|
|||||||||||||||||
Streda 8.Septembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aký je slovenský automobilový trh?V roku 1998 sa dosiahol druhý najväčší predaj nových osobných automobilov od roku 1993. Nárast oproti roku 1997 predstavuje 10,9 % (t. j. 6783 vozidiel). Dominantné postavenie na trhu osobných automobilov si zachovala značka Škoda, ktorá po rekordnom náraste o 24 % v roku 1997 dosiahla v roku 1998 medziročný nárast o 12,8 % (+ 3525 vozidiel). Druhú pozíciu si aj napriek miernemu medziročnému poklesu predaja o 1 % (- 87 vozidiel) udržiava značka Daewoo. Zaváhanie v októbri znemožnilo tejto firme naplno obchodne využiť inováciu celej škály ponúkaných vozidiel. Významný medziročný nárast predaja 56,9 % (+ 189 vozidiel) dosiahla značka Mercedes, ďalej firma Opel 50,2 % (+ 1327), Renault 27,9 % (+ 555 vozidiel), Toyota 60,7 % (+ 541 vozidiel) a značka Kia, ktorá po totálnom prepade v roku 1997, zvýšila predaj v roku 1998 o 192 %, t. j. o 583 vozidiel. Naproti tomu prudký pokles predaja zaznamenali Hyundai o 60,7 % (- 541 vozidiel) a Audi o 45,5 % (- 235 vozidiel). Popreli pravidlá vývoja Zaujímavým spôsobom sa vyvíjal predaj v jednotlivých triedach vozidiel. Po poklese v roku 1997 došlo opäť k nárastu v triede A (mini) o 24,2 % (+ 512 vozidiel) a v triede B (malé vozidlá) o 7,5 % (+ 2325 vozidiel). V triede mini dominuje vozidlo Daewoo Matiz (49,8 % predaja triedy) a v triede malých vozidiel je to Škoda Felicia/C (73,6 % predaja v triede), ktorá je súčasne najpredávanejším vozidlom na slovenskom trhu, kde dosahuje 35,5 % celkového predaja nových osobných vozidiel. Nižšia stredná trieda (C) a stredná trieda (CD) rástli zhodne o 11 %, zatiaľ čo vo vyššej strednej triede nárast dosiahol 14,7 %. Rekordný nárast zaznamenali terénne vozidlá 4 x 4 (G) o 95 % (o 687 vozidiel) a veľkopriestorové vozidlá (H) o 55,7 % (+ 142 vozidiel). Významný pokles zaznamenali luxusné vozidlá triedy E o 31 % (- 39 vozidiel) a športové vozidlá triedy F o 24,8 % (- 35 vozidiel). V kategórii ľahkých úžitkových vozidiel (len nové vozidlá) došlo k nárastu o 6,3 % (t. j. + 425 vozidiel), pričom predaj oficiálnych dovozcov vzrástol o 11,1% (+ 772 vozidiel) a u domácich výrobcov klesol o 55,9 % (- 166 vozidiel). Predaj v tejto kategórii vozidiel je čiastočne ovplyvnený legislatívnou úpravou umožňujúcou preradenie niektorých vozidiel z kategórie M1 (osobné vozidlá) do kategórie N1 (ľahké úžitkové vozidlá). Vplyv legislatívy Za najvýznamnejší pozitívne pôsobiaci vplyv možno považovať vyhlášku Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR č. 116/1997 Zb., vyhlášku Ministerstva hospodárstva SR č. 222/1997 Zb. a sadzobník správnych poplatkov k zákonu č. 1/1998, ktoré jasne vymedzili podmienky dovozu ojazdených, vekovo starších vozidiel. Dôsledkom je výrazné obmedzenie dovozu ojazdených automobilov. V októbri 1998 sa skončila platnosť dovoznej prirážky. Prípadný pozitívny vplyv tohto faktu bol eliminovaný uvoľnením devízového kurzu slovenskej koruny, ktoré sa prejavilo približne 12-percentným poklesom, takže celkový vplyv je negatívny a bude pravdepodobne takto pôsobiť aj v roku 1999. V roku 1999 k uvedenému bude ako výrazne negatívny vplyv pôsobiť tzv. balíček ekonomických opatrení novej vlády. Ide priamo o zdraženie pohonných látok, diaľničných známok a limitovaním odpisov osobných služobných automobilov do nákladov sumou 450-tisíc, resp. 550-tisíc Sk (ostatok zo zisku). Nepriamo dôjde k celkovému zníženiu kúpyschopnosti obyvateľstva. Prognóza predaja na rok 1999: Za uvedených podmienok je prognózovanie trhu v kalendárnom roku veľmi ťažké, ale napriek tejto skutočnosti sa o to pokúsime: Pri osobných vozidlách očakávame mierny pokles (3 - 6 %) na hodnotu asi 63 000 - 67 000 vozidiel. Podobne aj v kategórii ľahkých úžitkových vozidiel dôjde k miernemu poklesu na hodnotu približne 5500 vozidiel. Predaj autobusov sa udrží na súčasnej celkovo nízkej úrovni. Pri ťažkých nákladných vozidlách dosiahne predaj zrejme najnižšiu limitnú hodnotu, postupné oživenie trhu sa začne až po roku 2000. Združenie automobilového priemyslu SR |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |