|
|||||||||||||||||
Piatok 7.Januára 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chýba im štartovací kapitálMalé podnikanie stroskotáva na nezáujme bánk Podľa skúseností Podnikateľského a inovačného centra (BIC) v Prievidzi chýba začínajúcim podnikateľom najmä podpora vo forme štartovacieho kapitálu. Pomerne zložité je dostať sa aj k prostriedkom z mikropôžičkového fondu. Výsledkom je pokles záujmu o malé podnikanie nielen na hornej Nitre. Regionálne poradenské a informačné centrum (RPIC) v Lučenci, ktoré okrem Lučenca má dosah aj na okresy Rimavská Sobota, Poltár a Veľký Krtíš, má s vývojom malého podnikania podobné skúsenosti. Riaditeľ centra Ing. Miroslav Haško vidí príčiny deficitu štartovacieho kapitálu aj v nezáujme bankového sektora. Bankové inštitúcie nemajú záujem o nových adeptov na podnikanie a ak áno, zaoberajú sa len existujúcou a vlastnou klientelou. V južnej časti stredného Slovenska je pritom veľmi vysoká nezamestnanosť, ktorá v tamojších okresoch dosiahla minimálne 30 percent. Za takých podmienok je žiaduce nájsť a podporiť záujemcov o malé podnikanie i z radov nezamestnaných a RPIC chce na to získať potrebné zdroje aj v zahraničí. Záujem by však bol väčší ako doteraz, keby aspoň tretina najlepších projektov dostala aj finančnú podporu. Väčšina adeptov v tomto regióne by chcela podnikať v oblasti služieb, napríklad vo výrobe netradičného nábytku a bytových doplnkov a záujem je aj o malú strojársku výrobu, ktorá je však pomerne náročná na vstupné investície. Rok 1999 podľa riaditeľa Regionálneho poradenského a informačného centra vo Zvolene Ing. Miroslava Grekču z hľadiska malého podnikania pôsobil stagnujúco. V regióne sa to prejavilo napríklad v maloobchodnej činnosti, kde negatívne pôsobí slabá kúpyschopnosť obyvateľstva a nástup veľkých obchodných systémov. Pre menších výrobcov je na druhej strane neprijateľné, aby od veľkých obchodných spoločností mali platby za tovar potvrdené až po 120 dňoch. Ako nezdravú hodnotí i prax tzv. uvádzacích poplatkov, ktoré výrobca musí poukázať obchodnej spoločnosti dopredu, aby sa vôbec dostal do jej siete. Dokonca niektorí údajne platia aj za umiestnenie tovaru v regáli. Pritom začínajúci malí výrobcovia sú kapitálovo nevýkonní a sotva im vychádza, aby pokryli aspoň prevádzkové náklady. Vo Zvolene v roku 1997 založili Regionálny pôžičkový fond, ktorý je určený malým a stredným podnikateľom. Podľa jeho manažéra JUDr. Vladimíra Krokeša poskytuje pôžičky v sume od 50-tisíc do pol milióna korún, pričom úroková miera je len 11,3 percenta. Odvíja sa od diskontnej sadzby NBS + 2,5 percenta, pričom fond svojim klientom garantuje výšku úrokov, pokiaľ NBS nezmení diskontnú sadzbu počas trvania pôžičkového vzťahu. K dnešnému dňu poskytol fond pôžičky 43 záujemcom v celkovej výške viac ako 10 mil. Sk. Záujem podnikateľov však zatiaľ prevyšuje možnosti fondu. Peter Farárik
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |