Hospodársky denník
USD41,63 Sk
EUR43,859 Sk
CHF27,434 Sk
CZK1,201 Sk
  Streda  8.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zvodná hra v neexistujúcej realite


Popri druholigových akčných sci-fi majú milovníci žánru aj sci-fi s prívlastkom filozofické či existenciálne, jednoducho akýsi vyšší typ. Určite do tejto kategórie bude patriť americký film Matrix – veľmi šikovne premyslená futurologická vízia naruby. Kým väčšina vedecko-fantastických príbehov usporadúva výlety z tunajšieho, vraj skutočného sveta do iných prekvapujúcich ríší, Matrix zápletku obracia. Realita, v ktorej žijeme a ktorú považujeme za prirodzenú, je podľa filmu umelá: vytvorili ju počítače, ktoré s nič netušiacimi občanmi manipulujú, kým „ozajstný“ svet má desivú tvár pustatiny roku 2200. Potiaľto zaujímavý nápad, ibaže ďalej už Matrix – v preklade základná hmota, ale aj matrica – iba opisuje žánrovú schému, ktorej nemenne prikazuje niekoľko dejových etáp. Prekuknúť situáciu, nájsť vyvoleného spasiteľa ľudstva, presvedčiť ho, tvrdo vycvičiť pre rozhodujúci boj – medzitým mu obstarať pôvabnú spolubojovníčku – a podporiť jeho um a päste v konečnom víťazstve. Ak aj napriek týmto stokrát omieľaným postupom pomýšľa Matrix na kultovú povesť a tú filmu zabezpečujú už vopred pirátsky vypálené nahrávky, dôvod treba hľadať inde: v dôslednej formálnej štylizácii snímky. A s ňou sa tvorcovia skutočne pohrali – začínajúc agentmi na spôsob slávnych, tu však supervážnych mužov v čiernom až napríklad po desivo odosobnenú továreň na ľudí, kde mechanické chápadlá vyťahujú dozreté „vajíčka“ ako na bežiacom páse. Humornú medzihru zosobňuje muž prezývaný digitálny pasák, ktorý do výcvikových programov vpašoval zvodnú krásku, či domácka vedma strážiaca v rúre svoje koláčiky. Zámerom filmárov isto nebol pokus o odokrytie problému, ktorý sa spája s termínom módne označovaným ako pretechnizovaný svet. Zostali naopak verní žánru a opreli sa predovšetkým o vymoženosti, ktoré dnes ponúka filmová a iná technika. Austrálskym bratom Wachowským sa nepochybne podarilo vytvoriť atmosféru virtuálneho sveta. Je mu však venované toľko pozornosti, že svet, z ktorého prichádza programátor Thomas Anderson, prestáva byť náhle dôležitý. Namiesto avizovaného kontrastu – iba samoúčelná exhibícia. Reťazec takmer mystických rituálov, výtvarne i trikovo zaujímavých, Matrix ovláda natoľko, že zvoľňuje rozprávačské tempo. Nájsť k filmom tohto žánru osobný vzťah býva niekedy ťažké. Keď sa týmto kontaktom myslí radosť z prehliadky technických noviniek, potom film Matrix určite nesklame. Bude sa páčiť predovšetkým tým, ktorí svoj voľný i pracovný čas venujú počítačovým hrám a počúvajú pritom tvrdú muziku. (mb)
Snímka archív

Amsterdampolooblačno25
Aténypolooblačno29
Belehradpolooblačno26
Berlínpolooblačno26
Bratislavapolooblačno26
Bruselpolooblačno25
Budapešťpolooblačno26
Bukurešťoblačno25
Frankfurtpolooblačno24
Helsinkioblačno23
Istanbulpolooblačno25
Kodaňoblačno23
Kyjevoblačno25
Lisabonpolooblačno26
Londýnoblačno24
Madridslnečno29
Milánooblačno26
Moskvapolooblačno25
Oslopolooblačno21
Parížpolooblačno26
Prahapolooblačno24
Rímoblačno28
Sofiaoblačno25
Štokholmprehánky17
Varšavapolooblačno24
Viedeňpolooblačno25
Záhrebpolooblačno25
Ženevapolooblačno24

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.