Hospodársky denník
USD41,1 Sk
EUR43,297 Sk
CHF27,044 Sk
CZK1,215 Sk
  Štvrtok  30.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













O čom je produktivita? Je o ...


Správne motivovať je náročná úloha
Nech sa zdali na prvý pohľad všetky témy seminára o produktivite práce akokoľvek „vedecké“ alebo pre laika nezrozumiteľné, hovorili o živote, práci, pracovných výsledkoch. Na seminári Slovenskej spoločnosti pre TPM (čo je vlastne tzv. totálne produktívna údržba) v Nových Zámkoch, sa všetko krútilo o produktivite práce. Dá sa zvyšovať viacerými metódami, verejnosť vie, že k tým najjednoduchším patrí tá neslávna intenzifikácia robiť rýchlejšie. Iba odborníci vedia, že k zvyšovaniu produktivity vedie aj motivácia pracovníkov, aby rozmýšľali, aby podávali zlepšovacie návrhy. K produktivite práce vedie aj produktivita logistických reťazcov vo výrobných systémoch, autointegračný tréning ako prostriedok na tvorbu, udržanie a ďalšie zlepšovanie najlepšej (samo)motivácie. László Soos z maďarského centra produktivity z Budapešti uviedol japonské praktiky a skúsenosti napríklad aj so zavádzaním zásadných zmien v materiálových tokoch. Japonské automobilky, keď zavádzali metódu just in time, čo voľne znamená dodávky práve včas, a teda netreba si robiť zásoby, pretože materiál, ktorý je práve potrebný, príde „práve včas“, strávili s jej prípravou štyri roky, kým vychytali všetky muchy. Ako motivovať?
Riaditeľ firmy Vunar uviedol vlastné príklady z bývalého Výskumného ústavu náradia, z procesu osvojovania si motivácie pracovníkmi a aj prípadného odporu k novým metódam. Keď Vunar začal dodávať pre automobilku Volkswagen, skoro všetci zrazu chceli robiť pre automobilku, hoci sa viac pritom narobili. Veľmi dobre sa však dalo zarobiť. Preto, aby sa viacerí mohli tam dostať, začala sa zvyšovať nepodarkovosť už v zabehnutej výrobe na výrobu foriem na vstrekovanie plastov. Aj takéto pokrivené prejavy môžu byť sprievodným javom pri zvyšovaní motivácie pracovníkov. Ing. Peter Baláž z Vunaru a Ing. Ivan Baránek z Trenčianskej univerzity hovorili o koučingu (kouč ako v hokeji alebo tenise. Nuž, kto z obyčajných ľudí už len počul, že aj koučingom sa dá zvyšovať produktivita práce? A postup je veľmi podobný, lebo je založený na osobných rozhovoroch. Rozhovor som načal priamo provokatívnou otázkou, či dnešnú modernú metódu „koučovanie“ už nemusel ovládať každý majster zo starej baťovskej školy? „Koučovanie sa dnes stáva jednou z preferovaných metód vedenia ľudí. Preniesla sa z toho stredného manažmentu až na vrcholový. Aj autori, ktorí prezentujú knižne či prednáškami metódu kaučovania, boli v minulosti koučami špičkových športovcov napríklad v golfe. Je o ľuďoch a viaceré iné metódy, ktoré sa tu pri seminároch o produktivite spomínajú, sú väčšinou o procesoch. Kouč nerobí vlastne nič iné, iba dvíha potenciál koučovaného. Nikde netlačí, nikam nenúti, on si ciele potom stavia sám. Úlohou kouča je nastaviť jasné a čisté zrkadlo koučovanému. Rast a plnenie nových predsavzatí si koučovaný zabezpečuje sám.“ Produktivita je...
Rôzne súvislosti môžu poslucháčovi a účastníkovi napadnúť pri týchto moderných metódach. Napríklad to, s akou úrovňou produktivity sa naša chudobná ekonomika chystá vstupovať do EÚ, s akou úrovňou hrubého domáceho produktu a s akými nízkymi mzdami jej pracovníkov. Lebo ešte stále nie je každému jasné, že vyššia produktivita je nielen o väčšom počte kusov, o menšom počte opráv (prečo údržbári si zarobia najviac na nadčasoch, a to vtedy, keď sa niečo vo fabrike „pokazí“?). Viaceré metódy zvyšovania produktivity v podnikoch sa zameriavajú na zmeny kvality podnikových systémov. Namiesto mentorovania sa pokúšajú dosiahnuť stav, keď zamestnanec sám, rôznymi metódami sa dostane do stavu, v ktorom myslí nie za seba, ale za firmu, hľadá možnosti zlepšovania svojej individuálnej práce, ale aj svojho okolia a aj firmy. O tom všetkom je produktivita v dnešnom ponímaní. Ivan Klačanský

Amsterdamprehánky16
Aténypolojasno30
Belehradpolooblačno26
Berlíndážď16
Bratislavaoblačno21
Bruseldážď16
Budapešťpolojasno22
Bukurešťpolojasno28
Frankfurtprehánky18
Helsinkidážď14
Istanbulslnečno29
Kodaňoblačno17
Kyjevpolojasno23
Lisabonpolooblačno23
Londýnprehánky17
Madridoblačno24
Milánoslnečno26
Moskvaprehánky16
Osloprehánky13
Parížprehánky18
Prahadážď18
Rímslnečno28
Sofiapolojasno26
Štokholmprehánky16
Varšavaoblačno18
Viedeňpolojasno22
Záhrebslnečno22
Ženevaprehánky17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.