Hospodársky denník
USD41,297 Sk
EUR43,987 Sk
CHF27,486 Sk
CZK1,199 Sk
  Piatok  3.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Medzi tlačiarňou a čitateľom


Obchodnú a distribučnú prácu riadi počítač
Viete si predstaviť 16 500 ton papiera? Ak by sme ho uložili na plochu desaťkrát desať metrov, dostali by sme stoh vysoký 180 metrov, ako 60-poschodový mrakodrap. Práve toľko novín a časopisov rozvezie Mediaprint-Kapa Pressegrosso, s. r. o., ročne svojim odberateľom. Firme, ktorá v novembri oslávi deviate narodeniny, sa postupne podarilo zvyšovať svoj podiel na trhu novín a časopisov tak, že v súčasnosti predstavuje v stánkovom predaji viac ako polovicu, 52 percent (graf č. 1). Spoločnosť vznikla ako pokračovateľ firmy Kapa Impulz, ktorá ešte v roku 1989, v období hladu po zahraničnej tlači, ju začala dovážať ako prvá. Pravdaže, ani nadšenie a pochopenie potrieb trhu nestačí, ak chýbajú prostriedky a know-how. Tie priniesol do firmy zahraničný partner a Mediaprint-Kapa si začala dávať smelšie ciele. Jej prítomnosť sa v začiatočnom období prejavila vkusnými stánkami a kamelotmi v rovnošatách. A pretože kameloti, napríklad v Nitre, ponúkali denníky už o piatej ráno, táto konkurencia
mala blahodarný vplyv aj na otváracie hodiny v stánkoch PNS, ktoré dovtedy začínali s predajom až o pol siedmej, o siedmej. Neprešiel ani týždeň a už otvárali o piatej, najneskoršie o pol šiestej. Toto boli vonkajšie prejavy, ktoré si mohol všimnúť každý vnímavý človek. V tom čase pôsobila firma na celom území Česko-Slovenska. Na rozdiel od dovtedy zaužívaného systému predaja tlače vlastnými zamestnancami sa nová spoločnosť zamerala predovšetkým na okamžitú distribúciu zmluvným odberateľom, zvyčajne malým súkromníkom, ktorí predávali tlač v prenajatých alebo sprivatizovaných stánkoch. Pritom kládli dôraz na rýchlosť a spoľahlivosť dopravy. Dnes už Mediaprint-Kapa nekomunikuje priamo s týmito odberateľmi. Vytvorila štrnásť regionálnych spoločností, v ktorých má významnú majetkovú účasť, kontrolný balík. Tie zastupujú jej záujmy v regiónoch. Vďaka takejto organizácii činnosti sa zlepšila platobná disciplína predajcov tlače - ústredie firmy s nimi malo veľké problémy hlavne v prvých rokoch po malej privatizácii, keď sa mnohí správali tak, akoby faktúra za odobratú tlač bola len zdrapom papiera. Podľa riaditeľa Ľubomíra Baču sa práve tam zrodili dlhy spoločnosti vydavateľom, čiže meškanie platieb. Po mnohých vyhratých súdnych žalobách a príkazoch na exekúciu, keď bola spoločnosť nútená siahnuť nielen k odpísaniu nevymožiteľných pohľadávok, ale aj k bankovým úverom, sa jej dlh voči vydavateľom, ktorý sa zrodil v tom období, postupne znižuje. Devízou firmy je
pružnosť,
operatívnosť, schopnosť pracovať s relatívne nízkou remitendou a spoľahlivé doručenie na miesto predaja. Zásluhu na tom má aj moderné expedičné stredisko s praktickým vylúčením namáhavej manuálnej práce, ktorá bývala sprievodným znakom expedície. Linky, ktoré automaticky vážia a balia tlač, sú tiež zárukou presnosti. Prevoz v kontajneroch zasa vylučuje straty počas prepravy. V dôraze na dopravu, ktorý kládli už od začiatku, nepoľavili. Tá predstavuje napokon najvyššiu položku vo vlastných nákladoch firmy, ktorá používa zásadne vlastnú dopravu a sama si ju riadi. V spoločnosti Mediaprint-Kapa majú vypracované presné pokyny nielen pre bežné, ale aj pre havarijné situácie, pripravených vodičov i autá do zálohy. A ak sa hovorí, že keď vyjde slnko,
musia vždy vyjsť aj noviny, pre Mediaprint-Kapa platí, že noviny, ktoré vyjdú, sa musia vždy dostať k svojim čitateľom. A to aj keď je také počasie, že sa vonku všetci čerti ženia. Za takmer deväť rokov existencie firmy sa len raz stalo, že čitatelia nedostali ráno svoje denníky. Bolo to vo februári tohto roka, keď snehová kalamita na východnom Slovensku doslova ochromila život. Okrem štrnástich regionálnych spoločností zriadila Mediaprint-Kapa aj ďalšiu spoločnosť - Abopress, ktorá sa venuje zabezpečovaniu predplatného. Podľa Ľ. Baču nepatrila abonencia medzi priority firmy, k tejto činnosti ich vlastne dostali požiadavky vydavateľov. Funguje však, má moderné vybavenie a kapacity schopné ponúknuť podstatné rozšírenie služieb. Ľubomír Bača, ktorý bol vlani krátky čas generálnym riaditeľom konkurenčnej PNS, priznáva, že obchodné podmienky Mediaprint-Kapa vydavateľom sú tvrdšie. Zdôvodňuje to však ekonomikou, rastúcimi nákladmi a tým, že v súkromnej spoločnosti niet spôsobu, ako vykryť prípadnú stratu, ani keď zabezpečuje spoločensky užitočnú a potrebnú činnosť. Na druhej strane, aby im poskytli širší priestor na ich vlastnú hospodársku stratégiu, niektorým vydavateľom ponúkli uzavretie zmlúv na dlhšie obdobie, než býva zvykom, napríklad na tri roky. V tom sa prejavuje jej pružnosť. Hlavným cieľom,
prioritou firmy
je dosiahnuť taký stav, aby každý jeden zo 750 titulov, ktoré distribuuje, bol na každom jednom predajnom mieste po celý čas, kým nedoručia nasledujúce číslo. Teda denník až do večera, týždenník celý týždeň, mesačník celý mesiac. Samozrejme, pri nízkej remitende, ideálna je jeden kus na každý stánok. Dosiahnuť to nie je vôbec jednoduché, závisí to totiž od mnohých takých okolností, ktoré distribučná spoločnosť nemôže ovplyvniť, ale musí ich brať do úvahy. Ak som sa od začiatku usilovala prezentovať spoločnosť Mediaprint-Kapa Pressegrosso ako modernú firmu,
ktorú postavili na nohy mladí nadšenci s istou novou filozofiou v oblasti distribúcie tlače, musím ešte dodať, že na tom, aby sa ich cieľ stal realitou, usilovne pracujú. V Nemecku kúpili počítačový distribučný program a prispôsobujú ho slovenským podmienkam. Už dva roky ho „kŕmia“ podrobnými informáciami o predaji jednotlivých titulov, na základe ktorých program dokáže pripraviť návrh optimálnej objednávky. Trvá to dosť dlho, pretože so zmenami a prestavbami v našich mestách a obciach sa stále menia predajné miesta, stánky sa premiestňujú, čo má veľký vplyv na predaj. Inak sa predáva v stánku tesne pri zastávke MHD, inak, ak ho premiestnia o sto, dvesto metrov ďalej. Program bolo treba „naučiť“ abstrahovať od niektorých netypických vydaní, napríklad so zaujímavými prílohami alebo vkladanými materiálmi, a pretože nadväzuje aj na účtovníctvo, bolo doň potrebné postupne vkladať všetky zmeny z oblasti účtovníctva a daní. V súčasnosti ho začínajú používať skúšobne a pevne veria, že v roku 2000
už naozaj budú mať prehľad o predaji všetkých titulov na každom jednom predajnom mieste, takže svoj cieľ splnia. A to na úžitok nielen samej firmy, ale hlavne vydavateľov a čitateľov. Čitateľ nájde v stánku alebo predajni kompletnú ponuku a vydavateľ bude vedieť, že objednaný náklad je v súlade s možnosťami predaja, takže nebude míňať prostriedky na tlač remitendy. Tak ako sa tlač stáva dostupnejšou a predáva sa napríklad aj v predajniach potravín, obchodných domoch a na benzínových pumpách, rozširuje sa aj počet obchodných partnerov firmy Mediaprint-Kapa Pressegrosso. Ide o kontrakt so spoločnosťami, ktoré vlastnia celú sieť, napríklad Benzinol, Tesco a ďalšie. Mediaprint-Kapa je v týchto prípadoch aj poradcom, zabezpečí stojany na tlač, navrhne sortiment tlače, ktorá by sa na konkrétnom mieste mala predávať. V náročnej oblasti podnikania, v distribúcii tlače nemá dnes Mediaprint-Kapa Pressegrosso problémy väčšiny firiem na Slovensku: nemá žiadne záväzky voči štátu a dlhy voči vydavateľom, ktoré vznikli nedisciplinovanosťou malých partnerov v predchádzajúcom období, stále znižuje. Zároveň sa stále zvyšuje počet firmou zásobovaných predajných miest (graf č. 2) a množstvo tlače distribuovanej do tejto predajnej siete (graf č. 3). Zuzana Krútka
Grafy Hd
Graf č. 1: Vývoj podielu Mediaprint-Kapa Pressegrosso na trhu v priamom predaji periodickej tlače 1994 1995 1996 1997 1998 júl 1999
23 % 31 % 37 % 41 % 48 % 52 %
Graf č. 2: Počet predajných miest zásobovaných firmou Mediaprint-Kapa Pressegrosso 1994 1995 1996 1997 1998 júl 1999
812 1025 1169 1250 1622 1877
Graf č. 3: Počet kusov periodickej tlače distribuovanej firmou Mediaprint-Kapa Pressegrosso 1992 1993 1994 1995 1996 1997
denníky 34 031 217 46 650 376 52 044 558 63 459 306 71 087 149 63 578 703 časopisy 19 318 750 30 639 821 41 694 338 51 341 975 53 759 943 50 198 504 spolu 53 349 967 77 290 197 93 738 896 114 801 281 124 847 092 113 777 207 1998 1. - 6. 1999
65 834 561 32 971 120
51 738 649 26 152 238
117 573 210 59 123 358
Zdroj Mediaprint-Kapa Pressegrosso

Amsterdampolojasno19
Atényoblačno28
Belehradprehánky20
Berlínpolojasno18
Bratislavaprehánky18
Bruselpolojasno19
Budapešťprehánky18
Bukurešťdážď17
Frankfurtoblačno18
Helsinkipolojasno20
Istanbuloblačno27
Kodaňslnečno20
Kyjevslnečno19
Lisabonoblačno26
Londýnslnečno25
Madridpolojasno30
Milánoprehánky25
Moskvamalá oblačnosť18
Oslooblačno17
Parížpolojasno27
Prahapolooblačno20
Rímbúrka28
Sofiaprehánky17
Štokholmpolojasno20
Varšavapolojasno20
Viedeňprehánky18
Záhrebbúrka21
Ženevadážď17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.