Miláno | prehánky | 25 |
Moskva | malá oblačnosť | 18 |
Oslo | oblačno | 17 |
Paríž | polojasno | 27 |
Praha | polooblačno | 20 |
Rím | búrka | 28 |
Sofia | prehánky | 17 |
Štokholm | polojasno | 20 |
Varšava | polojasno | 20 |
Viedeň | prehánky | 18 |
Záhreb | búrka | 21 |
Ženeva | dážď | 17 |
|
|
|