Hospodársky denník
USD41,35 Sk
EUR43,854 Sk
CHF27,443 Sk
CZK1,2 Sk
  Utorok  7.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ako na prirodzené monopoly


Nezávislý regulačný orgán krokom k transparentnosti

Jedným z dôvodov súčasných ekonomických problémov v podnikoch, ktoré vyrábajú alebo dodávajú elektrinu, teplo, plyn, vodu a pod., je aj súčasný neefektívny regulačný rámec prirodzených monopolov. Napríklad cena elektriny dosiaľ nebola nástrojom, v ktorej sa zohľadňovali opodstatnené náklady na jej výrobu, ale bola skôr nástrojom sociálnym. A tak sa hospodárenie Slovenských elektrární (SE) Bratislava dostalo do červených čísel. Na druhej strane sa pre výkupné ceny za elektrinu sťažilo postavenie iných výrobcov elektriny, či už v malých vodných elektrárňach, prevádzkovateľov paroplynov atď. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa sekcie stratégie MH SR Jána Oravca už v roku 1992 vtedajšie vedenie Protimonopolného úradu SR predložilo návrh na nezávislú reguláciu prirodzených monopolov v niekoľkých variantoch. Vtedy však všetky ostatné rezorty boli proti a neuvedomovali si potrebu vytvorenia takéhoto orgánu. A tak činnosť, ktorú by mala mať v kompetencii skutočne nezávislá inštitúcia, je dosiaľ roztrieštená. Ceny zastrešuje MF SR, vecnú reguláciu, napríklad vydávanie licencií - iné ministerstvá. A aktivity ochrany hospodárskej súťaže zasa vykonáva Protimonopolný úrad SR. Dôsledky nesystémového riešenia sa v poslednom období výrazne prejavujú i v tepelnom hospodárstve, ktoré sa práve v súvislosti s cenami dostalo doslova do slepej uličky. Výsledky hospodárenia podnikov s charakterom prirodzených monopolov jasne ukazujú, že ich reštrukturalizácia je nevyhnutná. No z vlastných zdrojov nie je možná. Jediným východiskom je zahraničný kapitál. Ten svoj vstup však podmieňuje vytvorením transparentného prostredia. Pretože vznik nezávislého orgánu je jedným zo zásadných krokov k transparentnosti, vláda SR koncom júla tohto roka zaviazala uznesením viacero ministerstiev predložiť návrh stratégie regulácie prirodzených monopolov. Ministerstvo hospodárstva ako gestor už návrh spracovalo a predložilo do vlády. V materiáli sa uvažuje s tým, že regulačný orgán by mal mať podobnú nezávislosť ako napríklad Národná banka Slovenska. Jeho činnosť by sa mala financovať z tržieb regulovaných subjektov. Nezávislý orgán nebude kontrolovať celé podniky, ale len tie ich činnosti, ktoré majú charakter prirodzených monopolov. Jeho činnosť by sa mala začať 1. januára roku 2001. Dovtedy treba schváliť zákon o regulácii prirodzených monopolov. Do jeho tvorby sa má podľa návrhu zapojiť aj poradenská firma s medzinárodnými skúsenosťami v tejto oblasti. Odpoveď na otázku, ktorá to bude, dajú výsledky tendra, ktoré by mali byť známe už v októbri tohto roka. Tabuľka (do dvoch stĺpcov):
Zoznam štátnych podnikov a akciových spoločností, ktorých aspoň časť činností by mala patriť pod kontrolu nezávislého orgánu: Slovenské elektrárne
Západoslovenské, Stredoslovenské a Východoslovenské energetické závody Slovenský plynárenský priemysel
Nafta Gbely
Slovenské telekomunikácie
Slovenská pošta
Železnice SR

Slovenský vodohospodársky podnik

Západoslovenské, Stredoslovenské, Severoslovenské a Východoslovenské vodárne a kanalizácie Vodárne a kanalizácie Bratislava
Slovenská plavba dunajská
Transpetrol

Amsterdamzamračené20
Atényjasno30
Belehradslnečno24
Berlínoblačno25
Bratislavapolooblačno23
Bruseloblačno22
Budapešťpolooblačno23
Bukurešťslnečno22
Frankfurtoblačno24
Helsinkijasno24
Istanbulpolooblačno24
Kodaňoblačno23
Kyjevslnečno23
Lisabonslnečno25
Londýnoblačno25
Madridslnečno29
Milánoslnečno27
Moskvajasno24
Osloslnečno23
Parížprehánky24
Prahaprehánky20
Rímslnečno27
Sofiapolooblačno20
Štokholmpolooblačno18
Varšavapolooblačno24
Viedeňslnečno24
Záhrebpolooblačno23
Ženevaprehánky25

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.