|
|||||||||||||||||
Utorok 25.Januára 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koľko obciam?Prvé predstavy o finančnej reforme Podiel obcí a miest na celkových konsolidovaných výdavkoch (325,8 mld. Sk) v 1998 bol asi 6,7 %, na štátny rozpočet pripadlo 52,6 %. Ak by sa na samosprávy presunuli kompetencie podľa súčasného návrhu reformy verejnej správy spracovaného splnomocnencom vlády V. Nižňanským, MF SR odhaduje rast podielu miest a obcí (zatiaľ bez VÚC ) na verejných výdavkoch najmenej na 20 %. Ide teda o zásadné pripravované zmeny v ekonomike SR. V súčasnosti má už MF SR spracovaný prvý, zatiaľ predbežný návrh presunu financií zo štátu na obce a mestá, ako aj na vyššie územné celky (VÚC). Má dve etapy, v prvej by mali vzniknúť VÚC a súčasne by sa mali presúvať kompetencie krajských úradov na VÚC, z okresných úradov zasa na miestne. Výsledkom týchto presunov by malo byť zníženie (nie však úplné zrušenie) počtu krajských a okresných úradov a zmena ich organizačnej štruktúry. Zmeny v daniach V prvej etape finančnej reformy pri presune kompetencií zo štátu na samosprávy sa predpokladá zvýšenie podielu miest a obcí na tzv. podielových daniach. MF SR predpokladá posilnenie významu majetkových daní, cestnej dane a miestnych poplatkov. V druhej etape sa zavedú niektoré komunálne druhy daní, ako napríklad ekologická daň. MF SR predpokladá aj zmeny v správe daní v tom zmysle, že niektoré druhy, napríklad paušálnu daň, by vyberali obce a mestá. Podľa skúseností z krajín Európskej únie by VÚC mali predkladať svoje rozpočty ministerstvu financií, avšak pôjde iba o oznamovaciu povinnosť. Nie je vylúčené, že rozpočty VÚC sa informatívne prerokujú aj v NR SR. Kontrolné mechanizmy MF SR v rámci finančnej decentralizácie predpokladá aj vypracovanie všeobecne platných zásad pre prípravu rozpočtov VÚC. Ide o snahu akceptovať maastrichtské kritériá, ktoré podielovo stanovujú isté limity vo verejných financiách. Preto bude treba, aby rozpočty VÚC boli dvojzložkové, pričom rozpočet bežných výdavkov by mal byť vyrovnaný. Okrem toho bude platiť zásada, že financovanie samospráv z cudzích zdrojov, či už pôjde o úvery, alebo dlhopisy, bude podliehať schváleniu centrálnymi orgánmi, napríklad ministerstvom financií. V II. finančnej decentralizácie sa predpokladá zrušenie rozpočtových kapitol KÚ a ich financovanie cez kapitolu ministerstva vnútra. Hospodárenie samospráv s aktívami všetkého druhu - s financiami i s majetkom, predpokladá výrazný nárast kompetencie Najvyššieho kontrolného úradu, správ finančnej kontroly, MF SR, NR SR i daňových úradov. Nové zákony Finančná časť reformy verejnej správy si vyžiada aj rozsiahle zmeny v legislatíve. Pôjde najmä o novelu zákona o majetku obcí, nový zákon o majetku VÚC, novelu zákona o rozpočtových pravidlách, novelu zákona o NKÚ a nový zákon o územných finančných orgánoch. Potrebné budú aj zmeny v zákone o štátnom rozpočte, napríklad zmena prerozdelenia niektorých druhov daní. V druhej etape reformy bude treba prijať nového zákona o rozpočtových pravidlách samospráv a zákon o finančnom vyrovnaní. Podstatná časť prác na zmene finančných kompetencií by sa mala realizovať v tomto a budúcom roku. Peter Višváder |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |