|
|||||||||||||||||
Streda 8.Septembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cena Dunaja '99V dňoch 19. 25. septembra sa v priestoroch STV v Bratislave uskutoční už 15. ročník Medzinárodného festivalu programov pre deti a mládež Cena Dunaja ´99. Tradíciou tohto prestížneho podujatia je predstavovať to najlepšie, čo za uplynulé dva roky v celosvetovom meradle deťom a mládeži obrazovka ponúkla. Pätnásty ročník môže teda opäť bilancovať, porovnávať, inšpirovať. Môže? Túto a ďalšie otázky zodpovedala Jela Kezmanová, generálna tajomníčka festivalu, a Jana Žilčayová, predsedníčka výberovej komisie. S akým zámerom pripravujete jubilejný ročník Ceny Dunaja, ktorá tradične býva aj diskusným fórom prepájajúcim tvorbu jednotlivých krajín? J. Kezmanová: Náš zámer je na jednej strane taký istý ako pred tými tridsiatimi rokmi vidieť a spoznať rovnako ako byť videní a predstaviť sa. Pripomenúť kolegom zo sveta, že hoci nie veľa, ale robíme a (snáď i ) napredujeme. Nechceme prísť o možnosť porovnávať a nanovo definovať potreby tejto generácie detí a mládeže, hľadať inšpiráciu dnes rovnako ako na l. ročníku. Bude cena Dunaja '99 niečím výnimočná, má v ponuke niečo, čo tu ešte nebolo? J. Kezmanová: Tradične sa na Cene Dunaja súťažilo v štyroch kategóriách programov: dokumentárnej a informatívnej sekcii, v magazínovej tvorbe, programoch dramatických a animovaných. Tento ročník festivalu má aj kategóriu piatu, ktorá bude prezentáciou nezávislej televíznej tvorby a videotvorby. Tá často ponúka veľmi nekonvenčné pohľady, ale aj čisto komerčnú produkciu s perfektnou filmárskou a psychologickou školou. Máme tak možnosť kryštalizovať prepojenie medzi týmito dvoma prúdmi. Počkáme si na ohlas. Ďalšou novinkou je vari aj fakt, že sa nám podarilo získať do súťaže programy ázijskej a africkej produkcie. V neposlednom rade bude udalosťou 15. ročníka festivalu stretnutie členov Predstavenstva CIFEJ, Medzinárodného centra filmov pre deti a mládež, neštátnej a nezávislej organizácie, ktorá už 41 rokov venuje veľkú pozornosť tejto tvorbe a podnecuje špeciálnymi projektmi na podporu mediálneho vzdelávania a komunikácie tvorcov na rozličné témy. Ktoré programy vás zaujali a vymykajú sa bežnému štandardu? Čo by si návštevník Ceny Dunaja nemal nechať ujsť? J. Žilčayová: Hodnotiť budú poroty, ja vás však môžem upozorniť zatiaľ aspoň na zaujímavé témy. V kategórii dokumentárnych a informatívnych programov sa objavujú veľmi zaujímavé spoločensko-politické, kultúrne, sociálne i veľmi osobné, intímne témy. Niektoré dokumenty sa týkajú horúcich celosvetových problémov vojny v Kosove, Bosne, Izraeli a osudov detí v nich. Napríklad 50 rokov Izraela, Zakázaná láska, Hračky zostali v Prištine, Hotel podzemie. Politické problémy naše programy pre deti a mládež neriešia. Tradične ich obchádzajú. V magazínovej tvorbe sa často tvorcovia snažili priblížiť poetike MTV, podľa kontextu a filmovej kultúry krajiny sa to darilo každému inak. Svoju kvalitu si udržiavajú magazíny nemeckej ZDF, americkej BBC, holandskej NOS či nórske a švédske. Zo súčasných problémov mladej generácie neobchádzajú drogy, týranie detí, šikanovanie na školách, chudobu v krajinách tretieho sveta. Škandinávske programy určite zaujmú aj v kategórii dramatických diel. Najmä tým, že o problémoch hovoria bezprostredne, bez kultúrnych tabu a zbytočnej atraktivizácie intimity. Navyše majú vtip a nadhľad, napríklad Tsisi, Výprava s panvicami, Trávnik, Skvelá Sofia, Naozajstný pes. Štandardne dobrú úroveň majú britské a nemecké programy. Východoeurópske krajiny sa často prehrešujú priveľkým úsilím napodobňovať poetiku západných typov programov, strácajú na dokonalosti, potláčajú vlastné kultúrne konvencie. Čím zaujme produkcia STV? Ako teda vyzerá festival v číslach? |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |