Daňovo uznateľné náklady Otázky faxujte na číslo 07/6381 0413, píšte a mailujte na adresu redakcie Stretli sme sa s tvrdením, že nie je možné zahrnúť do nákladov poistenie predmetu lízingu (v tomto prípade osobného automobilu), ktoré poistenie si nájomca zabezpečí sám; v takomto prípade sa poisťuje cudzí majetok, a teda poistné nie je nevyhnutným výdavkom na dosiahnutie príjmu. V lízingovej zmluve je zahrnutá povinnosť nájomcu predmet lízingu poistiť. Je toto tvrdenie správne? - Uvádzaný názor nepovažujeme za správny. Podľa § 24 ods. 2 písm. e) zákona č. 286/1992 Zb. v znení neskorších predpisov je nákladom vynaloženým na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov poistné uhrádzané daňovníkom, ak súvisí s príjmom, ktorý je predmetom dane. Zákon neviaže uznanie poistného do daňových nákladov na vlastníctvo predmetu poistenia (ako je to napr. pri odpisoch), ale na dosahovanie zdaniteľných príjmov. Predpokladáme, že prenajaté osobné auto používate na podnikanie, t. j. na dosahovanie zdaniteľných príjmov. Účastníkov zahraničnej pracovnej cesty dáva naša spoločnosť poistiť, a to formou poistenia liečebných nákladov. Sú to daňovo uznané náklady? Je možné toto poistenie považovať podľa § 24 ods. 1 a ods. 2 písm. k) zákona o daniach z príjmov za nevyhnutné výdavky spojené s pracovnou cestou? - Sme toho názoru, že poistenie liečebných nákladov možno považovať za daňový náklad ako potrebný výdavok spojený s pracovnou cestou. Výdavky na pracovné cesty evidentne súvisia s dosahovaním príjmov podniku. Preto posúdenie poistenia liečebných nákladov ako daňového nákladu má oporu v ustanovení § 24 ods. 2 písm. e) zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov. Poistenie liečebných nákladov v zahraničí predpokladá aj ustanovenie § 10a zákona č.119/1992 Zb. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov. Pracovník našej organizácie pozve pracovníkov partnerských firiem na pracovný obed, resp. večeru. Môže si v tomto prípade účtovať diéty? Podľa nášho názoru by sa diéty mali pomerne krátiť, pretože organizácia iným spôsobom zabezpečí stravovanie - podobne ako pri zabezpečených raňajkách v hoteli alebo úhrada školenia spolu so stravným a pod. - v zmysle interného predpisu. - Primerané krátenie stravného ako jednej z nárokových cestovných náhrad upravuje § 5 ods. 4 zákona č.119/1992 Zb. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov. Stravné zamestnanca na pracovnej ceste sa úmerne kráti, ak zamestnávateľ čiastočne zabezpečí pre zamestnanca bezplatné stravovanie. Ak teda v otázke ide o zamestnancov na pracovnej ceste, potom zastávame názor, že sa prakticky spĺňa ustanovenie zákona o poskytnutí bezplatného stravovania, a je teda namieste internou smernicou určiť krátenie stravného v prípade služobného obeda. Záverom však poukazujeme na to, že v praxi sa s takýmto riešením nestretávame. Ak je tento krok motivovaný internou hospodárnosťou, odporúčame porovnať prínosy so zvýšením nárokov (nákladov) na evidenciu. Z daňového hľadiska problém nevzniká, lebo tieto doklady sú spravidla zúčtované na účet 513 - Náklady na reprezentáciu ako anonymný nedaňový výdavok. Môže firma (platiteľ DPH) účtovať náklady na vozidlo v majetku firmy tak, že zahrnie do nákladov výdavky na pohonné látky vo výške priemernej spotreby podľa technického preukazu (bez dokladu o nákupe) a nezahŕňa ďalšie náklady na náhradné dielce, náklady na údržbu? Zahrnie do nákladov len náklady na pohonné látky, ktoré sú podložené dokladmi o nákupe, ďalej náklady na nákup náhradných dielcov, náklady na údržbu? - V otázke sa to priamo neuvádza, preto len predpokladáme, že ide o osobné vozidlo používané na pracovné cesty. Zastávame názor, že pri vozidle zamestnávateľa sa do daňových nákladov uzná spotreba pohonných látok (PHL) v skutočnej, preukázanej výške. Limitovanie vo výške podľa údajov v technickom preukaze (TP) sa vzťahuje len na prípad, keď zamestnanec použije po dohode so zamestnávateľom na pracovnú cestu iné vozidlo ako vozidlo zamestnávateľa. Vyplýva to z ustanovenia § 7 zákona č.119/1992 Zb. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov. Extenzívne (analogické) rozšírenie tohto limitu (väzba na údaje TP) na všetky prípady nemá oporu v zákone o cestovných náhradách. Doklad o nákupe PHL odporúčame používať vždy, a to z viacerých dôvodov - preukázateľnosť vzniku celkového výdavku, jednotkovej ceny, a aj ako daňový doklad DPH na vstupe. Pretože ide o vozidlo v majetku firmy, možno uplatniť v daňových nákladoch i preukázateľné výdavky na opravy, údržbu a náhradné dielce. Ing. Vladimír Pastierik HZ Prievidza, spol. s r. o.
|
Amsterdam | prehánky | 16 |
Atény | polojasno | 30 |
Belehrad | polooblačno | 26 |
Berlín | dážď | 16 |
Bratislava | oblačno | 21 |
Brusel | dážď | 16 |
Budapešť | polojasno | 22 |
Bukurešť | polojasno | 28 |
Frankfurt | prehánky | 18 |
Helsinki | dážď | 14 |
Istanbul | slnečno | 29 |
Kodaň | oblačno | 17 |
Kyjev | polojasno | 23 |
Lisabon | polooblačno | 23 |
Londýn | prehánky | 17 |
Madrid | oblačno | 24 |
Miláno | slnečno | 26 |
Moskva | prehánky | 16 |
Oslo | prehánky | 13 |
Paríž | prehánky | 18 |
Praha | dážď | 18 |
Rím | slnečno | 28 |
Sofia | polojasno | 26 |
Štokholm | prehánky | 16 |
Varšava | oblačno | 18 |
Viedeň | polojasno | 22 |
Záhreb | slnečno | 22 |
Ženeva | prehánky | 17 |
|
|
|