Hospodársky denník
USD41,297 Sk
EUR43,987 Sk
CHF27,486 Sk
CZK1,199 Sk
  Piatok  3.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Volkswagen Slovakia - cesta k úspechu.


Jozef Uhrík: Na Slovensku sa rodí nová história automobilového priemyslu. Je príjemné byť pri tom Špičkový manažér, racionálny ekonóm, vynikajúci stratég. Človek, ktorého celá profesionálna dráha je spojená so slovenským strojárstvom. Pôsobil vo vedení veľkých strojárskych podnikov, neskôr svoje skúsenosti využil pri práci v najvyšších štátnych orgánoch. V súčasnosti je na čele viacerých odborných zväzov a združení. V posledných rokoch sa jeho meno neodmysliteľne spája so svetoznámym výrobcom automobilov koncernom Volkswagen - Ing. Jozef Uhrík, CSc. Je jedným z tých, ktorí boli nominovaní na výročnú cenu Občianskeho združenia NEF - Hospodársky klub Zlatý Biatec 1999. Vo vedení bratislavského závodu Volkswagen pracuje Jozef Uhrík už od samého začiatku, od roku 1991. Najskôr ako ekonomicko-obchodný riaditeľ a hovorca obchodného vedenia Volkswagen Bratislava, s. r. o. a neskôr po jeho transformácii na akciovú spoločnosť Volkswagen Slovakia ako člen a hovorca predstavenstva. „Na Slovensku sa rodí nová história automobilového priemyslu a je príjemné byť pri tom.“ (Jozef Uhrík, december 1998) Rastúca výroba
Zmluva, ktorá bola uzatvorená v roku 1991 medzi koncernom Volkswagen, vládou Slovenskej republiky a BAZ Bratislava predpokladala vybudovať v bratislavskom závode kapacitu na výrobu 30 000 vozidiel ročne, 200 000 prevodoviek a zamestnať 1500 ľudí. Už realita roku 1996 prekročila pôvodné plány a minulý rok sa stal doslova prelomovým. Strojnásobil sa objem výroby, závod prijal takmer 2000 nových zamestnancov. Podnik v minulom roku opustilo vyše 125 000 vozidiel, vyrobilo sa tu viac ako 320 000 prevodoviek a 8 000 000 komponentov. V tomto trende pokračuje akciová spoločnosť Volkswagen Slovakia aj v tomto roku. Za prvých šesť mesiacov závod vyrobil 64 419 osobných automobilov. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka to predstavuje nárast o 26 percent. Vzrástla aj výroba prevodoviek a komponentov. V prvom polroku Volkswagen Slovakia vyrobil vyše 172-tisíc prevodoviek, čo medziročne predstavuje 9-percentný nárast. O osem percent, na viac ako 4 milióny kusov, vzrástla aj výroba komponentov. Spolu s rastom výroby zákonite vzrástol aj export. Ten dosiahol v prvom polroku 35,4 miliardy korún, čo je aktívne saldo 7,8 miliardy. Tento ukazovateľ predstavoval v prvom polroku minulého roka len 3,8 miliardy korún. Volkswagen Slovakia zamestnával v Bratislave koncom polroka 5465 pracovníkov. Rok predtým predstavovala zamestnanosť vo Volkswagene 4865 ľudí. To znamená, že za 12 mesiacov závod zvýšil počet svojich zamestnancov o 600. (grafy - výroba automobilov, prevodoviek, komponentov, export, import) „... Uvedomme si včas naše prednosti! Vychádzajúc z tohto poznatku, ja osobne razím tému: niet strojárskej fabriky na Slovensku, ktorá by nemala riešenie a ktorá by nemohla vyrábať vo svetovej kvalite!“ (Jozef Uhrík, marec 1997) Slovenskí dodavatelia
Adekvátne rozvoju akciovej spoločnosti Volkswagen Slovakia sa postupne rozvíja aj sieť subdodávateľov zo Slovenska. V predchádzajúcom období smerovala väčšina subdodávok zo slovenských organizácií do akciovej spoločnosti Škoda. Minulý rok bol však prelomový a ťažisko dodávok sa presunulo na značku Volkswagen. Z 18 miliárd korún priamych dodávok za minulý rok predstavujú dodávky pre značku Volkswagen 11 miliárd a ďalšie vyše 2 a pol miliardy pre Škodu. To znamená, že Volkswagen a Škoda sa stávajú hlavnými odberateľmi komponentov zo slovenského automobilového priemyslu ako celku. Tieto dodávky predstavujú niekoľkonásobný medziročný nárast za posledné tri roky. „Náš závod bol iniciátorom tejto záležitosti,“ hovorí v tejto súvislosti Jozef Uhrík, „garantom prípravy subdodávateľov pre teritórium východnej a strednej Európy je Škoda. My však tomuto procesu pomáhame a cez naše kontakty sa snažíme v koordinovanej spolupráci s vedením koncernu zvýšiť objem dodávok z tohto teritória. Naším cieľom je znížiť naše logistické náklady a zároveň zapojiť do tohto procesu čo najviac životaschopných slovenských firiem. Nie je to jednoduché. Mnohí slovenskí dodávatelia totiž stále zápasia s tromi základnými problémami. Neznalosť marketingu - efektivita predaja a dokonalé poznanie potrieb zákazníka, a to je jeden problém, druhý je podkapitalizácia našich podnikov a tretí problém je úroveň technologického procesu. Sú podniky, ktoré sú to schopné zvládnuť samy - od výskumu, vývoja až po predaj, ale sú podniky, kde je oveľa racionálnejšie robiť to v spolupráci so západnými firmami. V oblasti subdodávok pre automobilový priemysel je až 90 percent podnikov, ktoré sú úspešné, práve takéhoto charakteru.“ Pre značku Volkswagen pracuje momentálne 15 subdodávateľov. Rozvinutá je spolupráca s nemeckými firmami etablovanými na Slovensku - ako sú napríklad SACHS Trnava, KÜSTER Vlkanová, CONTITECH Dolné Vestenice. So závodom v Bratislave začínajú spolupracovať aj viaceré slovenské firmy. Sú to rozhodujúce komponenty, elektropríslušenstvo, káblové zväzky, dodávky elektroprístrojov z VDI Nitra, komponenty pre zadné brzdy z VAP Prešov, plastové dielce z Plastiky Nitra. „Od minulého roka sa sľubne rozvíja spolupráca so ZSNP v Žiari nad Hronom. Pre podniky Volkswagen táto organizácia dodala už viac ako 800 ton tlakových odliatkov. V súčasnosti sa pripravujú v Žiari nad Hronom projekty na vybudovanie spoločných podnikov s tromi nemeckými firmami s cieľom vybudovať kapacitu na výrobu kokilových a tlakových odliatkov pre automobilový priemysel,“ hovorí na margo perspektív rozvoja subdodávateľskej siete Jozef Uhrík. Integrovaných dodávateľov má Volkswagen Slovakia troch. Firma Sommer Alibert dodáva dverové výplne, Johsons Controls - sedadlá a VW Bordnetze Nitra - káblové zväzky. Rozvoj závodu si žiada ďalšie riešenia. Momentálne sa intenzívne pracuje spoločne s predstaviteľmi slovenskej vlády na projekte vybudovania Industrieparku priamo pri závode v Bratislave. Nebáť sa noviniek
„... Myslím si, že je dôležité umožniť ľuďom tvoriť hodnoty. Aby mali za čo slušne žiť a aby krajina dostala to, čo jej patrí - prostriedky vo forme daní. Pri budovaní tejto firmy som mal vždy na pamäti dve základné podmienky: aby tento projekt nebol zaťažením pre koncern, ani pre Slovensko. Na druhej strane som chcel vytvárať pracovné miesta.“ (Jozef Uhrík, január 1998) Závod v Martine, ktorý bude dodávať komponenty pre nápravy, prevodovky a riadenie nielen pre závod v Bratislave, ale aj pre ďalšie závody v rámci koncernu, je pred dokončením. Pri výstavbe tejto lokality Volkswagen Slovakia už dlhšie obdobie veľmi efektívne spolupracuje s akciovou spoločnosťou Auto Martin. Odvetvie automobilového priemyslu bolo označené v SR za strategické, k tomu boli vytvorené aj potrebné organizačné predpoklady. Jedným z konkrétnych krokov bol aj vznik spoločnosti Auto Martin, v ktorej je rozhodujúcim podielnikom Fond národného majetku SR. Táto organizácia má za úlohu pripravovať zaujímavé investície v automobilovom priemysle v spolupráci s budúcimi investormi. To je aj prípad závodu v Martine. Spoločnosť Auto Martin pripravila pozemky, začala s realizáciou stavby. V polovici augusta bola podpísaná dohoda medzi firmou Volkswagen a Auto Martin o prevzatí stavby. „My vlastne preberáme rozostavanú investíciu, ktorú sme odkúpili a kde ideme teraz už v našej réžii organizovať výrobu. Myslím, že vznik tejto organizácie Auto Martin je nóvum nielen u nás, ale aj v okolitých krajinách. Auto Martin totiž nie je len agentúra, je to komerčno-projekčná organizácia, ktorá pomáha investorom pripraviť projekty a urýchliť ich realizáciu. Na príklade tejto organizácie sa podarilo vyprofilovať univerzálnu schému, ako efektívne využiť prostriedky určené na reštrukturalizáciu, ale aj ako urýchliť vstup zahraničných investorov na naše územie. Vezmime si ďalší príklad - Johnson Controls, len vo februári sa začali rozhovory a tento mesiac sa položil základný kameň nového podniku. Už teraz sa tam vyrába v improvizovaných podmienkach a už v prvom kvartáli budúceho roka tam bude spustený závod na šitie autopoťahov. Podobných projektov má Auto Martin rozpracovaných viac. Myslím, že vznik tejto organizácie bol zo strany vlády veľmi dobrým ťahom, čo nakoniec dokazuje aj projekt nášho závodu v Martine,“ hovorí Jozef Uhrík. Výroba v závode v Martine by sa mala spustiť koncom tohto roka. Momentálne sa veľmi intenzívne pracuje na spresnení štruktúry výrobného programu, od čoho sa odvinie aj konečná výška investícií a počet zamestnancov. Investujme do ľudí!
„Výkon, myslenie, kvalita práce ľudí je v našej spoločnosti skutočne vysoká a možno očakávať, že v budúcnosti bude európsky nadštandardná. Treba preto viac investovať do ľudí ako do železa ...“ (Jozef Uhrík, apríl 1996) Počet zamestnancov sa vo Volkswagene Slovakia momentálne blíži k číslu 5500. Silnou stránkou podniku je vysoká kvalifikačná štruktúra jeho pracovníkov. Pri vekovom priemere 28 rokov má skončenú odbornú školu a odbornú školu s maturitou okolo 70 percent zamestnancov. Nevyučených tu pracuje len niečo vyše 2 percent ľudí. (graf kvalifikačná štruktúra)
„Využil som možnosť uplatnenia mojich snov z predchádzajúceho obdobia v oblasti personálnej práce. Túto organizáciu sme museli z personálneho hľadiska budovať z nuly. Museli sme vybudovať silný kolektív nezaťažený žiadnymi pravidlami, ktorý je schopný popasovať sa s problémami, ktoré súvisia s tímovou prácou, so systémom práce orientovaným na zákazníka,“ hovorí Jozef Uhrík. „Pri získavaní kvalitných ľudí však môže nastať zakrátko problém. Náš najlepší kapitál, ktorý sme mali - kvalifikovanú pracovnú silu, totiž pomaly strácame. Stratili sme celú jednu generáciu učňovského dorastu, naše učilištia, ktoré majú byť liahňou odborníkov, zívajú prázdnotou. Pokiaľ bude tento vývoj pokračovať, stratíme ten silný argument, ktorý sme mali pri vstupe do transformácie. Je to naozaj problém, ktorý musíme spoločne definovať, analyzovať a čo najrýchlejšie riešiť.“ Kvalitou svojej produkcie sa závod v Bratislave dostal na popredné miesta v rámci koncernu. V súčasnosti sa tu vyrábajú technicky najzložitejšie modely. V produkcii závodu sú VW Golf A4, VW Golf 4 Motion, VW Golf Variant 4 Motion, VW Bora Motion a VW Bora Variant 4 Motion. Presadili sa kvalitou
„Presadiť sa bude možné iba kvalitou a plnením povinností. Odmietam vyhlásenia typu, že stále nás niekto odstrkuje alebo obmedzuje. Nemáme dôvod na žiadne komplexy, pretože riešenia na všetky problémy máme vo vlastných rukách.“ (Jozef Uhrík, február 1997) V súčasnosti pokračuje na pôde Volkswagenu Slovakia investičná výstavba, ktorou chce závod riešiť disproporciu produkcie v oblasti karosárskych a lakovníckych prác. Produkciu v tejto oblasti totiž podnik v minulých rokoch realizoval za širokej pomoci sesterských závodov v rámci koncernu. Prvým krokom bolo dobudovanie novej karosárne s plochou 36 300 štvorcových metrov a s inštalovanou kapacitou 300 karosérií denne. „Plány, ktoré boli stanovené na tento rok, zatiaľ plníme a svojím spôsobom sme v predstihu. Verím, že dosiahneme minimálne úroveň minulého roka - čo sa týka počtu kusov. Pokiaľ ide o objem prác - ten bude práve z dôvodu vyrovnania disproporcie v oblasti lakovníckych a karosárskych prác väčší ako v minulom roku. Čo sa týka budúcnosti, robíme všetko pre to, aby sme boli pripravení - pokiaľ si to bude vyžadovať situácia na trhu, zásadne zvýšiť produkciu. Chceme, aby špecialitou tohto závodu bola predovšetkým jeho flexibilita, aby sme boli schopní veľmi rýchlo reagovať na komplikované modifikácie rád A a A 0. K tomu prispôsobujeme technické riešenia našich projektov i organizačné usporiadanie.“ Volkswagen Slovakia je najvýchodnejším závodom koncernu, kde sa vyrába finálny produkt. Je umiestnený v teritóriu dobrých nákladových možností. Okrem toho je tu mladý kolektív, s perfektnou kvalifikačnou štruktúrou a nízkym vekovým priemerom, ktorý má schopnosť pracovať na najkomplikovanejších modeloch. To všetko sú atribúty, ktoré ho predurčujú na ďalší rozvoj. „Potvrdilo sa mi, že manažér, ak chce dosiahnuť úspech, nemôže cúvnuť k jednoduchým cieľom. Tie musia byť postavené na úrovni svetových parametrov. A to znamená odvahu pustiť sa do súťaže s tými, ktorí sa dostali až úplne na vrchol.“ (Jozef Uhrík, január 1999)

Amsterdampolojasno19
Atényoblačno28
Belehradprehánky20
Berlínpolojasno18
Bratislavaprehánky18
Bruselpolojasno19
Budapešťprehánky18
Bukurešťdážď17
Frankfurtoblačno18
Helsinkipolojasno20
Istanbuloblačno27
Kodaňslnečno20
Kyjevslnečno19
Lisabonoblačno26
Londýnslnečno25
Madridpolojasno30
Milánoprehánky25
Moskvamalá oblačnosť18
Oslooblačno17
Parížpolojasno27
Prahapolooblačno20
Rímbúrka28
Sofiaprehánky17
Štokholmpolojasno20
Varšavapolojasno20
Viedeňprehánky18
Záhrebbúrka21
Ženevadážď17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.