Hospodársky denník
USD41,63 Sk
EUR43,859 Sk
CHF27,434 Sk
CZK1,201 Sk
  Streda  8.Septembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Cena Dunaja '99


V dňoch 19. – 25. septembra sa v priestoroch STV v Bratislave uskutoční už 15. ročník Medzinárodného festivalu programov pre deti a mládež Cena Dunaja ´99. Tradíciou tohto prestížneho podujatia je predstavovať to najlepšie, čo za uplynulé dva roky v celosvetovom meradle deťom a mládeži obrazovka ponúkla. Pätnásty ročník môže teda opäť bilancovať, porovnávať, inšpirovať. Môže? Túto a ďalšie otázky zodpovedala Jela Kezmanová, generálna tajomníčka festivalu, a Jana Žilčayová, predsedníčka výberovej komisie.

S akým zámerom pripravujete jubilejný ročník Ceny Dunaja, ktorá tradične býva aj diskusným fórom prepájajúcim tvorbu jednotlivých krajín? J. Kezmanová: Náš zámer je na jednej strane taký istý ako pred tými tridsiatimi rokmi – vidieť a spoznať rovnako ako byť videní a predstaviť sa. Pripomenúť kolegom zo sveta, že hoci nie veľa, ale robíme a (snáď i ) napredujeme. Nechceme prísť o možnosť porovnávať a nanovo definovať potreby tejto generácie detí a mládeže, hľadať inšpiráciu dnes rovnako ako na l. ročníku. Bude cena Dunaja '99 niečím výnimočná, má v ponuke niečo, čo tu ešte nebolo? J. Kezmanová: Tradične sa na Cene Dunaja súťažilo v štyroch kategóriách programov: dokumentárnej a informatívnej sekcii, v magazínovej tvorbe, programoch dramatických a animovaných. Tento ročník festivalu má aj kategóriu piatu, ktorá bude prezentáciou nezávislej televíznej tvorby a videotvorby. Tá často ponúka veľmi nekonvenčné pohľady, ale aj čisto komerčnú produkciu s perfektnou filmárskou a psychologickou školou. Máme tak možnosť kryštalizovať prepojenie medzi týmito dvoma prúdmi. Počkáme si na ohlas. Ďalšou novinkou je vari aj fakt, že sa nám podarilo získať do súťaže programy ázijskej a africkej produkcie. V neposlednom rade bude udalosťou 15. ročníka festivalu stretnutie členov Predstavenstva CIFEJ, Medzinárodného centra filmov pre deti a mládež, neštátnej a nezávislej organizácie, ktorá už 41 rokov venuje veľkú pozornosť tejto tvorbe a podnecuje špeciálnymi projektmi na podporu mediálneho vzdelávania a komunikácie tvorcov na rozličné témy.

Ktoré programy vás zaujali a vymykajú sa bežnému štandardu? Čo by si návštevník Ceny Dunaja nemal nechať ujsť? J. Žilčayová: Hodnotiť budú poroty, ja vás však môžem upozorniť zatiaľ aspoň na zaujímavé témy. V kategórii dokumentárnych a informatívnych programov sa objavujú veľmi zaujímavé spoločensko-politické, kultúrne, sociálne i veľmi osobné, intímne témy. Niektoré dokumenty sa týkajú horúcich celosvetových problémov – vojny v Kosove, Bosne, Izraeli a osudov detí v nich. Napríklad 50 rokov Izraela, Zakázaná láska, Hračky zostali v Prištine, Hotel podzemie. Politické problémy naše programy pre deti a mládež neriešia. Tradične ich obchádzajú. V magazínovej tvorbe sa často tvorcovia snažili priblížiť poetike MTV, podľa kontextu a filmovej kultúry krajiny sa to darilo každému inak. Svoju kvalitu si udržiavajú magazíny nemeckej ZDF, americkej BBC, holandskej NOS či nórske a švédske. Zo súčasných problémov mladej generácie neobchádzajú drogy, týranie detí, šikanovanie na školách, chudobu v krajinách tretieho sveta. Škandinávske programy určite zaujmú aj v kategórii dramatických diel. Najmä tým, že o problémoch hovoria bezprostredne, bez kultúrnych tabu a zbytočnej atraktivizácie intimity. Navyše majú vtip a nadhľad, napríklad Tsisi, Výprava s panvicami, Trávnik, Skvelá Sofia, Naozajstný pes. Štandardne dobrú úroveň majú britské a nemecké programy. Východoeurópske krajiny sa často prehrešujú priveľkým úsilím napodobňovať poetiku „západných“ typov programov, strácajú na dokonalosti, potláčajú vlastné kultúrne konvencie.

Čím zaujme produkcia STV?
J. Žilčayová: Opäť tradične sa STV usilovala obsadiť všetky súťažné kategórie. V prvej budeme mať Klipmániu Filipa Renča a Nakresli si rozprávku – animačné techniky v podaní Františka Jurišiča. Z magazínov predstavíme detskú encyklopédiu Gombík a Dvaja sú viac ako jeden. Dramatické programy budú reprezentovať Strom kráľa Mateja a Veselý strach. Animovaná tvorba má dokonca troch zástupcov: Prečo sú vrany čierne, diel z Hlinených rozprávok a novú verziu Janka Hraška. V nezávislej tvorbe bude mať premiéru koprodukčný film Magic Pictures a STV O ľuďoch a čarodejníkoch scenáristky Oľgy Keleovej. Tradíciou Ceny Dunaja sú aj sprievodné podujatia v podobe odborných seminárov. Budú? J. Kezmanová: Už ani nemôžu nebyť. Viem, že by nám chýbali. Asociácia tvorcov animovaného filmu pripravila seminár Umelecké a obchodné súvislosti animovanej tvorby, Únia slovenských televíznych tvorcov seminár Ideály, idoly a vízie roku 2000.

Ako teda vyzerá festival v číslach?
J. Kezmanová: Na 15. ročník Ceny Dunaja '99 prihlásili televízne spoločnosti a nezávislí producenti 224 programov. Súťažiť bude 117, v nesúťažnom Videokiosku premietneme 107. Festivalových dní bude 7 a Cien Dunaja 5. Elena Seilerová
Snímka Mária Kušnírová
Text pod snímku
Jela Kezmanová, generálna tajomníčka Ceny Dunaja (vľavo) a Jana Žilčayová, predsedníčka výberovej komisie.

Amsterdampolooblačno25
Aténypolooblačno29
Belehradpolooblačno26
Berlínpolooblačno26
Bratislavapolooblačno26
Bruselpolooblačno25
Budapešťpolooblačno26
Bukurešťoblačno25
Frankfurtpolooblačno24
Helsinkioblačno23
Istanbulpolooblačno25
Kodaňoblačno23
Kyjevoblačno25
Lisabonpolooblačno26
Londýnoblačno24
Madridslnečno29
Milánooblačno26
Moskvapolooblačno25
Oslopolooblačno21
Parížpolooblačno26
Prahapolooblačno24
Rímoblačno28
Sofiaoblačno25
Štokholmprehánky17
Varšavapolooblačno24
Viedeňpolooblačno25
Záhrebpolooblačno25
Ženevapolooblačno24

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.