|
|||||||||||||||||
Utorok 7.Septembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ako na prirodzené monopolyNezávislý regulačný orgán krokom k transparentnosti Jedným z dôvodov súčasných ekonomických problémov v podnikoch, ktoré vyrábajú alebo dodávajú elektrinu, teplo, plyn, vodu a pod., je aj súčasný neefektívny regulačný rámec prirodzených monopolov. Napríklad cena elektriny dosiaľ nebola nástrojom, v ktorej sa zohľadňovali opodstatnené náklady na jej výrobu, ale bola skôr nástrojom sociálnym. A tak sa hospodárenie Slovenských elektrární (SE) Bratislava dostalo do červených čísel. Na druhej strane sa pre výkupné ceny za elektrinu sťažilo postavenie iných výrobcov elektriny, či už v malých vodných elektrárňach, prevádzkovateľov paroplynov atď. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa sekcie stratégie MH SR Jána Oravca už v roku 1992 vtedajšie vedenie Protimonopolného úradu SR predložilo návrh na nezávislú reguláciu prirodzených monopolov v niekoľkých variantoch. Vtedy však všetky ostatné rezorty boli proti a neuvedomovali si potrebu vytvorenia takéhoto orgánu. A tak činnosť, ktorú by mala mať v kompetencii skutočne nezávislá inštitúcia, je dosiaľ roztrieštená. Ceny zastrešuje MF SR, vecnú reguláciu, napríklad vydávanie licencií - iné ministerstvá. A aktivity ochrany hospodárskej súťaže zasa vykonáva Protimonopolný úrad SR. Dôsledky nesystémového riešenia sa v poslednom období výrazne prejavujú i v tepelnom hospodárstve, ktoré sa práve v súvislosti s cenami dostalo doslova do slepej uličky. Výsledky hospodárenia podnikov s charakterom prirodzených monopolov jasne ukazujú, že ich reštrukturalizácia je nevyhnutná. No z vlastných zdrojov nie je možná. Jediným východiskom je zahraničný kapitál. Ten svoj vstup však podmieňuje vytvorením transparentného prostredia. Pretože vznik nezávislého orgánu je jedným zo zásadných krokov k transparentnosti, vláda SR koncom júla tohto roka zaviazala uznesením viacero ministerstiev predložiť návrh stratégie regulácie prirodzených monopolov. Ministerstvo hospodárstva ako gestor už návrh spracovalo a predložilo do vlády. V materiáli sa uvažuje s tým, že regulačný orgán by mal mať podobnú nezávislosť ako napríklad Národná banka Slovenska. Jeho činnosť by sa mala financovať z tržieb regulovaných subjektov. Nezávislý orgán nebude kontrolovať celé podniky, ale len tie ich činnosti, ktoré majú charakter prirodzených monopolov. Jeho činnosť by sa mala začať 1. januára roku 2001. Dovtedy treba schváliť zákon o regulácii prirodzených monopolov. Do jeho tvorby sa má podľa návrhu zapojiť aj poradenská firma s medzinárodnými skúsenosťami v tejto oblasti. Odpoveď na otázku, ktorá to bude, dajú výsledky tendra, ktoré by mali byť známe už v októbri tohto roka. Tabuľka (do dvoch stĺpcov): Slovenský vodohospodársky podnik Západoslovenské, Stredoslovenské, Severoslovenské a Východoslovenské vodárne a kanalizácie Vodárne a kanalizácie Bratislava |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |